کد خبر : 12666

پیری | ماده ضد پیری

دانشمندان یک ماده ضد پیری کشف کردند.

به گزارش ورنداز :

افزایش طول عمر و غلبه بر پیری یکی از رویا‌های همیشگی انسان بوده و قرن‌ها و بلکه هزاران سال است که بشر به دنبال چاره جویی برای این دغدغه بوده است. اکنون یک مطالعه جدید که توسط دانشمندان برزیلی به انجام رسیده، امید‌هایی را در این زمینه ایجاد کرده است.

سلول‌های ما محصولات جانبی بالقوه سمی به نام «رادیکال‌های آزاد» را زمانی تولید می‌کنند که اکسیژنی را که تنفس می‌کنیم و غذایی که هر روز مصرف می‌کنیم، تجزیه کنند.

برخی از این مولکول‌ها عملکرد‌های بیولوژیکی مهمی را انجام می‌دهند، اما اگر تعداد آن‌ها بیش از حد باشد، ساختار سلولی داخلی آسیب می‌بیند و توانایی سلول‌ها را مختل می‌کند و احتمالاً منجر به بیماری‌های مزمن می‌شود. دانشمندان از این فرآیند به عنوان «استرس اکسیداتیو» یاد می‌کنند.

بدن ما دارای زرادخانه قابل توجهی از آنزیم‌های آنتی اکسیدانی است که به حفظ تعادل گونه‌های فعال اکسیژن کمک می‌کند، اما با افزایش سن، این مکانیسم‌های کنترل کاهش می‌یابد. مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال Nutrition نشان می‌دهد که تکمیل رژیم غذایی با اسید آمینه تورین می‌تواند رویکردی واقع بینانه برای رفع این مشکل باشد.

در این مطالعه که در دانشگاه سائوپائولو (USP) برزیل انجام شد، ۲۴ داوطلب زن ۵۵ تا ۷۰ ساله شرکت کردند که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه سه کپسول ۵۰۰ میلی گرمی تورین در روز به مدت ۱۶ هفته (۱.۵ گرم در روز) مصرف کردند. گروه دیگر قرص‌هایی دریافت کردند که حاوی نشاسته ذرت (دارونما) بود. نکته جالب توجه این بود که نه داوطلبان و نه محققین از اینکه هر شرکت کننده به کدام گروه تعلق دارد آگاه نبودند.

نشانگر‌های استرس اکسیداتیو در نمونه‌های خون گرفته شده، قبل و بعد از مداخله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یکی از جالب‌ترین یافته‌ها افزایش تقریباً ۲۰ درصدی سطح آنزیم آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز (SOD) در گروه تورین، در مقایسه با کاهش ۳.۵ درصدی در گروه کنترل بود. دانشمندان توضیح می‌دهند که SOD از سلول‌ها در برابر واکنش‌های مضر رادیکال سوپراکسید محافظت می‌کند.

الن دی فریتاس، استاد دانشکده تربیت بدنی و ورزش دانشگاه سائوپائولو و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد، احتمالاً از بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون بالا و سایر بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند.

این اولین مطالعه در مورد اثرات تورین در زمینه پیری است.» تورین یک ماده مغذی است که در برخی غذا‌ها مانند ماهی، صدف، مرغ، بوقلمون و گوشت گاو یافت می‌شود. علاوه بر این، به طور طبیعی در برخی از بافت‌های بدن انسان، به ویژه کبد، تولید می‌شود و برای عملکرد سیستم عصبی مرکزی، ایمنی، بینایی و باروری مهم است.

پیری

به گفته فریتاس، نتایج تحقیق آن‌ها نشان داد که استرس اکسیداتیو در افرادی که رژیم غذایی آن‌ها با این اسید آمینه تکمیل شده، قابل کنترل است. این بدان معناست که دریافت میزان مناسبی از اسید آمینه تورین می‌تواند بر روند پیری اثر گذار باشد.

 

منبع فرارو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی