کد خبر : 12598

درمان خانگی سنگ کلیه | دفع سنگ کلیه | نوشیدن مایعات برای دفع سنگ کلیه

دریافت آب کافی توسط بدن راه حلی کلیدی است. نوشیدن زیاد مایعات بخش مهمی از دفع سنگ کلیه و جلوگیری از شکل گیری سنگ های جدید است. مایعات نه تنها باعث دفع سموم از بدن میشوند بلکه باعث حرکت و دفع سنگ ها و شن ریزه ها از طریق دستگاه ادراری

به گزارش ورنداز :

درمان خانگی سنگ کلیه

اگرچه آب به تنهایی میتواند این کار را انجام دهد، اما اضافه کردن ترکیباتی خاص به آب نیز میتواند مفید باشد. حتما بلافاصله بعد از خوردن ترکیبات درمانی یک لیوان حدودا 230 گرم (بسیار کم) آب بنوشید. اینکار به حرکت ترکیبات دارویی به داخل سیستم بدن کمک میکند.

قبل از شروع هر یک از درمان خانگی سنگ کلیه با نوشیدنی های مفید و سنگ شکن که در این مقاله  آمده است با دکتر خود مشورت کنید. در این صورت پزشک ارزیابی کند که این درمان ها برای شما مناسب است یا میتواند باعث عوارض بیشتر شود.

سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم 

در صورت بارداری یا شیردهی از هریک از درمان های خانگی سنگ کلیه خودداری کنید. پزشکتان می تواند تعیین کند که آیا دم نوش برای شما یا فرزندتان عوارض جانبی دارد یا نه.

دفع سنگ کلیه در خانه با روش های خانگی

1. درمان خانگی دفع سنگ کلیه با آب

در زمان دفع سنگ کلیه، افزایش مصرف آب میتوند به سرعت بخشدن این روند کمک کند. تلاش کنید به جای 8 لیوان آب که معمولا می نوشید روزانه 12 لیوان آب بنوشید. وقتی سنگ را دفع کردید باید به نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در روز ادامه دهید. از دست دادن آب بدن یکی از عوامل اصلی خطر سنگ کلیه است و هیچکس نمیخواهد این سنگ ها دوباره تشکیل شوند. به رنگ ادرار خود دقت کنید. رنگ آن باید خیلی روشن، زرد کم رنگ باشد. ادرار زرد پر رنگ علامت کم شدن آب بدن است.

2. درمان خانگی دفع سنگ کلیه با نوشیدن آبلیمو 

میتوانید به هر مقدار که بخواهید چند قطره از لیموی تازه را داخل آب بچکانید. لیمو حاوی سیترات است، که ماده ای شیمیایی است و از تشکیل سنگ های کلسیمی جلوگیری میکند. سترات همچنین میتواند سنگ های کوچک را بشکند و این باعث دفع راحت تر آن ها میشود.

برای تاثیرگذاری چشمگیر مقدار زیادی لیمو مورد نیاز است اما مقادیر کم نیز میتوانند تا حدی کمک کننده باشند. آب لیمو دارای مزایای دیگری برای سلامتی است. به عنوان مثال، به مهار رشد باکتری کمک می کند.

3. درمان خانگی سنگ کلیه با دمنوش ریحان

ریحان دارای اسید استیک است، که به شکستن سنگ کلیه و کاهش درد کمک میکند. همچنین سرشار از مواد مغذی است. این دارو به طور سنتی برای اختلالات گوارشی و التهابی نیز استفاده میشده است. آنتی اکسیدان ها و عوامل ضد التهاب در دم نوش ریحان وجود دارد و میتواند در حفظ سلامت کلیه مفید باشد.

از برگ های تازه یا خشک ریحان برای تهیه ی یک فنجان چای استفاده کنید و چند بار در طول روز بنوشید. همچنین میتوانید از عصاره ی تازه ی ریحان در شربت یا در نوشیدنی های مخلوط استفاده کنید.

از دم کرده ی ریحان نباید بیش از شش هفته پشت سر هم استفاده کرد. استفاده ی بیش از حد ممکن است منجر به: افت قند خون، افت فشار خون، افزایش خونریزی شود.

4. شکستن سنگ کلیه با شربت سرکه سیب

شربت سرکه سیب حاوی استیک اسید است. استیک اسید به شکستن سنگ کلیه کمک میکند. شربت سرکه سیب علاوه بر از بین بردن سنگ کلیه میتواند به کاهش درد ناشی از سنگ ها نیز کمک کند. شربت سرکه ی سیب مزایای زیاد دیگری برای سلامتی نیز دارد.

برای اینکه از این مزایا بهره مند شوید 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به 150-200 گرم آب اضافه کنید. و این مخلوط را در طول روز میل کنید.

از این مخلوط نباید بیش تر از 230 گرم در روز مصرف کرد.

همچنین میتوانید سرکه ی سیب را مسقیما روی سالاد بریزید و یا حتی به سس سالاد مورد علاقه ی خود اضافه و میل کنید.

در صورت مصرف بیش از حد میتواند منجر به کاهش پتاسیم و پوکی استخوان شود.

افراد مبتلا به دیابت درهنگام نوشیدن این مخلوط احتیاط کنند. در طول روز میزان قند خون خود را به دقت بررسی کنید.

در موارد زیر از مصرف این مخلوط خودداری کنید:

انسولین، دیگوکسین (دیگوکس)، دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون (آلدکتون).

5. راه خانگی دفع سنگ کلیه با آب کرفس

آب کرفس

از گذشته تصور میشد آب کرفس باعث پاکسازی سموم سازنده سنگ کلیه میشود و در دوره ای طولانی در داروهای سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. آب کرفس همچنین باعث دفع سموم و دفع سنگ نیز می شود.

یک یا چند ساقه ی کرفس را با آب مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را در طول روز بنوشید.

در موارد زیر از مصرف این مخلوط خودداری کنید:

هرگونه اختلال خونریزی ، فشار خون پایین، اگر جراحی پیش رو دارید.

همچنین اگر داروهای زیر را مصرف میکنید نباید این مخلوط را بنوشید:

لووتیروکسین (Synthroid)

لیتیم (Lithane) 

داروهایی که حساسیت خورشید را افزایش می دهند، مانند ایزوترتینوئین (Sotret) 

داروهای آرام بخش مانند آلپرازولام (Xanax)

6. جلوگیری از رشد سنگ کلیه با آب انار

آب انار برای قرن ها به منظور بهبود عملکرد کلی کلیه مورد استفاده قرار میگرفته است. آب انار سنگ ها و سموم بدن را از بین میبرد. آب انار سرشار از آنتی اکسیدان است که به سالم نگه داشتن کلیه ها کمک میکند و می تواند نقش مهمی در جلوگیری از رشد سنگ کلیه داشته باشد.

آب انار همچنین سطح اسیدیته ادرار را کاهش میدهد. سطوح پایین اسیدی خطر ابتلا به سنگ کلیه بعدی را کاهش می دهد.

هیچ محدودیتی برای مقدار آب اناری که می توانید در طول روز بخورید وجود ندارد.

در موارد زیر از مصرف آب انار خودداری کنید:

داروهای تعویض شده توسط کبد، داروهای فشار خون مانند کلروتیازید (دیوریل)، روزوواستاتین (Crestor)

index

7. راه خانگی دفع سنگ کلیه با آب لوبیا سبز پخته شده

آب تهیه شده از لوبیا سبز پخته برای بهبود کلی ادرار و کلیه استفاده میشود. این آب لوبیای پخته شده همچنین به شکستن و دفع سنگ ها کمک میکند. بدین ترتیب آب خارج شده از لوبیای پخته شده را تهیه کنید و در طول روز مقداری از آن را بنوشید.

ممکن از مواد داروهای خانگی که در زیر بیان شده است در حال حاضر در آشپزخانه تان وجود نداشته باشد. میتوانید این موارد را از مغازه های مواد غذایی محله یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

8. درمان سنگ کلیه با دمنوش ریشه قاصدک

ریشه ی دندلیون تقویت کننده ی کلیه است که باعث تولید صفرا می شود. تصور میشود که این گیاه به حذف ضایعات، افزایش تولید ادرار و بهبود هضم کمک میکند. قاصدک حاوی ویتامین های A، B، C، D و داررای مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن و زینک است.

میتوانید دم نوش تازه قاصدک را تهیه یا به صورت آنلاین خریداری کنید. اگر این دمنوش را تازه تهیه میکنید همچنین میتوانید پوست پرتقال، زنجبیل و سیب برای طعم دهی به آن اضافه کنید. در طول روز 3 تا 4 فنجان میل کنید.

برخی هنگام مصرف دمنوش قاصدک یا دیگر قسمت های آن دچار سوزش سر دل میشوند.

در صورت استفاده از موارد زیر از مصرف دمنوش قاصدک خودداری کنید:

رقیق کننده های خون، آنتی اسیدها، آنتی بیوتیک ها، لیتیوم، دیورتیک ها، مانند اسپیرونولاکتون.

قبل از مصرف عصاره ی ریشه ی قاصدک با دکتر خود مشورت کنید. زیرا این گیاه با بسیاری از داروها تداخل دارد.

9.معجزه دلستر و آبلیمو برای دفع سنگ کلیه

یک فوق تخصص تغذیه معتقد است: نوشیدن همزمان "دلستر تلخ" و "آبلیمو" می‌تواند نقش موثری در دفع سنگ کلیه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نوشیدن روزانه هشت لیوان آب برای سلامت کلیه‌ها کافی است، گفت: این تصور که نوشیدن آب زیاد می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند درست نیست و میزان مصرف آب در افراد سالم در حد هشت لیوان کفایت‌ می‌کند.

وی افزود: متاسفانه بیماران کلیوی نیز بر اساس همین تفکر اشتباه که نوشیدن آب به سلامت کلیه‌های آنها کمک می‌کند همواره به نوشیدن آب زیاد توصیه می‌شوند.

دانشور اظهار کرد: این در حالیست که چنانچه فردی دچار نارسایی کلیه باشد نوشیدن آب زیاد نه تنها کمکی به او نمی‌کند، بلکه فشار مضاعفی را نیز به کلیه‌های او وارد می‌کند که برای کلیه‌ها مضر است.

این فوق تخصص تغذیه در خصوص تاثیر نوشیدن زیاد آب بر دفع سنگ کلیه نیز آن را بی‌اثر دانست و اظهار کرد: نوشیدن آب زیاد شاید تنها بتواند به میزان اندکی در جابجایی سنگ موثر باشد، اما هرگز توان شکستن هسته مرکزی سنگ و دفع آن را ندارد.

وی اظهار کرد: در جهت دفع سنگ کلیه توصیه ما نوشیدن مایعات همراه آب لیمو بویژه نوشیدن دلستر تلخ و آبلیمو است. مصرف آبلیمو به شکستن سنگ کلیه کمک کرده و نوشیدن دلستر تلخ موجب می‌شود تا بدنه شکسته شده سنگ و شن ایجاد شده آن در کلیه‌ها دفع شود.

10. راهکار خانگی دفع سنگ کلیه با دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس برای افزایش ادرار به منظور کمک به تخریب سنگ کلیه استفاده میشود و میتواند تورم و التهاب را نیز تسکین دهد. این گیاه همچنین دارای خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتری است که به سلامت کلی ادرار کمک میکند.

 با این حال، کلینیک کلولند علیه استفاده از این گیاه هشدار داده است. از این گیاه نباید بیشتر از 6 هفته مداوم استفاده کرد. خطر تشنج، کاهش سطح ویتامین B و از دست دادن پتاسیم وجود دارد.

در صورت مصرف لیتیوم، دیورتیک ها یا داروهای قلب مانند دیگوکسین نباید از اسطوخودوس استفاده کنید. اسطوخودوس برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

اسطوخودوس حاوی نیکوتین است و در صورتی که از چسب نیکوتین استفاده میکنید یا در حال ترک سیگار هستید از این گیاه استفاده نکنید.

در موارد زیر دمنوش اسطوخودوس را مصرف نکنید:

اختلال مصرف الکل، دیابت، سطح پتاسین پایین، سطح لیتیوم پایین.

برای درمان سنگ کلیه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر در مدت شش هفته قادر به دفع سنگ کلیه ی خود نشدید یا دچار علائم شدید شدید به پزشک مراجعه کنید این علائم عبارتند از:

درد شدید، وجود خون در ادرار، تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ

پزک تشخیص میدهد که آیا برای دفع سنگ به دارو و یا هرگونه درمان دیگر نیاز دارد یا نه.

نکات پایانی

با وجود اینکه ناراحت کننده است اما این امکان وجود دارد که شخص خودش سنگ کلیه اش را دفع کند.

میتوانید از داروهای مسکن برای کاهش دردی که در طی دفع سنگ تجربه میکنید استفاده کنید. این داروها عبارتند از: استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (Advil)، یا ناپروکسن (Aleve).

توجه داشته باشید که درمان را تا دفع کامل سنگ ادامه دهید و از مصرف الکل خودداری کنید.

زمانی که سنگ کلیه خود را دفع کردید، میتوانید آن را برای آزمایش به دکتر خود تحویل دهید. برای به دست آوردن سنگ باید ادرار خود را صاف کنید. پزشک تان میتواند نوع سنگ را تعیین کند و برنامه های هدفمندی را به منظور جلوگیری از شکل گیری آن تعیین کند.

 

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی