کد خبر : 4064

سلامت

یکی از عوامل مؤثر در بروز عفونت ناخن پا، رویش نامناسب ناخن در داخل پوست است.

به گزارش ورنداز :

عوامل دخیل در شکل گیری عفونت ناخن پا را در این مطلب خواهید خواند.

عفونت ناخن پا عارضه ای متورم و دردناک است. بروز عفونت ناخن تحت تأثیر عدم رعایت مسائل بهداشتی، ضعف در سیستم ایمنی و کوتاه کردن نامناسب ناخن به وجود می آید. از سری نشانه های ابتلا به عفونت ناخن پا می توان به تجمع ضایعات ناخن زیر پوست، احساس درد، خونریزی، تغییر رنگ ناخن به صورت قهوه ای، سفید و زرد اشاره کرد.

یکی از عارضه های آزار دهنده و دردآور عفونت ناخن پا است که تحت تأثیر ضعف در سیستم ایمنی بدن، عدم مراقبت و کوتاه کردن نامناسب ناخن تشکیل می شود.

بی شک شناخت عواملی که سبب به وجود آمدن عفونت ناخن پا می شوند، کمک شایانی به روند درمان می کند. در موارد احتمالی دارد عفونت ناخن پا به موجب تکثیر باکتری، قارچ و ویروس پدیدار گردد.

علاوه بر این، یکی از عوامل مؤثر در بروز عفونت ناخن پا، رویش نامناسب ناخن در داخل پوست است. فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا زمانی شکل می گیرد که گوشه های ناخن در کنار آن به سمت پوست رشد نمایند. این عارضه به صورت ملتهب سبب بروز درد می گردد.

قارچ ناخن با عنوان آنیکومیکوز شناخته می شود. قارچ ناخن، بیماری گسترده ای است که به شکل زرد یا لکه سفید رنگ در بخش زیرین ناخن پا به وجود می آید. به میزانی که عفونت قارچی عمیق تر گردد، با تغییر رنگ، تخریب لبه های ناخن و ضخامت فراوان تری مواجه خواهیم شد.

در افراد مبتلا به دیابت و افراد با سیستم ایمنی ضعیف به موجب مصرف دارو های ویژه احتمال می رود عفونت از ناخن های پا تکثیر پیدا کند و وارد بخش های مختلف بدن گردد.

در واقع دیابت سبب کاهش حمایت عصبی در پا و تداخل در گردش خون می شود. لذا فرد همواره در معرض ابتلا به عفونت باکتریایی پوست یا سلولیت قرار می گیرد.

لذا در صورت تشخیص به شکل گیری عفونت ناخن پا در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

یکی از عواملی که زمینه فرو رفتگی ناخن در گوشت انگشت را فراهم می کند، انجام فعالیت های ورزشی است که فرد به صورت مکرر به پا فشار وارد می کند. ورزش هایی نظیر فوتبال، باله و کیکی بوکسینگ سبب افزایش احتمال ورود ناخن پا به گوشت می شوند.

نشانه های عفونت ناخن پا

• تجمع ضایعات ناخن زیر پوست

• ضخامت پوسته ناخن

• بوی بد ناخن پا

• تغییر رنگ ناخن به صورت قهوه ای، سفید و زرد

• تغییر در فرم ناخن

• پوسته پوسته شدن ناخن

• شکنندگی ناخن

• کلفتی در ناخن

• احساس درد

بهترین عملکرد در حفظ سلامت ناخن پا، شست و شوی مرتب دست و پا است. توجه داشته باشید که می بایست پس از شست و شو از کرم های مرطوب کننده بهره مند شوید.

در بازه های زمانی مشخص ناخن ها را با ناخن گیر کوتاه کنید. سپس در پایان، ناخن گیر را به وسیله مواد شوینده ضد عفونی نمایید.

استفاده از کفش های مناسب نیز نقش چشمگیری در کاهش ابتلا به عفونت ناخن پا دارند.

مناسب ترین کفش برای سلامت ناخن پا، کفش های دوخته شده از جنس چرم با قابلیت تنفس هستند.

بی شک استفاده از کفش های قدیمی با تجمع باکتری سبب به وجود آمدن عفونت می گردد. لذا از پوشیدن کفش های قدیمی اجتناب کنید و در صورت نیاز، قبل از پوشیدن داخل کفش را با مواد ضد عفونی کننده یا پودر های ضد قارچ تمیز کنید.

• در سالن های پدیکور و مانیکور، به ضد عفونی ابزار های قابل استفاده توجه کنید.

منبع رکنا
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی