کد خبر : 11640

بازار ارز | دلار | نرخ ارز | قیمت دلار

نرخ دلار درحالی به کانال ۲۸هزار تومان بازگشته است که در یک سال قبل تحولات اقتصادی و سیاسی کنار هجمه‌های رسانه‌ای نوسانات بازار ارز را به بالاترین حد رسانده است، ولی با اقدامات سیاست‌گذار پولی و ارزی توطئه‌ها خنثی و ثبات در بازار حاکم شد.

به گزارش ورنداز :

قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان نزدیک شد؟

بازگشت قیمت دلار به کانال 28 هزار تومان در حالی در بازار مشاهده می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی تحت‌تأثیر فشارهای خارجی و تحریم‌ها کنار هجمه‌های رسانه‌ای نوسانات بازار ارز را به بالاترین حد خود رسانده بود لیکن اقدامات سیاستگذار پولی و ارزی با خنثی‌سازی توطئه‌ها و فشارها، ثبات ارز را در بازار ارز حاکم کرد.​

سال‌های اخیر در شرایطی سپری شده است که متأثر از عدم پایبندی آمریکا به توافق بین‌المللی برجام و اعلام خروج یکجانبه شاهد اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی آن کشور بودیم که به‌نوبه خود از ناحیه ایجاد محدودیت در «تعاملات تجاری بین‌المللی»، «مبادلات بانکی» و «صادرات نفت خام»، به‌دنبال ایجاد التهاب و فروپاشی اقتصاد کشور بود.

بدون تردید مواجهه هوشمندانه و ناکام گذاشتن اقدامات دشمن در جنگ تمام‌عیار اقتصادی علیه‌ نظام جمهوری اسلامی ایران، حاصل اتحاد و همبستگی و تلاش خستگی‌ناپذیر همه مسئولان در تمامی قوا کنار وفاق و همدلی آحاد ملت ایران است.

بانک مرکزی نیز به‌عنوان نهاد سیاستگذار پولی و بانکی درحال برنامه‌ریزی مناسب برای مواجهه با این خصومت‌ها و مدیریت و مهار تبعات منفی آن در اقتصاد بوده است؛ مجموع تحولات اقتصادی کشور در یک سال اخیر مؤید آن است که هرچند از ناحیه تحریم‌ها و تشدید فشارهای نظام سلطه و استکبار جهانی، برخی مصائب و مشکلات اقتصادی دامن‌گیر کشور و مردم شده است، لیکن مقایسه شرایط کنونی اقتصاد با آنچه دشمن در سر می‌پروراند، حاکی از عدم توفیق و شکست دشمنان در توطئه فروپاشی اقتصادی کشور است.

با توجه به اثرپذیری مستقیم بخش خارجی از تحریم‌های اعمال‌شده،‌ از سال گذشته تاکنون بخش عمده‌ای از سیاست‌های بانک مرکزی بر کاهش آسیب‌پذیری این بخش از توطئه‌های دشمن متمرکز بوده است.

آن‌طور که قبلاً هم مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند: اقدامات بانک مرکزی در دو حوزه کاهش «نوسانات نرخ ارز و روان‌سازی تجارت خارجی» و «کاهش تأثیرپذیری واردات کالاهای اساسی و ملزومات تولید از نوسانات نرخ ارز» پیگیری شده است.

از مهمترین اقدامات سیاست‌گذار ارزی برای مهار نوسانات ارزی در ماه‌های گذشته، اصلاح موارد 24گانه ارز خدماتی، پیگیری راه‌اندازی سامانه فروش و عرضه ارز خرد برای مردم، مشارکت در بازبینی نحوه تخصیص ارز 4200، برخورد با صرافی‌های متخلف و تمرکز ویژه بر بازار باز بوده است.

بنابراین در هفته‌های اخیر با افزایش حجم معاملات در بازار توافقی و تأمین نیازهای ارزی متقاضیان، بازار ارز شاهد کاهش چشم‌گیر نوسانات ارزی بود و از روز شنبه هفته گذشته نیز استارت کاهش جدی قیمت‌ها در بازار زده شد و هم‌اکنون باید منتظر باشیم که قیمت دلار باز هم کانال عوض کند و به کانال 27 هزار تومان برگردد. امروز در بازار ارز قیمت دلار برای فروش 28 هزار تومان درج شده است.

بازگشت نرخ دلار به کانال 28 هزار تومان همان‌طور که پیشتر ذکر شد در حالی حادث می‌شود که طی یک سال گذشته تحولات اقتصادی و سیاسی همچون قطعنامه شورای حکام، تصویب تحریم‌های جدید، اصلاح ساختار اقتصادی و حذف ارز ترجیحی و جنگ روانی برای دامن زدن به شوک قیمتی همه و همه، انتظار عمومی را برای جهش نرخ ارز فراهم کرده بود اما با وجود تمامی هجمه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای و اقدامات آمریکا در زمینه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اخبار ضدونقیض از مذاکرات لغو تحریم‌ها با گذشت یک سال آرامش در بازار ارز حکمفرما است و این عملکرد یکی از دستاوردهای بانک مرکزی در دولت سیزدهم کنار دستاوردهای اقتصادی کاهش تورم و انضباط پولی است.

اقداماتی همچون اعطای اختیارات ویژه به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز با مصوبه سران قوا، تصمیم شجاعانه بانک مرکزی در زمینه راه‌اندازی بازار توافقی، مسدود کردن حساب فعالان بازار فردایی ارز و طلا کنار شناسایی سرشاخه‌های فعال در این بخش با همکاری نهادهای مرتبط با محوریت بانک مرکزی قوه قضاییه و پلیس امنیت و پلیس اقتصادی، اقدام دولت در راستای مقابله با قاچاق و کنترل تقاضای ارز در بازار قاچاق، تسهیل‌گری بانک مرکزی در بازگشت ارز حاصل از صادرات، فعالیت صرافی‌ها در ایام تعطیل در دستاورد  ثبات‌بخشی بازار ارز، بی‌تردید تأثیرگذار بوده‌اند.

رصد نرخ ارز طی چند روز اخیر نیز مؤید به آرامش رسیدن و ثبات در بازار است و انتظار می‌رود با تصمیم‌های نهادهای مسئول اقتصادی و سیاسی روند تثبیت نرخ ارز تعمیق بیشتری به خود بگیرد.

منبع تسنیم
ارسال نظر

تبلیغات متنی