کد خبر : 12511

سرکه | سرکه سیب

چند سالی می‌شود که لاغری با سرکه سیب روی زبان‌ها افتاده است. افراد زیادی هستند که از سرکه سیب برای بهبود سلامت خود استفاده می کنند.

به گزارش ورنداز :

سرکه سیب

چند سالی می‌شود که لاغری با سرکه سیب روی زبان‌ها افتاده است. افراد زیادی هستند که از سرکه سیب برای بهبود سلامت خود استفاده می‌کنند. همچنین بعضی از افراد ادعا دارند روش لاغری با سرکه سیب در یک هفته امکان پذیر است! اما سوال اصلی اینجاست که آیا پزشکان، لاغری با سرکه سیب را تایید می‌کنند یا نه؟ از کدام روش‌ لاغری با سرکه سیب می‌توان استفاده کرد تا بهترین تاثیر را گرفت؟ تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب مزایای بسیاری مانند پایین آوردن قند خون دارد اما آیا اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی موجب کاهش وزن هم می‌شود؟ در این مقاله به همه‌ی این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

سرکه سیب چیست؟ سرکه سیب در یک فرآیند دو مرحله‌ای درست می‌شود. ابتدا سیب‌ها را خرد یا له کرده و با مخمر ترکیب می‌کنند تا قندشان تبدیل به الکل شود. در مرحله دوم به سیب و مخمر باکتری اضافه می‌کنند تا الکل را به اسید استیک تبدیل کنند. تهیه سرکه سیب به روش سنتی حدود یک ماه طول می‌کشد اما برخی از تولید کنندگان سرعت این فرایند را بالا می‌برند و حتی آن را به یک روز کاهش می‌دهند.

اسید استیک ترکیب اصلی و فعال سرکه سیب است. اسید استیک ترکیبی نارنجی رنگ با طعم ترش و بویی قوی است که حدود ۵ تا ۶ درصد از سرکه سیب را تشکیل می‌دهد و علاوه بر این اسید، سرکه سیب دارای آب و مقداری اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب، حدود ۳ کالری دارد و تقریبا کربوهیدرات هم ندارد.

۷ فایده سرکه سیب برای بدن و کاهش وزن

سالیان زیادی است که مردم از سرکه سیب در داروها و پخت غذاها استفاده می‌کنند. بعضی از افراد معتقدند که این ماده می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی را درمان کند. شکی نیست که سرکه سیب فواید زیادی همچون آنتی‌باکتریال و آنتی‎ اکسیدان دارد. با این حال شواهد نشان می‌دهد که سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی از جمله کاهش وزن، کاهش میزان کلسترول، کاهش قند خون و بهبود نشانه‌های دیابت را دارد. لازم به ذکر است تحقیقات کمی درباره فواید سرکه سیب انجام شده و برای اطمینان بیشتر نیاز به تحقیقات زیادتری است. برخی از فواید سرکه سیب عبارتند از:

۱- باکتری‌های مضر را از بین می‌برد

سرکه می‌تواند عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‎‌ها را از بین ببرد. از همان ابتدا مردم از سرکه سیب برای ضدعفونی کردن، پاکیزگی سطوح، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند. سرکه همچنین یک ماده نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که سرکه سیب از رشد و فساد مواد غذایی در باکتری‌هایی مانند E.coli جلوگیری می‌کند. اگر به دنبال راهی برای نگهداری مواد غذایی هستید، سرکه سیب انتخاب خوبی است.

۲- به کاهش قند خون و کنترل دیابت کمک می‌کند

به نظر می‌رسد یکی از بهترین فواید سرکه درمان و کنترل دیابت نوع دو است. دیابت نوع دو به دلیل افزایش سطح قند خون به خاطر مقاومت به انسولین و ناتوانی بدن در تولید انسولین ایجاد می‌شود. در هر صورت حتی کسانی که به دیابت مبتلا نیستند، نیز می‌توانند از کنترل و تنظیم قند خون فایده ببرند.

در یک مطالعه مشخص شد افراد دیابتی با مصرف دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، می‌توانند قند ناشتا و صبح را تا ۴ درصد پایین بیاورند. با این حال باید به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نمی‌توان سرکه سیب را جایگزین داروها کرد. اگر در حال حاضر از داروهای دیابت و کنترل قند خون استفاده می‌کنید، حتما قبل از شروع مصرف سرکه سیب از پزشک خود مشاوره بگیرید.

۳- موجب افزایش احساس سیری می‌شود

بسیاری از تحقیقات نشان دادند که سرکه سیب می‌تواند به افزایش احساس سیری کمک کند. این امر باعث می‌شود غذای کمتری بخورید و کالری کمتری دریافت کنید. علاوه بر این، یک تحقیق روی ۱۷۵ نفر نشان داد کسانی که اضافه وزن دارند با مصرف روزانه سرکه سیب می‌توانند چربی شکمی و وزن خود را به طور چشمگیری کم کنند.

البته به یاد داشته باشید که این تحقیق در سه ماه انجام شده است و به همین دلیل نمی‌شود نتایج بلند مدت را از آن دریافت کرد. اضافه کردن یک نوع ماده غذایی خاص هیچگاه به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش وزن شود. نوع رژیم غذایی و سبک زندگی شما تاثیر بیشتری روی کاهش وزن در بلند مدت دارد. در کل می‌توان گفت سرکه سیب با کاهش اشتها و افزایش مدت زمان سیری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

۴- به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند

 سرکه سیب ماده اولیه بسیاری از محصولات مراقبت پوستی است به خصوص محصولاتی که برای خشکی پوست و اگزما تولید می‌شوند. پوست به طور طبیعی کمی اسیدی است. استفاده از سرکه سیب به صورت موضعی می‌تواند PH طبیعی پوست را متعادل و به بهبود آن کمک کند. از طرف دیگر صابون‌ها و پاک‌کننده‌های قلیایی می‌توانند اگزما را تحریک و علائم را بدتر کنند. سرکه سیب به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌باکتریال به پیشگیری از عفونت‌های پوستی مربوط به اگزما و دیگر بیماری‌های پوستی کمک می‌کند.

البته در تحقیقی بر روی ۲۲ نفر نشان داده شد که سرکه سیب نه تنها باعث بهبود اگزما و عفونت نشده، بلکه حساسیت‌های پوستی و خارش نیز ایجاد کرده است. بنابراین قبل از استفاده از سرکه سیب برای پوست با افراد متخصص مشورت کنید.

۵- روی چربی بدن تاثیر می‌گذارد

سرکه سیب تاثیر قابل توجهی روی وزن و چربی بدن دارد. در یک تحقیق ۱۲ هفته‌ای، ۱۴۴ فرد چاق به سه گروه تقسیم شدند که گروه اول هر روز یک قاشق غذاخوری سرکه سیب، گروه دوم هر روز دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و گروه سوم نیز نوشیدنی شبه دارو استفاده می‌کردند. به این افراد گفته شده بود الکل مصرف نکنند، اما رژیم عادی و فعالیت‌های خود در طول روز را ادامه دهند. آنهایی که روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف می کردند این نتایج را بدست آوردند:

کاهش وزن: ۱٫۲ کیلوگرم

کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۷

درصد کاهش سایز میان تنه: ۱٫۴ سانتی متر

کاهش تری‌گلیسیرید: ۲۶ درصد

و نتایج کسانی که روزانه دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کردند به شرح زیر بود: کاهش وزن: ۱٫۷ کیلوگرم

کاهش درصد چربی بدن: ۰٫۹ درصد

کاهش سایز میان تنه: ۱٫۹ سانتی متر

کاهش تری گلیسیرید: ۲۶ درصد

گروه سوم هم کمی به وزن‌شان اضافه شد و سایز میان تنه‌شان افزایش یافت. نتایج این تحقیق نشان داد که اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن کمک می‌کند، سبب سوزاندن چربی می شود و تری گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد.

این یکی از معدود تحقیقات انجام گرفته با سرکه سیب، روی انسان‌ها بوده است. با این حال که تحقیق وسیع و نتایج دلگرم کننده است اما باز هم برای تثبیت این نتیجه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۶- بهبود علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

در خانم‌هایی که دچار سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بودند، کسانی که به مدت ۹۰ تا ۱۱۰ روز سرکه سیب استفاده می‌کردند ۵۷ درصد تخمک‌گذاری را از سر گرفتند و دلیلش می‌تواند بهبود حساسیت به انسولین باشد.

۷- کاهش سطح کلسترول

سرکه سیب می‌تواند سطح کلسترول خوب (HDL) بدن را افزایش دهد و موجب کاهش کلسترول بد (LDL) و چربی خون شود.

چه مقدار سرکه سیب برای لاغری مصرف کنیم؟

دوز مناسب برای استفاده از سرکه سیب روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری است. بهترین کار این است که از دوز کم شروع کنید و کم کم به مقدار دو قاشق در روز برسید. بهتر است آن را به ۲ تا ۳ دوز در طول روز تقسیم کنید و قبل از وعده های غذایی بنوشید. مصرف بیشتر از این اندازه مفید نیست چون دوز بالای سرکه سیب تاثیرات مضری مانند فرسایش مینای دندان تداخلات دارویی به همراه دارد.

در پایان به یاد داشته باشید هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند و برای رسیدن به اندام ایده‌آل به یک برنامه غذایی اصولی و برنامه ورزشی منظم نیاز دارید.

منبع شبکه راوی
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی