کد خبر : 25767

هواپز | فواید استفاده از هواپز

در این مطلب با فواید استفاده از هواپز و کارایی جالب آن بیشتر اشنا میشویم

به گزارش ورنداز :

پخت انواع غذا با هواپز

در این مطلب با فواید استفاده از هواپز و کارایی جالب آن بیشتر اشنا میشویم 

پخت غذای سالم با دستگاه هواپز

از آنجا که برای پخت مواد خوراکی مختلف در دستگاه هواپز ما نیاز به روغن زیاد نداریم، غذاهای که تهیه می‌کنیم، صد در صد سالم خواهند بود. شما می‌توانید انواع گوشت مرغ و ماهی را در این دستگاه سرخ یا کبابی کنید، بدون اینکه نیاز به مصرف مقدار زیادی روغن داشته باشید. پخت کامل مواد خوراکی در هواپز از طریق گردش هوای گرم انجام می‌شود. این دستگاه به یک فن مجهز شده که مانند قابلیت کانوکشن در وسایلی مانند ماکروویو یا سولاردام عمل می‌کندبرای این منظور می‌توانید ابتدا نگاهی به دفترچه راهنمای دستگاه هواپز خود بیندازید. در حالت کلی بین ۳۵ تا ۴۰ دقیقه زمان لازم است تا مرغ‌ها کاملا سوخاری شوند. همچنین می‌توانید درجه حرارت دستگاه را بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.

با هواپز چه غذایی درست کنم؟

مرغ سوخاری

یکی از جذاب‌ترین غذاها که بین سنین مختلف نیز طرفدار دارد، مرغ سوخاری است. پیش از ورود دستگاه هواپز به بازار همه ما برای سوخاری کردن مرغ، مقدار زیادی روغن استفاده می‌کردیم اما به کمک هواپز دیگر نیازی به این مایع مضر نداشته و به راحتی می‌توانید غذایی سالم تهیه کنید.

برای چرب کردن تکه‌های مرغ کافی است آن‌ها را به ترکیبی از آب سرد و مقدار اندکی روغن، آغشته کنید. پیش از این مرحله لازم است مرغ‌ها را درون پودر سوخاری غلتانده سپس درون آب سرد و روغن بیندازید. در نهایت نیز مجددا مرغ‌های مرطوب شده را از پودر سوخاری پوشانده و درون محفظه هواپز قرار دهید. با توجه به تعداد مرغ‌ها و میزان دلخواه سوخاری شدن آن‌ها باید درجه حرارت و مدت زمان پخت را تنظیم کنید

طبخ ماهی با هواپز

برای پخت ماهی با دستگاه هواپز به زمان کمتری نیاز داریم. تنها یک قاشق روغن برای چرب شدن ماهی‌ها کافی خواهد بود. برای خوش طعم شدن ماهی می‌توانید آن‌ها را توسط ادویه‌های مورد علاقه خود مزه دار کرده و پس از چند ساعت درون هواپز قرار دهید. درجه حرارت دستگاه را تنظیم کرده و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماهی‌های خوش طعم شما آماده میل کردن هستند.

جوجه کباب با هواپز

یکی دیگر از غذاهایی که معمولا ما در دورهمی و مهمانی‌های دوستانه تهیه می‌کنیم، جوجه کباب است. اگر پیش از این جوجه کباب را بر روی آتش و ذغال درست می‌کردید، این بار پخت این غذای لذیذ را در دستگاه هواپز امتحان کنید.

به همان روشی که جوجه را طعم دار می‌کنید، درون مواد غلتانده و به آن استراحت بدهید تا جوجه‌های تکه شده کاملا مزه دار شوند. سپس آن‌ها را درون محفظه هواپز قرار داده و دستگاه را روشن کنید. برای چرب شدن جوجه نیز کافی است مقدار کمی روغن به مواد خود اضافه کنید.در عرض نیم ساعت جوجه‌های کبابی شما آماده خواهند شد.

پخت کوکو و کتلت

پختن غذاهایی مانند کتلت به روغن زیادی احتیاج دارند و به همین دلیل افرادی که قصد رژیم گرفتن دارند، معمولا دور این دسته از غذاها را خط می‌کشند. اگر شما هم جزو این دسته هستید اما نمی‌توانید از خوردن کتلت بگذرید، می‌توانید از دستگاه هواپز برای پخت غذایی بدون روغن استفاده کنید.

کافی است با یک قاشق روغن کف محفظه دستگاه را چرب کرده و کتلت‌های از پیش آماده شده را درون آن بچینید. با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد و مدت زمانی کوتاه بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه، غذای سالم شما آماده می‌شود.

روش پخت‌وپز کم‌چرب 

میزان روغنی که در دستگاه پخت با هوای داغ به‌کار می‌رود، به‌طور قابل توجهی کم است، مخصوصا اگر این میزان را با روغن استفاده‌شده در سرخ‌کن‌های رایج مقایسه کنیم که با روش سرخ کردن عمیق یا deep frying کار می‌کنند. یکی از مطالعات سال ۲۰۱۵ هم نشان می‌دهد که غذاهای پخته‌شده با استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ واقعا چربی کمتری دارند.  

۲. کمک به کاهش وزن 

غذاهایی که با روش سرخ کردن عمیق تهیه می‌شوند، چربی و کالری بالایی دارند. پس استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ برای آماده‌سازی غذاها می‌تواند به کاهش کالری دریافتی کمک کند. البته اگر قصد کاهش وزن دارید، به‌طور کلی باید آماده‌سازی غذاها با روش سرخ کردن را در رژیم غذایی محدود کنید.  

۳. پایین بودن سطح آکریل‌آمید

یافته‌های علمی نشان داده‌اند که استفاده از دستگاه پخت با هوای داغ، میزان ترکیبی به‌نام آکریل‌آمید را در غذاها تا ۹۰ درصد نسبت به دستگاه‌های سرخ‌کن‌ رایج یا روش‌های سرخ کردن عمیق کاهش می‌دهد.

آکریل‌آمید نوعی ترکیب شیمیایی محسوب می‌شود که هنگام پخته شدن مواد غذایی نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی در دمای بالا (بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد) شکل می‌گیرد. آکریل‌آمید در گروه ترکیبات سرطان‌زا دسته‌بندی می‌شود.

وسیله‌ای ایمن برای آشپزخانه 

روش سرخ کردن عمیق به یک تابه گود، مقدار زیادی روغن و حرارت بسیار زیاد نیاز دارد. بنابراین، واضح است که این روش می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد زیرا نمی‌توان احتمال ریختن، پاشیدن، پخش شدن یا حتی آتش گرفتن روغن را به صفر رساند.

با این‌ حال، اگر طبق دستورالعمل‌های استاندارد از دستگاه پخت با هوای داغ استفاده کنید، به‌هیچ‌وجه با خطر خاصی مواجه نمی‌شوید.  

۵. حفظ مواد مغذی در غذاها 

گرمای کانوکشن که به‌طور مثال در دستگاه پخت با هوای داغ کاربرد دارد، می‌تواند مواد مغذی را در فرایند پخت غذاها حفظ کند. بنابراین، ترکیبات خاصی مانند ویتامین C و ترکیبات گیاهی مثل پلی‌فنول‌ها در این روش پخت‌وپز تا حدود قابل توجهی در غذا باقی می‌مانند.  

در ادامه مطلب ویدیویی میبینید که در آن انواع غذاها با هواپز درست میشوید 

دما و درجه 

قهوه ترک :۱۵ دقیقه ۱۸۰ درجه 

پلو :۴۰ دقیقه ۱۸۰ درجه ( آب جوش بریزید روی برنج)

پفیلا : ۲۰ دقیقه ۲۰۰ درجه 

بلال تنوری :۲۵ دقیقه ۲۰۰ درجه

آلبالو خشکه :۱ ساعت ۱۱۰ درجه 

نیمرو : ۵ دقیقه ۱۸۰ درجه

لیمو خشک : ۳۰ دقیقه ۱۸۰ درجه 

سبزی خشک : ۱ ساعت ۱۰۰ درجه

برگه زرد آلو : یک ساعت ۱۰۰ درجه 

کاپ کیک : قبلش یک ساعت با دما ۱۶۰ درجه گرم کنید و بعدش نیم ساعت با همون دمای ۱۶۰ درجه 

اگه شماهم دستور جدیدی بلدید برای ما بفرستید 

حجم ویدیو: 16.26M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • Ma.zoli

    من توی هواپز کاپ کیک شکلاتی درست کردم 10 الی 15 دقیقه بیشتر زمان نمیخواد برای کاپ کیک معمولی هم 20 دقیقه همون دمای 160 درجه

تبلیغات متنی