کد خبر : 9073

انتقاد | کارمند

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که مدیر یا سرپرست بخشی که در آن کار می‌کنیم از عملکرد ضعیف فرد یا گروهی انتقاد کرده است.

به گزارش ورنداز :

دربرابر انتقادهایی که سر کار از ما می‌شود چطور رفتار کنیم؟ 

شاید برای همه ما پیش آمده باشد که مدیر یا سرپرست بخشی که در آن کار می‌کنیم از عملکرد ضعیف فرد یا گروهی انتقاد کرده است. یا شاید یکی از همکاران از پروژه‌ای که روی آن زحمت کشیده‌اید انتقاد می‌کند. در مواردی هم مشتری به کار ما نقد دارد. باید بدانید تا وقتی که کاری را انجام می‌دهید انتقاد هم وجود دارد. انتقاد سازنده به نتیجه یا وظیفه می‌پردازد، در حالی که انتقاد مضر فرد را هدف قرار می‌دهد. انتقاد سازنده باعث بهبود عملکرد آن شخص می‌شود. 

در نظرسنجی‌ای که در سال 2019 انجام شد مشخص شد که 94 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که انتقاد سازنده باعث پیشرفت آن‌ها شده. پس هضم انتقاد از ضرورت‌های کار است. اما باید بدانیم که با انتقادها چطور برخورد کنیم تا در مسیر بهتر شدن قرار گیریم. در این مطلب نگاهی دقیق‌تر به نحوه پاسخ‌گویی به انتقاداتی که در محل کار از ما می‌شود می‌اندازیم. 

نوع انتقاد را تشخیص دهید 

وقتی کسی که تجربه‌ای در کار شما ندارد از شما انتقاد می‌کند سعی کنید از حرف او غافلگیر نشوید، اما اگر کسی حرفه‌ای‌تر از شما انتقادی را بیان کرد تلاش کنید که تاحدممکن به توصیه‌اش گوش کنید. چون آن شخص مسیری را که شما می‌روید طی کرده و با چم‌وخم کار آشناست. پس توصیه‌های او به دردتان خواهد خورد. 

موضوع بسیار مهم در بحث انتقاد این است که بدانید چه انتقادی سازنده است و چه انتقادی سازنده نیست. مثلاً اگر شخصی که در آن کار تخصص دارد توصیه‌ای به شما بکند و این توصیه در جهت بهتر شدن کارتان باشد و نه عملکرد فردی‌تان می‌توانید بفهمید که انتقادش سازنده است و بهتر است این گونه انتقادها را بپذیرید و در جهت عملی کردن آن‌ها قدم بردارید. 

با آرامش و اعتمادبه‌نفس پاسخ دهید 

قبل از اینکه واکنشی از خود نشان دهید به دقت به حرف‌های فرد منتقد گوش کنید، چه آن انتقاد سازنده باشد و چه نباشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که بهتر است در ابتدای کلام منتقد سریع پاسخ ندهید. حتی اگر حرف او نادرست است و دارد به شما توهین می‌کند. تمام تلاشتان را بکنید که آرامشتان را حفظ کنید. اگر می‌توانید بحث را تمام کنید و با در نظر گرفتن انتقادهای طرف مقابل شواهدی در حمایت از کار خود بیاورید. سعی کنید در پاسخ به منتقدان تهاجمی یا منفعل نباشید. 

قبول کنید که هیچ‌کس کامل نیست 

هیچ‌کس دوست ندارد در کارش اشتباه کند، گروهی را که با آن‌ها کار می‌کند به دردسر بیندازد و بقیه از کارش انتقاد کنند. اما باید بدانید که هیچ‌کس کامل نیست. اشتباه کردن امری طبیعی است و همه انسان‌ها جایزالخطا هستند. اگر اشتباه از شما بوده سعی کنید عذرخواهی کنید و حالت تدافعی نگیرید. در پایان روز تأثیر این کار را خواهید دید. 

با پرسیدن سؤال موضوع را روشن کنید 

بهتر است با شخص منتقد به گفت‌وگو بنشینید و از او سؤال کنید تا موضعش روشن‌تر شود. به جای آنکه سرتان را پایین بیندازید و در تأیید حرف‌هایش سرتان را تکان دهید سعی کنید مؤدبانه از او بخواهید که بیشتر درباره حرف‌هایش توضیح دهد تا اگر انتقادش سازنده است آن را به کار گیرید و اگر انتقادش بی‌جا است او را قانع کنید. 

در نهایت اینکه باید از زمینه انتقادی که به شما می‌شود آگاه شوید. هیچ‌کس دوست ندارد نقص داشته باشد، اما بدانیم که هیچ‌کس هم کامل نیست. بازخورد منطقی، پرسشگرانه و درست به انتقاد باعث می‌شود اشتباهاتتان را تکرار نکنید و در مسیر کاری خود پیشرفت کنید. 

منبع 55آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی