کد خبر : 12788

خودآزاری دیجیتالی | رسانه‌های اجتماعی

آنچه والدین باید درباره خودآزاری دیجیتالی بدانند.

به گزارش ورنداز :

آنچه والدین باید درباره خودآزاری دیجیتالی بدانند.

رسانه‌های اجتماعی با خطرات زیادی همراه هستند که بسیاری از آن‌ها برای والدین ناآشنا هستند. به تازگی شکل جدیدی از خودآزاری در نوجوانان ظهور کرده است که موجب نگرانی والدین شده است و آن «خودآزاری دیجیتالی» است. 

خودآزاری دیجیتالی عبارت است از ارسال مطالب آزار‌دهنده به صورت ناشناس درباره خود. نوجوانان با ایجاد حساب‌های کاربری ساختگی و به‌طور ناشناس، به حساب کاربری اصلی خود در شبکه‌های اجتماعی رفته و با الفاظ و عبارت‌های زشت و رکیک و تهدیدآمیز از خجالت خود در می‌آیند. 

سمیر هندوجا استاد جرم‌شناسی در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک و یکی از مدیران مرکز تحقیقات آزار و خشونت سایبری می‌گوید: «این یک رفتار رایج در بین نوجوانان است و افرادی که درگیر این موضوع هستند افکار مربوط  به خودکشی دارند. با توجه به ناشناس بودن آن، توجه به خودآزاری دیجیتالی نوجوانان برای والدین اهمیت دارد و مطالعه آن برای محققان بسیار سخت است.»

خودآزاری دیجیتالی چقدر شایع و رایج است؟

در اولین تحقیق صورت گرفته در مورد خودآزاری دیجیتالی که از سوی هندوجا و همکارش جاستین پچین محقق دانشگاه ویسکانسین منتشر شد، داده‌های جمع‌آوری شده در سال 2016 نشان داد که نزدیک به 6 درصد از جوانان مورد بررسی دست‌کم یک‌ بار درگیر خودآزاری دیجیتالی بوده‌اند.

هندوجا می‌گوید: «6 درصد زیاد به نظر نمی‌رسد اما وقتی این عدد را به میلیون‌ها کودک در آمریکا تعمیم دهیم بسیار زیاد است.»

بی‌شک این تعداد درحال افزایش است چرا که  در مطالعه اخیر صورت گرفته از سوی هندوجا و همکارانش این عدد به 9 درصد رسیده است و این امر بسیار نگران‌کننده است.

چرا نوجوانان درگیر خودآزاری دیجیتالی می‌شوند؟

هندوجا در پاسخ به این سوال گفت: «نوجوانان به طور فزاینده‌ای با مشکلات بهداشت روان سروکار دارند خصوصا پس از همه‌گیری ویروس کرونا که بیشتر نیز شده است. آن‌ها می‌خواهند با اضطراب و دردهای خود به روش نادرست و ناکارآمد برخورد کنند. خودآزاری دیجیتالی ممکن است فریاد کمک از سوی فرزندانتان باشد. برخی از دلایل خودآزاری دیجیتالی که از داده‌ها به دست آمده عبارت است از نفرت از خود، داشتن افسردگی، رهایی از احساسات دردناک، جلب توجه اطرافیان و یا مقابله با دیگران.»

اگر به عنوان والدین متوجه شدید که فرزندتان درگیر خودآزاری دیجیتالی است، احتمالا احساسات مختلف از ترس گرفته تا ناراحتی و سردرگمی را تجربه کنید. در وهله اول احساسات خود را کنترل کنید و واکنش سریع و فیزیکی نشان ندهید. اولویت شما باید اطمینان از سلامت آن‌ها و کمک به آن‌ها باشد. نظارت خود را بر فعالیت فرزندانتان در فضای مجازی بیشتر کنید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع 55آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی