کد خبر : 10636

صدای مریخ

مریخ‌نورد استقامت به لطف دو میکروفن که بر روی آن تعبیه شده، موفق به ثبت پنج ساعت صدای وزش باد در مریخ شده است که البته در برخی از این صدا‌های ضبط شده، صدای چرخ‌های مریخ‌نورد روی سنگ‌ریزه‌ها و صدای موتور‌های آن، هنگامی که استقامت، بازوی خود را حرکت می‌دهد، قابل شنیدن است.

به گزارش ورنداز :

مریخ‌نورد استقامت به لطف دو میکروفن که بر روی آن تعبیه شده، موفق به ثبت پنج ساعت صدای وزش باد در مریخ شده است که البته در برخی از این صدا‌های ضبط شده، صدای چرخ‌های مریخ‌نورد روی سنگ‌ریزه‌ها و صدای موتور‌های آن، هنگامی که استقامت، بازوی خود را حرکت می‌دهد، قابل شنیدن است.صدا‌ها به دانشمندان و مهندسان اجازه می‌دهند که سیاره سرخ را به روش متفاوت درک کنند. استقامت، نخستین کاوشگری است که صدای سیاره سرخ را با استفاده از میکروفن‌های اختصاصی خود ضبط کرده است.

 
یکی از این میکروفن‌ها در کنار بدنه مریخ‌نورد و میکروفن دوم بر روی دکل استقامت و کنار ابزار لیزری SuperCam قرار دارد تا مکمل این ابزار در انجام تحقیقات درباره سنگ‌ها و جو مریخ باشند.
 
میکروفنی که بر روی بدنه مریخ‌نورد تعبیه شده است، از سوی آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی و ابزار SuperCam و میکروفن کناری آن از سوی آزمایشگاه ملی لس آلاموس (LANL) در نیومکزیکو و کنسرسیومی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرکز ملی مطالعات فضایی فرانسه، تهیه شده است.
 
SuperCam سنگ‌ها و خاک مریخ را با تخریب آن‌ها با استفاده از لیزر و سپس، بخار حاصله را با دوربین، مورد بررسی قرار می‌دهد. از آن‌جا که لیزر این ابزار صد‌ها بار بر روی هر هدف شلیک می‎‌کند، فرصت ضبط صدای آن شلیک‌ها افزایش می‌یابد.میکروفن تعبیه شده در کنار این ابزار تاکنون صدای بیش از ۲۵ هزار شلیک لیزری را ضبط کرده است. برخی از این صدا‌های ضبط شده به دانشمندان درباره تغییرات جو سیاره، اطلاعاتی را ارائه می‌دهند.
 
میکروفن تعبیه شده در کنار SuperCam به دلیل محل قرارگیری می‌تواند بر ریزترین ارتعاشات نیز نظارت کند.
 
علاوه بر آن، بر روی این مریخ‌نورد، یک حسگر به نام MEDA نیز تعبیه شده که در اندازه‌گیری باد‌های مریخ، بی‌نظیر است.
 
"استقامت" در این مدت با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل دینامیک محیطی خود موسوم به "مدا" (MEDA) به اندازه‌گیری سرعت باد‌های مریخ و دمای هوا پرداخته است. وزن این حسگر حدود ۱۲ پوند بوده و قادر به ثبت باد (سرعت و جهت)، فشار، رطوبت نسبی، دمای هوا، دمای زمین و تابش (از خورشید و فضا) است.مهندسان از دوربین‌ها برای نظارت بر بدنه چرخ‌ها در مریخ‌نورد کنجکاوی و تجمع گرد و غبار روی صفحات خورشیدی اینسایت نیز استفاده کرده‌اند. با وجود میکروفن، آن‌ها حتی می‌توانند عملکرد یک کاوشگر را به روشی که مکانیک‌ها به موتور خودرو گوش می‌دهند نیز بررسی کنند.
 
گروه پشتیبان مأموریت استقامت، صداهای ضبط شده از سوی میکروفن تعبیه شده در بدنه مریخ‌نورد را برای گوش دادن و درک وضعیت چرخ‌ها و سایر سیستم‌های داخلی، بررسی کرده است.
 
"استقامت" که در فوریه در دهانه‌ ۴۵ کیلومتری "جزرو" فرود آمد، در حال بررسی سطح مریخ است و خاک مریخ را برای یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی و نمونه‌برداری، جستجو می‌کند.
 
این مأموریت، دو هدف دارد؛ نخستین هدف، بررسی‌های علمی برای درک محیط مریخ در گذشته و حال و همچنین قابل سکونت بودن آن است. دلیل دوم نیز جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای به زمین آوردن است.
 
مأموریت دیگر که برای سال ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده، قرار است لوله‌های آزمایشی جمع‌آوری شده از سوی مریخ‌نورد "استقامت" را به زمین بازگرداند تا مورد بررسی جامع‌تر قرار گیرند.
حجم ویدیو: 5.24M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی