کد خبر : 12055

این جملات را هرگز به زنان باردار نگویید

بعضی از زنان در دوران بارداری تجربه‌های ناخوشایندی از صحبت‌های افراد دیگر دارند. گاهی اوقات جمله‌هایی از دیگران می‌شنوند که چندان خوشایند نیست و می‌تواند باعث آزار زنان باردار شود.

به گزارش ورنداز :

در دوران بارداری، بدن با تغییرات هورمونی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و روحیه‌ی افراد حساس‌تر می‌شود. ما به عنوان یک فرد بافرهنگ و فهمیده باید مراقب حرف‌هایی که به یک زن باردار می‌زنیم باشیم. این بار اگر زنی باردار دیدید، چه آشنا باشد چه غربیه، این ۱۰ جمله را به او نگویید.

در دوران بارداری خصوصا در ماه‌های آخر، زن باردار ممکن است به‌دلیل تکان‌های جنین، سنگین شدن و ناتوانی در درست خوابیدن، تغییرات هورمونی و… نتواند خواب خوبی و باکیفیتی داشته باشد. خواب ناکافی باعث می‌شود که مادر صبح روز بعد، خسته به نظر برسد. این حقیقتی است که خود او می‌داند و لازم نیست کسی یادآوری کند. خستگی فیزیکی بخشی از بارداری و کاملا طبیعی است. زن باردار را نباید بابت خسته به نظر رسیدن، ملامت کنید.

 
 

۲. برای بارداری برنامه داشتی؟

هرگز در مورد برنامه‌ی زوج برای بچه‌دار شدن سوال نپرسید. بسیاری از بارداری‌ها ممکن است ناخواسته اتفاق بیافتد و بیشتر بارداری‌ها هم کاملا برنامه‌ریزی شده است. این مسائل کاملا خصوصی است و فقط به پدر و مادر نوزادی که در راه است، ربط دارد. هرگز در مورد این مسائل خصوصی از آن‌ها سوال نکنید.

۳. به نظر می‌رسد راحت نیستی!

 

ماه‌های آخر بارداری، ماه‌های راحتی برای مادر نیست. مادر در این ماه‌ها یک بار بزرگ را روی شکم حمل می‌کند. طبیعی است که این شرایط برای او اصلا راحت نیست. بارداری ممکن است به کمردرد، ناتوانی در خوابیدن و مشکلاتی شبیه این منجر شود. این ناراحتی‌های فیزیکی با زایمان به پایان می‌رسد. لازم نیست دائما به زن باردار یادآوری کنید که روزهای سختی را می‌گذراند. خود مادرها در ماه‌های آخر بارداری بی‌قرار می‌شوند و دوست دارند زودتر روز زایمان فرا برسد.

۴. شکمت چقدر بزرگ‌تر شده!

مادران باردار به مرور زمان باید با شکمی که بزرگ شده، پوستی که کشیده شده و خارش دارد کنار بیایند. خودشان هر روز در آینه تغییرات خود را می‌بینند. هر نظری در مورد اندازه و شکل شکم، بی‌ادبی است و نباید آن را مطرح کنید. تغییر اندازه‌ی کلی بدن و تغییر سریع اندازه‌ی شکم در بارداری کاملا طبیعی است. بعد از زایمان، شرایط به حالت قبل برمی‌گردد و مادر می‌تواند با ورزش‌های مناسب، دوباره اندامی متناسب داشته باشد.

 

۵. زایمانت نزدیکه!

بعضی افراد وقتی زن باردار می‌بینند می‌گویند انگار هر لحظه ممکن است زمان زایمانت فرا برسد. زنان مختلف اندام‌های متفاوتی دارند و وزن آن‌ها با هم متفاوت است. شکل بارداری و اندازه‌ی شکم افراد در بارداری، با هم تفاوت دارد. حتی اگر قبلا بارداری و زایمان را تجربه کرده باشید، نمی‌توانید در مورد شرایط دیگران نظر بدهید. شکم یک زن هر چقدر هم که بزرگ باشد، نشان‌دهنده‌ی رسیدن زمان بارداری نیست و اگر همه‌چیز طبیعی پیش برود، زایمان در موعد مقرر انجام می‌شود.

۶. مراقب رژیم غذایی‌ات هستی؟

بعضی از افراد با دیدن یک زن باردار شروع به نصحیت می‌کنند و توصیه‌های مختلفی در مورد رژیم غذایی دارند. حتی از افراد می‌پرسند که آیا مراقب رژیم غذایی‌ات هستی یا نه. گاهی اوقات به‌خاطر خوردن بعضی مواد غذایی که مصرف آن‌ها به شکل محدود در بارداری ایرادی ندارد، زنان باردار را دچار عذاب وجدان می‌کنند.

زنان باردار از ابتدای بارداری زیر نظر پزشک هستند. پزشک زنان اطلاعات لازم در مورد رژیم غذایی و بایدها و نبایدهای غذایی را به مادران باردار می‌دهد. افراد باردار خودشان اطلاعات کافی در مورد این دوران پیدا می‌کنند. توصیه‌های شما به‌خصوص زمانی که از شما توصیه‌ای نخواسته باشند، باعث می‌شود در مورد رژیم غذایی خود دچار عذاب وجدان شوند یا اینکه احساس کنند به حریم شخصی آن‌ها تجاوز شده است.

۷. طبیعی زایمان می‌کنی یا سزارین؟

افراد بر اساس تجربه‌های شخصی خود یا بر اساس چیزهایی که در اطرافشان می‌شوند، سعی می‌کنند در مورد نوع زایمان افراد نظر بدهند، برای هر نوع زایمانی که باشد، عیب و ایرادی پیدا می‌کنند و زن باردار را از عواقب آن می‌ترسانند؛ اما انتخاب نوع زایمان به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین عوامل، شرایط جسمانی مادر است. بهترین نوع زایمان مناسب برای هر فرد را، پزشک متخصص تعیین می‌کند و این کار زیر نظر پزشک انجام می‌شود.

زنان باردار برای انتخاب نوع زایمان خود به توصیه‌ی افراد غیرمتخصص توجه نمی‌کنند. این سوال شما نه‌تنها تجاوز به حریم شخصی است بلکه نظر شما در این مورد، معمولا بی‌اهمیت است و توجهی به آن نمی‌شود. گاهی ترساندن زنان باردار از عواقب انواع زایمان، فقط به استرس آن‌ها اضافه می‌کند. پس هرگز در مورد این مسئله سوال نکنید.

۸. دست زدن به شکم زن باردار، خوش‌شانسی می‌آورد!

بعضی از افرادبر اساس باورهای خرافی، فکر می‌کنند دست زدن به شکم زن باردار برایشان خوش‌شانسی می‌آورد و سعی می‌کنند وقتی زن باردار می‌بینند این کار را مرتب تکرار کنند. این کار به‌هیچ عنوان مودبانه نیست و حتی در بیشتر اوقات می‌تواند باعث آزار دیدن زنان باردار شود. حتی اگر رابطه‌ی نزدیکی با زن باردار دارید، باید هر کاری را با اجازه‌ی او انجام دهید و در هیچ کاری زیاده‌روی نکنید.

۹. به نوزاد شیر مادر می‌دهی یا شیرخشک؟

بعضی از افراد قبلا از به دنیا آمدن نوزاد از مادرش در مورد نحوه‌ی شیردهی به او سوال می‌کنند و می‌پرسند چه برنامه‌ای داری؟ شیر دادن به نوزاد هم به عوامل متعددی بستگی دارد و یک مادر ممکن است به دلایل پزشکی و فیزیکی تصمیم بگیرد که نوزادش را با شیر مادر تغذیه نکند.

سوال کردن در مورد نحوه‌ی شیردهی، استفاده از پستانک، عادت دادن به شیشه و… سوال‌هایی است که فقط به خود مادر بستگی دارد و با مشورت پزشک در مورد آن تصمیم می‌گیرد. ضمن اینکه قبل از تولد نوزاد، زمان خوبی برای پرسیدن این سوالات نیست و ممکن است نگرانی‌های مادر برای پرورش فرزند را افزایش دهد.

مادر در دوران بارداری فقط باید روی مراقبت از خود و فرزندش تمرکز کند و تصمیم در مورد مراحل بعدی تولد فرزند را بعدا با توجه به شرایط، اتخاذ کند

۱۰. تو خیلی شجاعی!

ممکن است فکر کنید این جمله که جنبه‌ی تعریف کردن از طرف مقابل را دارد، نمی‌تواند جمله‌ی بدی باشد اما هست!

افراد به دلایل مختلفی در بارداری این جمله را به زن باردار می‌گویند؛ در صورتی که زنی فرزند یا فرزندانی دارد و برای چندمین بار برای باردار شدن اقدام کرده است. یا برای اینکه می‌خواهند به او هشدار بدهند که بارداری و زایمان، راحت نخواهد بود و قرار است سختی بکشد.

هر دوی این دلایل که باعث می‌شود فکر کنید زن باردار یک زن شجاع است، به‌طور پنهان باعث ایجاد کمی ترس و اضطراب در مادر باردار می‌شود. او به جای تمرکز روی بارداری، به عواقب کاری که کرده فکر می‌کند. به‌جای اینکه دوران بارداری را با آرامش بگذراند، به سختی‌های زایمان و اتفاقاتی که ممکن است بیافتد فکر می‌کند.

این تعریف شما در دوران بارداری هیچ جایگاه و هیچ نتیجه‌ی مثبتی ندارد.

 

ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی