کد خبر : 10511

سکته مغزی | علائم خطرناک هنگام بیدار شدن | علائم احتمالی سکته مغزی

سکته مغزی می‌تواند با هشدار ظاهرا کمی هنگام بیدار شدن از خواب رخ دهد. به همین دلیل است مهم است که افراد علائم اولیه را بدانند.

به گزارش ورنداز :

علائم خطرناک هنگام بیدار شدن از خواب

 سکته مغزی می‌تواند ناتوان کننده یا کُشنده باشد. طبق گفته انجمن قلب آمریکا بیش از شش میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی بر اثر سکته جان شان را از دست دادند.

به نقل از بست لایف، آگاهی از علائم اولیه می‌تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشد. طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده امریکا (CDC) برخی از علائم مشخص سکته مغزی بیشتر از سایرین شناخته شده اند از جمله احساس ناگهانی بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن، هم چنین، گیجی و مشکل در صحبت کردن.

سایر علائم احتمالی سکته مغزی می‌توانند تعجب آور باشد. برخی از علائم خاصی که ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب در صبح تجربه کنید می‌توانند نشانه آغاز سکته باشند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. سکته مغزی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.

هر ساله تقریبا ۷۹۵۰۰۰ آمریکایی دچار سکته مغزی می‌شوند که حدود ۱۶۰۰۰۰ نفر از آنان به دلایل مرتبط با سکته جان خود را از دست می‌دهند. در واقع، سکته مغزی چهارمین دلیل مرگ و میر در امریکا محسوب می‌شود.

کلینیک “مایو” گزارش می‌دهد که سکته مغزی دو دلیل اصلی دارد:

انسداد شریان (سکته مغزی ایسکمیک) یا نشت و ترکیدن رگ خونی (سکته مغزی هموراژیک). سکته مغزی ایسکمیک شایع‌ترین نوع است و زمانی رخ می‌دهد که “رگ‌های خونی مغز باریک یا مسدود شده و باعث کاهش شدید جریان خون (ایسکمی) می‌شود در مورد سکته مغزی هموراژیک رگ خونی مغز پاره شده و باعث نشت رگ می‌شود.

سکته مغزی می‌تواند در چشم و هم چنین در مغز رخ دهد

سکته تنها در مغز رخ نمی‌دهد. نوع دیگری از سکته مغزی، به نام انسداد شریان شبکیه در چشم اتفاق می‌افتد و به عنوان سکته چشم نیز شناخته می‌شود.

سکته‌هایی که معمولا در مغز رخ می‌دهند منجر به ضعف یا اختلال در گفتار یا از دست دادن هوشیاری می‌شوند. دلیل بروز این علائم آن است که شریان خون رسانی به قسمتی از مغز مسدود می‌شود یا توسط لخته‌ای که تا حدودی مانند چوب پنبه عمل می‌کند و جریان خون را مسدود می‌نماید رخ می‌دهد یا آن که یک شریان به قدری باریک می‌شود که اجازه عبور آزادانه خون را نمی‌دهد.

همین موضوع می‌تواند در چشم نیز رخ دهد و در نتیجه، جریان خون به شبکیه از بین برود که می‌توان از آن تحت عنوان بخشی از چشم که با مغز در تعامل است و بینایی را ایجاد می‌کند یاد کرد. هنگامی که جریان خون مختل می‌شود بینایی فوری از بین می‌رود و آسیب می‌تواند به سرعت رخ دهد.

سکته چشم ممکن است به عنوان این تغییر در بینایی شما ظاهر شود. بسیاری از انواع مختلف تغییرات بینایی ممکن است علائم مرتبط با سلامتی مختلفی را نشان دهند که ممکن است لزوما با چشم‌ها مرتبط نباشند.

برای مثال، تاری دید می‌تواند علامت هشدار دهنده بیماری ام اس باشد و کاهش دید محیطی می‌تواند نشانه آغاز بیماری آلزایمر باشد. علائم سکته چشم می‌توانند تا حدودی خوش خیم به نظر برسند از جمله شناور کوچک در چشم که به معنی مناطق کوچک سیاهی شناور. با این وجود، از دست دادن بینایی در صبح می‌تواند یکی دیگر از علائم سکته چشم باشد.

اگر با کاهش دید با یا بدون درد از خواب بیدار می‌شوید با پزشک خود تماس بگیرید

این مهم است که تشخیص دهیم زمانی که مشکل به دلیل سکته چشم است و نه سکته مغزی علائم تنها در یک چشم ظاهر می‌شود.

انواع دیگر تغییرات بینایی ممکن است نشان دهنده سکته چشم باشد

سکته مغزی می‌تواند با هشدار ظاهرا کمی رخ دهد. به همین دلیل است مهم است که افراد علائم اولیه را بدانند. بیش‌تر افراد مبتلا به سکته چشمی صبح هنگام بیدار شدن از خواب بدون درد متوجه از دست دادن بینایی در یک چشم خود می‌شوند.

برخی از افراد متوجه یک ناحیه یا سایه تیره در دید خود می‌شوند که نیمه بالایی یا پایینی میدان بینایی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم دیگر شامل از دست دادن کنتراست بینایی و حساسیت به نور است.

به گفته انجمن قلب آمریکا از دست دادن بینایی در هر زمانی از شبانه روز باعث نگرانی است، اما از آنجایی که افراد بین ساعت‌های ۶ صبح تا ۱۲ بعد از ظهر ۸۰ درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قرار دارند بیدار شدن با این موضوع یک علامت هشدار دهنده محسوب می‌شود و در صورت مشاهده آن باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

منبع فرارو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی