کد خبر : 10533

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم

به گزارش ورنداز :

اگر در جریان اصلاح نظام یارانه‌ای، کالابرگ الکترونیک،‌ در دستور کار دولت قرار بگیرد، این‌گونه نیست که کارتی جداگانه و یا کوپن به مردم ارائه شود بلکه کالابرگ همان کارت بانکی، صرفا برای خرید کالاهای اساسی شارژ خواهد شد. بحث کالابرگ الکترونیک و یا کوپن در سال‌های اخیر بارها در جریان اصلاح یارانه‌های پنهان و یا حمایت از مردم جهت تامین کالاهای اساسی مطرح شده اما هیچ گاه به نتیجه نرسیده است. مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد.

اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.آماده سازی عرضه کالابرگ

در حالی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هفته گذشته از آماده شدن زیرساخت کالابرگ الکترونیک از شهریورماه خبر داده بود،که وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، خبری متفاوت درباره کوپن الکترونیکی اعلام کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: در حال حاضر مهمترین سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه، اجرای همان بسته ١٠ گانه است و هیچ مجوزی برای خروج از مصوبات نداشته‌ایم.

سید احسان خاندوزی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر آخرین اقدامات دولت برای تکمیل زیرساخت‌های کالابرگ الکترونیکی گفت: از ابتدا قرار بر این بود که طرح کالابرگ الکترونیکی پس از اجرای پایلوت آزمایشی و اتمام اجرای پایلوت، گزارش و نتیجه آن به اطلاع ستاد اقتصادی برسد و اگر ستاد اقتصادی دولت در این باره تصمیمی بگیرد، بنده به عنوان سخنگوی ستاد اقتصادی دولت آن را اعلام می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مرحله ارائه گزارش نتیجه اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیکی به ستاد اقتصادی رسیده‌اید، اظهار داشت: هنوز گزارشی به ستاد اقتصادی دولت ارائه نکرده‌ایم.

تردیدهای اجرای کالابرگ

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به تضاد تصمیمات دولت که آسیب‌هایی به بازار سرمایه وارد کرده، تصریح کرد: درباره تردیدهایی که نسبت به تغییر سیاست‌های دولت در مورد بازار سرمایه ایجاد شده و باعث عدم اطمینان شده، به طور قطع سیاست دولت اجرای مصوبات بورسی در بهمن ١۴٠٠ است و اجرای این مصوبات به صورت رسمی در دستورکار دولت قرار دارد.

 

به گفته خاندوزی، تمام وزارتخانه‌های تولیدی و اقتصادی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید متعهد به این مصوبات باشند و کمک کنند که هیچ گونه تخطی از مصوبات بهمن ماه سال گذشته تخطی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: تردیدها باید برگردد به شرایطی که فعالان بازار سرمایه بدانند و مطمن شوند که تمام سیاست‌های دولت درباره بازار سرمایه همان مصوبات بهمن ماه ١۴٠٠ است و اگر هم از سوی برخی از دستگاه‌ها در این باره تخطی دیده شد، سیاست ما اصلاح مسیر و بازگشت به همان مسیر سال گذشته است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه وضعیت بازار سرمایه را باید با متغییر موثر داخلی و خارجی رصد و مورد تحلیل قرار دهیم، خاطرنشان گرد: موضع ستاد اقتصادی دولت برای تقویت بازار سرمایه یک موضع کاملا بنیادی و اصولی است و متاثر از التهابات نمی‌شویم و حرفه‌ای بازار این موضوع را در رفتار ستاد اقتصادی دولت دیده‌اند.

واکنش بازار سرمایه به بسته حمایتی

خاندوزی با بیان اینکه بعد از انتشار بسته ١٠ گانه حمایت از بورس شاهد تاثیر مثبت این بسته حمایتی در بازار سرمایه بودیم، ابراز داشت: در سه ماه اول ابلاغ آن بازار سرمایه شرایط بسیار مطلوبی داشت اما پس از آن بازار سرمایه متاثر از مجموعه عوامل داخلی و خارجی از جمله کاهش قیمت جهانی برخی از کالا بود.

وی افزود: در حال حاضر مهمترین سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه، اجرای همان بسته ١٠ گانه است و هیچ مجوزی برای خروج از مصوبات نداشته‌ایم

 

 

ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    نه به کالا برگ فقط یارانه نقدی

تبلیغات متنی