کد خبر : 2603

سلامت

اغلب افراد هنگام سرماخوردگی برای درمان آبریزش بینی و عطسه از آنتی هیستامین ها مصرف می کنند اما مصرف این دارو عوارض خطرناکی دارد که نمیدانند.

به گزارش ورنداز :

در روزهای اول سرماخوردگی از مصرف آنتی هیستامین بپرهیزید

عطسه کردن یک واکنش نسبت به تحریک کننده ها و راهی برای خروج میکروب ها از بینی می باشد . برخی مواقع به دنبال عطسه دچار آبریزش بینی نیز می شویم که علت های مختلفی دارد.

 

بسیاری از ما در این هنگام سعی داریم که آبریزش بینی خود را متوقف کنیم به همین دلیل از آنتی هیستامین ها استفاده می کنیم . اما متوقف نمودن آب ریزش بینی با آنتی هیستامین ها عوارضی در پی دارد که در این بخش به آن پرداخته ایم .

آبریزش بینی

چرا نباید آب ریزش بینی را متوقف کنیم؟

در دو سه روز اول سرماخودگی نباید برای توقف آب ریزش بینی از آنتی هیستامین ها استفاده کنیم و باید اجازه دهیم بدن از طریق آب ریزش بینی و ترشحات آن میکروب ها را به بیرون دفع و پاکسازی نماید، اینگونه از کلونیزه شدن ویروس ها در مخاط دستگاه تنفس نیز پیشگیری می شود.

مصرف آنتی هیستامین ، ترشحات دستگاه تنفس را غلیظ کرده و سبب چسبندگی این ترشحات می شود . سپس ترشحات غلیظ و چسبنده مجاری خروجی سینوس ها به بینی را مسدود می کنند و موجب رشد بیشتر و کلونیزاسیون ویروس ها در این بسترمی شوند.

اگر ترشحات بینیتان غلیظ بود اصلا از آنتی هیستامین استفاده نکنید اما اگر این ترشحات رقیق باشند باید با مصرف سوپ جوی نیمه غلیظ همراه با عدس و ماش، برگ و دانه گشنیز، آلو و زرشک و کمی شلغم ، این ترشحات را به قوام غلیظ تری تبدیل کنید تا به گوش میانی یا مجاری تحتانی و کیسه های هوایی ریه راه نیابند .

متوقف کردن آبریزش بینی

عوارض مصرف آنتی هیستامین :

  • مصرف آنتی هیستامین ها سبب ایجاد خواب آلودگی می شوند.
  • مصرف زیاد آنتی هیستامین ها سبب بروز سرگیجه خواهد شد.
  • مصرف آنتی هیستامین در بعضی افراد باعث ایجاد دردهای شکمی ، حالت تهوع و اختلالات گوارشی می شود.
  • مصرف بیش از حد و خودسرانه آنتی هیستامین موجب بروز تشنج و افزایش حملات صرع می شود.
  • مصرف بیش از حد و دز بالای آنتی هیستامین ، توهم های دیداری و شنیداری را به وجود می آورد.
  • از علائم دیگر مصرف خودسرانه آنتی هیستامین ها قرمز شدن صورت و تنگی نفس ، اختلالات خواب و احساس بی قراری می باشد.
  • افرادی که به طور مرتب آنتی هیستامین مصرف می کنند، در فکر کردن و تصمیم گیری دچار مشکل می شوند.
  • مصرف طولانی مدت آنتی هیستامین ها باعث افزایش اشتها و چاقی می شود.
  • از عوارض دیگر مصرف زیاد آنتی هیستامین ها ، افزایش و ضخیم شدن مخاط و احساس احتقان و سردرد است.
  • مصرف خودسرانه آنتی هیستامین ها باعث ایجاد اختلالات چشمی می شود.
  • از دیگر عوارض جانبی آنتی هیستامین ها خشکی دهان، بینی و گلو می باشد.
  • مصرف خودسرانه آنتی هیستامین ها ، افزایش حساسیت پوست نسبت به نور خورشید، ضربان قلب بالا و تند و گرفتگی صدا را به دنبال دارد.

عوارض آنتی هیستامین

تداخل دارویی آنتی هیستامین ها :

آنتی هیستامین ها با داروهایی مانند داروهای خواب آور، آرام بخش و شل کننده های عضلانی تداخل دارند پس قبل از مصرف آن ها باید با پزشک مشورت کنید .

افرادی که نباید آنتی هیستامین مصرف کنند:

افرادی که به بیماری هایی مانند اختلال ادرار، آسم، آمفیزم یا برونشیت مزمن، بیماری های تیروئید، بیماری های قلبی، بیماری کلیوی یا کبدی و فشار خون دچار هستند بهتر است آنتی هیستامین مصرف نکنند .

بهترین روش ها برای مقابله با آب ریزش بینی

1. بهترین روش برای مقابله با آب ریزش بینی ، خارج کردن مواد داخل بینی از طریق گرفتن بینی و خارج کردن موکوس یا همان مواد و محتویات داخل بینی است . چنانچه در بخش های قبلی سلامت نمناک هم گفتیم با این کار ویروس ها و باکتری ها نمی توانند به سینوس ها راه یابند. پس با یک دستمال نرم تمیز به طور مرتب بینی تان را بگیرید.

2. زمان ابتلا به آبریزش بینی نوشیدنی های داغ بنوشید تا باعث دفع مواد تجمع یافته داخل بینی گردد. مصرف دم کرده آویشن همراه با یک قاشق چایخوری عسل و آب نصف یک عدد لیموترش به درمان آبریزش بینی کمک زیادی می کند زیرا آویشن سرشار از فنول است و خواص ضدویروسی قوی دارد . همچنین شما می توانید با آویشن بخور داده و بینی تان را به خوبی تمیز کنید.

نوشیدنی داغ برای آبریزش بینی

اسپری بینی و سرم های شستشو دو ماده مفید هستند که موجب تمیزی و باز شدن راه بینی می شوند. پس اسپری را به هر یک از حفره های بینی بزنید و بلافاصله بینی تان را خالی کنید.

یا کمی نمک داخل نصف تا یک فنجان آب ولرم بریزید و حل کنید با کمک قطره چکان این سرم خانگی را داخل حفره های بینی تان بریزید و این کار را تا شش مرتبه تکرار کنید تا حفره های بینی تان از وجود ترشحات و آلودگی ها پاک شود.

4. سیستم ایمنی بدن خود را با اهمیت دادن به تغذیه تان تقویت کنید.قرص ویتامین C مصرف کنید زیرا این قرص حاوی آنتی اکسیدان است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

5. اگر با تنفس در هوای سرد دچار آبریزش بینی می شوید، قبل از خارج شدن از خانه روی بینی، دهان و بخصوص گلویتان را بپوشانید .

منبع نمناک
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی