کد خبر : 12651

آب یخ | صحیح نوشیدن آب | نوشیدن آب | هشدار ابوعلی سینا

یکی از عادات ما ایرانی‌ها، عادت به مصرف "آب یخ" است! شیخ‌الرئیس "ابوعلی سینا" در کتاب خود همگان را به‌شدت از نوشیدن "آب یخ" پرهیز داده و گفته...

به گزارش ورنداز :

یکی از عادات ما ایرانی‌ها، عادت به مصرف "آب یخ" است! شیخ‌الرئیس "ابوعلی سینا" در کتاب خود همگان را به‌شدت از نوشیدن "آب یخ" پرهیز داده و گفته...

صحیح نوشیدن آب در آموزه‌های طب سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است و متأسفانه درباره میزان مصرف آب و کم‌وکیف آن، باور‌های غلطی بین مردم رایج است از جمله این باور بی‌مبنا و غلط که "باید روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب نوشید! ".

این توصیه به زیاد نوشیدن آب از هیچ مبنای علمی و طبی برخوردار نیست و به‌عکس بر اساس مبانی طب سنتی و دینی، نوشیدن آب در مواقع غیرتشنگی واقعی می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

اما یکی دیگر از عادات غلط در زمینه نوشیدن آب، عادت به مصرف "آب یخ" است؛ عادت به مصرف آب یخ باعث ابتلا به امراض مختلف از جمله کبد چرب، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های عصبی و... می‌شود.

در همین زمینه، شیخ الرئیس ابوعلی سینا می‌گوید: "و به تو می‌گویم نوشیدن آب یخ اگر ضررش را در جوانی به تو نشان ندهد، در پیری و کهنسالی ضربه مهلکش را به تو خواهد زد".

مضرات مصرف آب یخ یا خیلی سرد پس از فعالیت‌های شدید ورزشی، تحرک بالا یا پس از خروج از حمام بسیار بیشتر می‌شود؛ مصرف آب یخ بعد از حمام به سلسله اعصاب مرکزی شما صدمه می‌زند و باعث بیماری‌هایی مانند پارکینسون و لرزش در میانسالی می‌شود.

در مواقعی که حرارت بدن به‌دلیل فعالیت‌هایی مانند ورزش یا کار سنگین بالا می‌رود و بدن حجمی از آب خود را به‌دلیل تعرق بالا از دست می‌دهد و عطش شدید در فرد ایجاد می‌شود، باید به‌جای نوشیدن آب یخ که به‌شدت سلامت کبد و سلسله اعصاب بدن را تهدید می‌کند، از شربت‌های خنک طبیعی مانند شربت عسل، شربت شیره انگور یا سرکه‌انگبین استفاده کرد.

منبع تسنیم
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی