کد خبر : 12729

زوال عقل | ویتامین B | کمبود ویتامین B | کمبود ویتامین B۱۲

بدن ما به ویتامین‌های مختلفی نیاز دارد. یکی از این ویتامین‌های مورد نیاز بدن ویتامین B است که رایج‌ترین آنها شامل ویتامین B۱۲، ویتامین B۶، ویتامین‌های B۱ و B۲، ویتامین B۳ و ویتامین B۹ است و کمبود هر یک می‌تواند به سلامتی آسیب بزند.

به گزارش ورنداز :

کمبود ویتامین B۱۲ سبب بروز کم خونی و گیجی و کاهش هوشیاری می‌شود. سوزن سوزن شدن دست و پاها، یبوست، خستگی شدید، ضعف، زودرنجی و افسردگی نیز از دیگر علائم کمبود این ویتامین است.

کمبود ویتامین B۱۲ چگونه جبران می شود ؟

ویتامین B۱۲ در گوشت و فرآورده‌های لبنی مانند تخم‌مرغ، پنیر، شیر، ماهی، گوشت قرمز، جگر سیاه و قلوه یافت می‌شودپس اگر رژیم گیاهخواری دارید یا گیاهخوار هستید در خطر کمبود این ویتامین قرار دارید.

ویتامین B۶ غذا را به انرژی تبدیل کند و در مواد غذایی مانند نخود، ماهی تن و آزاد، غلات کامل و حبوبات، جگر گاو، گوشت چرخ‌کرده، سینه‌ مرغ، هندوانه، سیب زمینی و اسفناج یافت می‌شود. چنانچه این ویتامین به اندازه کافی به بدن نرسد منجر به بروز کم خونی، اختلالات پوستی مانند جوش، افسردگی، حالت تهوع، افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌ها می‌شود.

ویتامین B۱ و ویتامین B۲ به ترتیب در عملکرد دستگاه عصبی و بینایی مؤثر هستند و ترک‌خوردگی در امتداد دو طرف دهان از علائم فقر این ویتامین است.

ویتامین B۱ از غلات کامل، نان، پاستا، برنج فراوری شده، ماهی، حبوبات، لوبیا سیاه، سویا، شیر، آجیل  و تخم مرغ به دست می‌آید و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند مانند بروکلی و اسفناج.

ویتامین B۳ نیز در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و دردهای شکمی،زبر شدن پوست، تغییر رنگ زبان به قرمز پررنگ، خستگی مفرط و رفتار پرخاشگرانه از نشانه‌های کمبود این ویتامین است

ویتامین B۹ (اسید فولیک) در افزایش گلبول‌های قرمز خونی نقش دارد. این ویتامین در تخم مرغ، مارچوبه، مرکبات، حبوبات، غلات غنی‌شده، بادام زمینی و دیگر آجیل‌ها، سبزیجات، جگر سیاه و قلوه یافت می‌شود.

اسهال و کم‌ خونی و نقص عضو نوزاد، خستگی مفرط، اختلال در تمرکز، کج خلقی، سردرد، تپش قلب، تنگی نفس، زخم‌های باز در دهان، تغییر در پوست، مو یا رنگ ناخن دست از دلایل کمبود این ویتامین است.

منبع همشهری آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی