کد خبر : 12428

خونریزی بینی | سردرد | فشار خون | مهار خون دماغ | بیماری قلبی

درصد بسیار کمی از خونریزی‌های بینی مربوط به بیماری‌های بدخیم است؛ اغلب خون دماغ ها را مربوط به خشکی هوا، انحراف تیغه بینی یا تنفس هوای خشک و سرد است.

به گزارش ورنداز :

متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص جراحی سر و گردن می گوید: بهترین کار در مواجهه با خونریزی بینی، نشستن و تکیه دادن سر به دیوار است و با گرفتن محکم دو طرف پرده بینی به مدت ۱۰ دقیقه و همچنین گذاشتن کیسه پارچه‌ای یخ در بالای بینی می‌توانیم به بند آمدن خونریزی کمک کنیم.

به گزارش ایرنا، مهرداد جعفری در یک برنامه تلویزیونی در شبکه سلامت با اشاره به این مطلب افزود: هنگام تکیه به دیوار نباید سر زیاد به عقب برگردد زیرا باعث رانده شدن خون به مجاری گوارشی می شود. پس از بند آمدن خون، شستشوی بینی با آب ملایم به باقی نماندن لخته ها در بینی کمک می کند.

وی درباره اینکه آیا خون دماغ می‌تواند ناشی از یک بیماری خطرناک باشد، افزود: درصد بسیار کمی از خونریزی‌های بینی مربوط به بیماری‌های بدخیم است؛ اغلب خون دماغ ها را مربوط به خشکی هوا، انحراف تیغه بینی یا تنفس هوای خشک و سرد است.

index

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره اینکه خونریزی بینی همراه با چه علائمی خطرناک است، گفت: بیشترین خونریزی بینی به دلیل خشکی مخاط است اما بعضی از خونریزی‌های بینی به دلیل افزایش فشار خون اتفاق می افتد؛ با حمله فشار خون مویرگ ها پاره شده و خونریزی اتفاق می افتد اگر خونریزی بینی همراه با کبودی در اندامها باشد احتمال اختلال انعقادی وجود دارد که نیاز به انجام آزمایشات تکمیلی دارد همچنین افرادی که به دنبال بیماری قلبی از داروی وارفارین استفاده می‌کنند ممکن است دچار خونریزی بینی شوند که در این صورت نیاز به کنترل دوز داروی وارفارین می باشد.

جعفری با بیان اینکه اگر در مدت ۲۰ دقیقه با اقدامات گفته شده خونریزی کنترل نشود باید به مراکز درمانی مراجعه شود، ادامه داد: در سالمندان بیشتر با خونریزی بینی مواجه می شویم زیرا با بالا رفتن سن مخاط بینی نازک‌تر و شکننده تر می‌شود همچنین فشار خون بالا و مصرف داروهای ضد انعقاد در سالمندان باعث بروز این عارضه می شود.

وی خونریزی مکرر بینی در کودکان را به دلیل دستکاری بینی در آنها دانست و به انجام اقداماتی مانند نوشیدن آب به اندازه، گذاشتن بخور سرد در اتاق کودک و همچنین چرب کردن بینی کودک با ویتامین آ توصیه کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد خونریزی بینی در سالمندان گفت: کنترل فشار خون و اصلاح غلظت خون (در صورت نیاز) و همچنین مرطوب نگه داشتن بینی با نوشیدن آب کافی، همچنین چرب کردن مخاط خشک را از راه‌های بهبود این عارضه در سالمندان است.

جعفری همچنین از راه‌هایی چون کوتریزاسیون (سوزاندن) و تامپون بینی برای کنترل خونریزی‌های ادامه دار بینی نام برد.

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی