کد خبر : 12703

قیمه ریزه | طرز تهیه قیمه ریزه

قیمه ریزه یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با رسپی های مختلفی درست می شود

به گزارش ورنداز :

قیمه ریزه یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که با رسپی های مختلفی درست می شود

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد متوسط
نعنا خشک ۱ قاشق چایخوری
سیب زمینی ۳ عدد
گوجه فرنگی ۳ عدد
جو پرک ۱ پیمانه
لیمو ترش تازه ۱ عدد
فلفل سبز و قرمز ۲ عدد
سیر ۵ حبه
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه قیمه ریزه

 
 

مرحله اول

برای تهیه قیمه ریزه خوشمزه در ابتدایی کار گوشت چرخ کرده را به همراه ۱ عدد پیاز خرد شده و مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و نعنا خشک درون غذاساز ریخته و به خوبی میکس می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند.

مرحله دوم

حالا از مخلوط گوشت چرخ کرده به اندازه یک گردو درشت جدا کرده و به صورت قلقلی قلقلی فرم می دهیم. حالا گوشت های قلقلی را درون یک کاسه گذاشته و به مدت ۱ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کنند.

 
 

مرحله سوم

حالا پیاز باقی مانده را به صورت نگینی ریز خرد کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه مقداری روغن مایع به تابه اضافه کرده و بلافاصله پیاز را به تابه می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک شود.

مرحله چهارم

در ادامه سیر را به همراه فلفل قرمز و سبز به صورت نگینی ریز خرد کرده و کنار می گذاریم. زمانی که پیاز شیشه ای شد، مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا زردچوبه کاملا سرخ شود.

 
 

مرحله پنجم

حالا فلفل های خرد شده را به همراه سیر و مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه پوست سیب زمینی ها را جدا کرده و می شوییم، سپس به صورت درشت خرد می کنیم.

 
 

مرحله ششم

در ادامه سیب زمینی های خرد شده را به همراه جو پرک به قابلمه می اضافه کرده و پس از کمی تفت دادن رب گوجه فرنگی را به قابلمه افزوده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی کاملا از بین برود.

مرحله هفتم

در این مرحله گوجه فرنگی ها را شسته و پوست شان را جدا می کنیم، سپس به صورت درشت خرد کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه به مقداری که روی سطح مواد را بپوشاند به قابلمه آب می افزاییم.

مرحله هشتم

حالا درب قابلمه را بسته و اجازه می دهیم مواد کاملا پخته و نرم شوند، سپس گاهی خورش را هم زده تا جو پرک ته نزند. در این فاصله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و قلقلی ها را از یخچال خارج می کنیم.

 
 

مرحله نهم

در ادامه گوشت های قلقلی را بدون روغن درون تابه گذاشته و درب تابه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم گوشت ها کاملاً سرخ و مغز پخت شوند. زمانی که مواد پخته شدند گوشت های قلقلی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله درب تابه را بسته و اجازه می دهیم خورش بجوشد تا کاملا پخته و جا بیفتد. زمانی که خورش تا افتاد آب لیمو ترش تازه را به قابلمه اضافه کرده و پس از ۱ دقیقه قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. نوش جان.

منبع نکته چی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی