کد خبر : 3819

کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی

کره‌ی بادام زمینی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که امروزه در خانه‌ی بسیاری از مردم پیدا می‌شود

به گزارش ورنداز :

مصرف کره‌ی بادام زمینی باعث می‌شود وعده‌های بسیار لذیذ و دل‌چسبی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و از فواید گوناگون آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. همچنین طعم خوب و بافت نرم کره‌ی بادام زمینی به شما این امکان را می‌دهد تا آن را روی نان قرار دهید و یک صبحانه‌ی سالم، خوش‌مزه و مقوی برای خودتان آماده کنید. این بافت نرم در دهان شما آب می‌شود و به سقف دهان می‌چسبد و احساس بسیار خوبی دارد!

اگرچه برخی از مردم ممکن است به بادام زمینی حساسیت داشته باشند و نتوانند آن را مصرف کنند، ولی این ماده‌ی غذایی در رژیم مردم زیادی وجود دارد و یک بخش جدایی‌ناپذیر از صبحانه یا میان‌وعده‌ی آن‌ها به شمار می‌رود.

خیلی‌ها کره‌ی بادام زمینی را تنها برای مزه‌ی خوبش دوست دارند و مصرف می‌کنند. ولی خیلی‌های دیگر، که معمولا ورزشکار و بدن‌ساز هستند، به سراغ کره‌ی بادام زمینی می‌روند تا بدن خود را تقویت کنند و نتیجه‌ی بهتری در ورزش خود بگیرند. این ماده‌ی غذایی کالری و پروتئین بالایی دارد و به همین دلیل در رژیم بیشتر ورزشکاران پیدا می‌شود.

ولی آیا کره‌ی بادام زمینی به‌راستی برای ورزش و بدن‌سازی مفید است؟ آیا با مصرف این خوراکی می‌توانید ماهیچه‌های بیشتری بسازید و به اندام ایدئال خود دست پیدا کنید؟ آیا مصرف این ماده‌ی غذایی می‌تواند ضرری به دنبال داشته باشد؟

پروتئین و کالری بالای موجود در کره‌ی بادام زمینی می‌تواند نکته‌ی بسیار مهمی برای بدن‌سازان باشد. شما برای رشد ماهیچه‌ها و افزایش حجم و وزن باید کالری و پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. ولی ماجرا به این سادگی هم نیست. به همین دلیل می‌خواهیم نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیندازیم و ببینیم مصرف کره‌ی بادام زمینی چگونه می‌تواند برای بدن‌سازی مفید و کارآمد باشد.

در این نوشته درباره‌ی کره‌ی بادام زمینی و ارزش غذایی آن سخن می‌گوییم، سپس به سراغ فواید و ضررهای آن می‌رویم. همچنین به بررسی نکات مهمی می‌پردازیم و پرسش‌هایی را مطرح می‌کنیم که برای مصرف کره‌ی بادام زمینی باید در نظر داشته باشید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید کره‌ی بادام زمینی چه تأثیری روی ورزش شما می‌گذارد و چگونه می‌تواند شما را برای دستیابی به اهدافتان کمک کند.

کره‌ی بادام زمینی چیست؟

کره‌ی بادام زمینی چیست؟

کره‌ی بادام زمینی یک ماده‌ی خوراکی است که کم‌وبیش فرآوری‌نشده به شمار می‌رود. بخش اصلی این خوراکی را بادام زمینی تشکیل می‌دهد که برشته و تخمیر شده و ظاهری کره‌مانند به دست آورده است. البته اینکه دقیقا چه چیزهایی در کره‌ی بادام زمینی پیدا می‌شوند به شرکت سازنده بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها ممکن است تنها خود بادام زمینی را کره کنند و دیگر کاری به سایر مواد غذایی نداشته باشند. برخی شرکت‌ها هم افزودنی‌های مختلفی را به این خوراکی اضافه می‌کنند. این مواد افزودنی به طور معمول شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

  • شکر و قند
  • روغن‌های گیاهی
  • چربی ترانس

این مواد افزودنی می‌توانند کره‌ی بادام زمینی را ناسالم کنند. در حقیقت، زیاده‌روی در مصرف شکرهای افزوده‌شده و چربی‌های ترانس می‌تواند دردسرهای زیادی به دنبال داشته باشد و شما را با خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگونی از جمله بیماری‌های قلبی روبه‌رو کند.

کره‌ی بادام زمینی باید تا جای ممکن شامل افزودنی‌ها نشود و تنها از بادام زمینی سالم و خاص تهیه شده باشد. شما هنگام خرید این خوراکی باید به برچسب‌ها و ارزش غذایی دقت داشته باشید و محصولی را بخرید که شکر و چربی بسیار پایینی دارد.

چه چیزی کره‌ی بادام زمینی را خاص کرده است؟

چه چیزی کره‌ی بادام زمینی را خاص کرده است؟

مواد مغذی موجود در کره‌ی بادام زمینی باعث شده این خوراکی بسیار محبوب شود و به شکل‌های گوناگونی روی سلامت جسم و روان تأثیر بگذارد. در ادامه ریزمغذی و درشت‌مغذی‌های موجود در کره‌ی بادام زمینی را آورده‌ایم تا ببینید چرا این ماده‌ی غذایی دارای فواید فراوانی برای بدن است. البته کره‌ی بادام زمینی می‌تواند برای سلامتی خطرناک هم باشد. در ادامه دلایل فواید و ضررهای کره‌ی بادام زمینی را بررسی می‌کنیم.

۱. کره‌ی بادام زمینی یک منبع پروتئینی فوق‌العاده است

کره‌ی بادام زمینی دارای انرژی و کالری بالایی است و می‌تواند سوخت بدن شما را تأمین کند. جدا از این، سرشار از سه درشت‌مغذی اصلی یعنی پروتئین، کربوهیدرات و چربی است. یک سهم ۱۰۰ گرمی (۳.۵ اونس) از کره‌ی بادام زمینی حاوی ارزش غذایی زیر است:

  • کربوهیدرات‌ها: ۲۲ گرم کربوهیدرات (۱۴ درصد از میزان کالری) که ۵ گرم آن فیبر است.
  • پروتئین: ۵ گرم پروتئین (۱۴ درصد از میزان کالری) که حجم بالایی در مقایسه با سایر منابع گیاهی پروتئین است.
  • چربی: ۵۱ گرم چربی که در مجموع کم‌وبیش ۷۲ درصد از میزان کالری را شکل می‌دهد.

اگرچه کره‌ی بادام زمینی سرشار از پروتئین است، ولی اسید آمینه‌ی ضروری متیونین کمی در آن وجود دارد. بادام زمینی از خانواده‌ی حبوبات و آجیل است که شامل لوبیا، نخود و عدس می‌شوند. به طور کلی، منابع پروتئین گیاهی در مقایسه با منابع حیوانی دارای مقدار کمتری از اسید آمینه‌های متیونین و سیستئین هستند.

کمبود اسید آمینه‌ی متیونین در بدن به طور معمول با کمبود پروتئین کلی یا بیماری‌های خاصی همراه است. البته کسانی که به طور کلی از سلامت خوبی برخوردار هستند کمتر با کمبود متیونین روبه‌رو می‌شوند. جدا از این، برخی کارشناسان بر این باورند که مصرف کمتر متیونین می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد. بر اساس چند پژوهش، کاهش مصرف متیونین با افزایش طول عمر موش‌ها همراه بوده است. ولی هنوز مشخص نیست این افزایش طول عمر برای انسان‌ها هم می‌تواند رخ دهد یا خیر.

به طور کلی، بادام زمینی و کره‌ی آن یک منبع پروتئینی فوق‌العاده است و گزینه‌ی بسیار خوبی برای گیاه‌خواران به شمار می‌رود. شما با مصرف این ماده‌ی غذایی می‌توانید حجم بزرگی از نیاز خود به پروتئین را برطرف کنید.

۲. این ماده‌ی غذایی کربوهیدرات کمی دارد

کره‌ی بادام زمینی خالص تنها حاوی ۲۰ درصد کربوهیدرات است و به همین دلیل می‌تواند یک انتخاب عالی برای رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات در نظر گرفته شود. افزون بر این، تأثیر زیادی روی سطح قند خون نمی‌گذارد و گزینه‌ی بسیار خوبی برای کسانی که به دیابت نوع ۲ دچار هستند خواهد بود.

در حقیقت یک مطالعه‌ی بزرگ که ۸ پژوهش مختلف را بررسی کرده نشان داده مصرف منظم کره‌ی بادام زمینی در درازمدت می‌تواند به مقابله با دیابت نوع ۲ و کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. این فایده‌ی کره‌ی بادام زمینی تا حدی به اسید اولئیک که یکی از چربی‌های اصلی بادام زمینی است ربط دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادام زمینی هم می‌توانند نقش بزرگی در مقابله با بیماری‌های گوناگون ایفا کنند.

۳. سرشار از چربی‌های سالم است

کره‌ی بادام زمینی دارای چربی بسیار بالایی است و به همین دلیل هر ۱۰۰ گرم از آن می‌تواند کم‌وبیش ۵۹۷ کیلوکالری انرژی داشته باشد. با وجود مقادیر بالای چربی و کالری، مصرف متعادل کره‌ی بادام زمینی خالص می‌تواند برای کاهش وزن و حفظ سلامتی بدن مفید باشد!

چربی‌های سالم و مفید موجود در کره‌ی بادام زمینی برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید هستند و به شما کمک می‌کنند از بیماری‌های بسیاری در امان بمانید. این فایده در کنار وجود پروتئین بالا باعث می‌شود بادام زمینی و کره‌ی آن یک انتخاب بسیار خوب برای حفظ سلامتی به‌ویژه در رژیم‌های گیاه‌خواری در نظر گرفته شوند.

نیمی از چربی‌های موجود در این ماده‌ی غذایی از اسید اولئیک تشکیل می‌شوند. اولئیک یک اسید چرب تک اشباع‌نشده و سالم است که با مقادیر بالایی در روغن زیتون هم پیدا می‌شود. این چربی فواید بسیاری برای سلامتی دارد و می‌تواند به بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.

با وجود فایده‌ی این اسید، کره‌ی بادام زمینی حاوی مقادیر بالایی از اسید لینولئیک هم هست که یک اسید چرب ضروری امگا ۶ به شمار می‌رود و به وفور در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود. برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا ۶ نسبت به امگا ۳ می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد و شما را با خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مواجه کند.

البته همه‌ی پژوهش‌گران هم این موضوع را تأیید نمی‌کنند و نشان می‌دهند به پژوهش‌های بیشتر و دقیق‌تری برای تأیید تأثیر اسید لینولئیک روی التهاب بدن نیاز است. با وجود این، شاید بهتر باشد در مصرف این اسید چرب زیاده‌روی نکنید و در عوض اثرات آن را با مصرف بالای اسیدهای چرب امگا ۳ خنثی کنید.

۴. کره‌ی بادام زمینی ویتامین و مواد معدنی بالایی هم دارد

کره‌ی بادام زمینی دارای مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و هر ۱۰۰ گرم از این ماده‌ی غذایی می‌تواند شما را با ارزش غذایی زیر روبه‌رو کند:

  • ویتامین E: شصت درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B3 (نیاسین): هشتادوچهار درصد از نیاز روزانه
  • ویتامین B6: بیست‌ونه درصد از نیاز روزانه
  • اسید فولیک: هجده درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم: سی‌وهفت درصد از نیاز روزانه
  • مس: پنجاه‌وشش درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: شصت‌وپنج درصد از نیاز روزانه

افزون بر این، سرشار از بیوتین است و مواد معدنی زیر را هم تأمین می‌کند:

  • ویتامین B5
  • آهن
  • پتاسیم
  • روی
  • سلنیوم

البته دقت داشته باشید این مقدار از ویتامین‌ها و مواد معدنی در هر ۱۰۰ گرم کره‌ی بادام زمینی وجود دارد و این مقدار هم ۵۹۷ کیلوکالری انرژی به مصرف روزانه‌ی شما اضافه می‌کند. به معنای دیگر، اگرچه این ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید هستند، ولی شما برای دریافت این مقدار مصرف کالری خود را هم افزایش می‌دهید و با خطر افزایش وزن مواجه می‌شوید.

به همین دلیل، سایر منابع گیاهی غنی از ویتامین و مواد معدنی که کالری پایینی دارند می‌توانند انتخاب بهتری نسبت به کره‌ی بادام زمینی باشند. برای نمونه، شما می‌توانید حجم کمتری از کره‌ی بادام زمینی مصرف کنید و در عوض به سراغ اسفناج و کلم بروکلی بروید تا ویتامین و مواد معدنی کافی به بدنتان برسانید.

۵. آنتی‌اکسیدان‌های فراوانی در کره‌ی بادام زمینی وجود دارند

مانند بسیاری از خوراکی‌های سالم و مقوی، کره‌ی بادام زمینی هم تنها به پروتئین، چربی و ویتامین‌ها یا مواد معدنی خلاصه نمی‌شود و فواید بسیار بیشتری برای سلامتی بدن دارد. یکی دیگر از مواد موجود در کره‌ی بادام زمینی که برای سلامتی مفید است، آنتی‌اکسیدان‌های گوناگونی است که به وفور در این ماده‌ی غذایی پیدا می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌‌ها ترکیباتی هستند که از اکسیداسیون جلوگیری کرده و با ترکیبات اکسیدکننده مبارزه می‌کنند‌.

کره‌ی بادام زمینی می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی از جمله اسید پی-کوماریک را تأمین کند که ممکن است برای کاهش التهاب مفاصل در موش‌ها سودمند باشد. همچنین حاوی مقداری رسوراترول هم هست که به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و چندین بیماری مزمن دیگر در جانوران کمک می‌کند. رسوراترول دارای فواید مهم دیگری هم هست ولی برای تأیید تأثیر آن روی انسان به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

۶. با وجود همه‌ی این‌ها ممکن است دارای آفلاتوکسین باشد

اکنون که مواد موجود در کره‌ی بادام زمینی را بررسی کردیم و دیدیم بیشتر آن‌ها برای سلامت بدن مفید و ضروری هستند، باید ببینیم دیگر چه چیزهایی در این ماده‌ی غذایی پیدا می‌شوند.

اگرچه کره‌ی بادام زمینی یک خوراکی سالم و مقوی است، ولی می‌تواند حاوی مواد مضری از جمله آفلاتوکسین هم باشد. آفلاتوکسین یک سم قارچی طبیعی است که می‌تواند خطرات و بیماری‌های گوناگونی از جمله سرطان را به دنبال داشته باشد.

بادام زمینی در زمین رشد می‌کند و به همین دلیل در معرض کپک‌های سرشار از آفلاتوکسین قرار می‌گیرد. آفلاتوکسین خطرناک است و در درازمدت خطر احتمال ابتلا به سرطان کبد، کاهش رشد کودکان و تأخیر در رشد ذهنی را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه، فرآیند تبدیل بادام زمینی به کره‌ی بادام زمینی می‌تواند مقدار آفلاتوکسین موجود در محصول نهایی را به طور قابل توجه‌ای کاهش دهد. ولی در هر صورت به‌سختی می‌توانیم از کیفیت و سلامت بادام زمینی مطمئن شویم. به همین دلیل باید حتما از محصولات شرکت‌های معتبر خرید کنید و دقت داشته باشید آجیل‌هایی را که خراب شده یا کپک زده‌اند و تغییر رنگ داده‌اند دور بریزید و حواستان باشد آن‌ها را مصرف نکنید.

چرا کره‌ی بادام زمینی بین ورزشکاران و بدن‌سازان محبوب است؟

چرا کره‌ی بادام زمینی بین ورزشکاران و بدن‌سازان محبوب است؟

با در نظر داشتن فواید و ارزش غذایی بالای کره‌ی بادام زمینی اکنون می‌توانیم به سراغ اهمیت آن در بین ورزشکاران و بدن‌سازان برویم.

همانگونه که دیدید کره‌ی بادام زمینی دارای خواص فراوانی است و یک غذای کامل و مقوی به شمار می‌رود. این موضوع باعث می‌شود کره‌ی بادام زمینی را یک جایگزین مقرون به صرفه برای مکمل‌های گران‌قیمت بدن‌سازی در نظر بگیریم. ورزشکاران و بدن‌سازان همیشه به دنبال وعده و میان‌وعده‌های غذایی سالم و سرشار از پروتئین و انرژی می‌گردند. به همین دلیل بیشتر آن‌ها به سراغ مکمل‌های بدن‌سازی می‌روند و پول زیادی برای این محصولات ورزشی خرج می‌کنند.

ولی اگر به هر دلیلی نتوانید این مکمل‌ها را بخرید چطور؟ خیلی از این مکمل‌ها قیمت سرسام‌آوری دارند و هزینه کردن برایشان می‌تواند دشوار باشد. جدا از این، بیشتر آن‌ها از پروتئین حیوانی تهیه می‌شوند و گیاه‌خواران محض نمی‌توانند مصرفشان کنند.

کره‌ی بادام زمینی می‌تواند بهترین گزینه برای این افراد باشد. شما با کمک این ماده‌ی غذایی می‌توانید یک میان‌وعده‌‌ی سالم تهیه کرده و با مصرف روزانه‌ی آن انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. با در نظر داشتن ارزش غذایی و قیمت کره‌ی بادام زمینی پی می‌بریم این خوراکی مقوی به‌راستی برای بدن‌سازان مناسب است و می‌تواند به آن‌ها برای رشد ماهیچه‌ها و ساخت یک بدن قوی و ورزیده کمک کند.

حتی اگر بخواهید پودر و مکمل‌های پروتئینی بخرید باز هم می‌توانید از کره‌ی بادام زمینی کمک بگیرید و رژیم سالم‌تری داشته باشید. شما لازم نیست همه‌ی پروتئین مورد نیاز خود را از طریق مکمل‌های بدن‌سازی تأمین کنید. در عوض می‌توانید تنها بخش کوچکی را به پودرها اختصاص دهید و سپس به سراغ کره‌ی بادام زمینی یا سایر منابع طبیعی پروتئین بروید. با این کار افزون بر صرفه‌جویی در هزینه، می‌توانید تنوع بیشتر و رژیم غذایی طبیعی‌تری داشته باشید و بهتر سلامتی‌تان را حفظ کنید.

ورزشکاران و بدن‌سازان به کالری دریافتی بالایی در روز نیاز دارند. مصرف غذاها و مکمل‌های گوناگون می‌تواند کالری زیادی به آن‌ها برساند، ولی اینکه همواره در حال غذا خوردن باشید به‌راستی دشوار و آزاردهنده است. به همین دلیل باید به سراغ خوردنی‌هایی بروید که نه‌تنها خوش‌مزه هستند و دلتان را نمی‌زنند، بلکه تنوع بالایی به رژیم غذایی شما می‌دهند و خوردن حجم بالایی از آن‌ها آسان است.

این یکی دیگر از دلایل محبوبیت کره‌ی بادام زمینی بین بدن‌سازان به شمار می‌رود. همانگونه که گفتیم هر ۱۰۰ گرم کره‌ی بادام زمینی نزدیک به ۶۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. ۱۰۰ گرم بسیار ناچیز است و حجم کمی دارد. شما می‌توانید چندین برابر این مقدار را در روز مصرف کنید و کالری دریافتی خود را افزایش دهید.

البته این کار درستی نیست و سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. جدا از این پول شما را هم هدر می‌دهد و بهتر است کره‌ی بادام زمینی تنها بخش کوچکی از کالری روزانه‌ی شما را شامل شود. ولی این موضوع نشان می‌دهد چرا کره‌ی بادام زمینی انتخاب مناسبی برای بدن‌سازانی است که می‌خواهند وزن خود را افزایش دهند و بدن حجیم‌تری داشته باشند.

با در نظر داشتن همه‌ی این‌ها، می‌توانیم به یک دلیل دیگر هم برای محبوبیت کره‌ی بادام زمینی پی ببریم. بدن‌سازان پیش از ورزش به پروتئین و انرژی کافی نیاز دارند. آن‌ها باید یک وعده‌ی غذایی سالم، مقوی و سبک داشته باشند و خودشان را برای ورزش آماده کنند. انتخاب بهترین ماده‌ی غذایی برای این کار می‌تواند کمی دشوار باشد. درست همین‌جا است که سروکله‌ی کره‌ی بادام زمینی پیدا می‌شود و ورزشکاران را یاری می‌رساند.

کره‌ی بادام زمینی با وجود پروتئین، کربوهیدرات و انرژی بالا یک انتخاب مناسب برای آماده‌سازی بدن پیش از ورزش است. شما به حجم بالایی از این ماده‌ی غذایی نیاز ندارید و می‌توانید با یک وعده‌ی سبک هم سوخت مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. البته اینکه کره‌ی بادام زمینی را دقیقا چه زمانی پیش از ورزش بخورید نکته‌ی مهمی است. مصرف این خوراکی دقیقا پیش از شروع ورزش ممکن است کمی نامناسب باشد و معده‌ی شما را اذیت کند. در ادامه‌ی نوشته بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

ولی به طور کلی کره‌ی بادام زمینی یک غذای کامل و بهترین گزینه برای بدن‌سازانی است که به دنبال نتیجه گرفتن هستند و می‌خواهند در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی کنند.

۳ فایده‌ی مصرف کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی

3 فایده‌ی مصرف کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی

تاکنون درباره‌ی اهمیت و فواید کلی بادام زمینی سخن گفتیم و نیم‌نگاهی هم به دلایل اهمیت آن بین ورزشکاران و بدن‌سازان انداختیم. اکنون می‌خواهیم بیشتر روی این موضوع تمرکز کنیم و ببینیم فواید مصرف کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی چیست. در ادامه ۳ ویژگی مهم کره‌ی بادام زمینی را آورده‌ایم که برای ساخت ماهیچه و چربی‌سوزی عالی هستند.

۱. کره‌ی بادام زمینی می‌تواند شکم شما را سیر نگه دارد

یکی از خوبی‌های استفاده از کره‌ی بادام زمینی در وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های مناسب برای بدن‌سازی این است که افزون بر تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌تواند شکم را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارد و به کاهش کالری مصرفی کمک کند.

به معنای دیگر، اگرچه خود کره‌ی بادام زمینی کالری بالایی دارد ولی مصرف کالری کلی شما را کاهش می‌دهد و گزینه‌ی خوبی برای رژیم گرفتن به شمار می‌رود. شما هنگام رژیم گرفتن باید کالری دریافتی خود را کاهش دهید تا به کاهش وزن کمک کنید. در عین حال باید پروتئین و انرژی کافی به بدن برسانید تا جلوی ریزش ماهیچه‌ها را بگیرید. کره‌ی بادام زمینی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این رژیم و سیر نگه داشتن شما در نظر گرفته شود.

به طور کلی، شما باید غذاهایی را مصرف کنید که مقوی و دیرهضم هستند. پروتئین و چربی بالای موجود در کره‌ی بادام زمینی باعث می‌شود این ماده‌ی غذایی دیرهضم باشد و کمکتان کند فاصله‌ی بیشتری بین وعده‌های غذایی خود قرار دهید. اگرچه هنگام خوردن خود کره‌ی بادام زمینی ممکن است اشتهای بالایی داشته باشید، ولی زمانی که غذا را کنار بگذارید و اجازه دهید هضم شود می‌توانید سیری شکمتان را احساس کنید و برای مدت زمان بالایی سیر بمانید.

این برای ورزشکاران بسیار مهم است. شما نباید هنگام ورزش احساس گرسنگی کنید. این گرسنگی می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد و نگذارد از همه‌ی توان خود استفاده کنید. بنابراین، پیش از ورزش باید غذاهایی را مصرف کنید که شکم شما را پر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به این زودی‌ها با احساس گرسنگی مواجه شوید.

۲. مصرف این ماده‌ی غذایی آسان است و می‌توانید حجم بالایی از آن را مصرف کنید

مصرف کره‌ی بادام زمینی بسیار آسان است و می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید و در کنار سایر مواد مغذی مصرف کنید تا کالری روزانه و وزن خود را افزایش دهید.

در دوره‌ی حجم باید بتوانید به‌آسانی غذا بخورید و کالری بالایی وارد بدنتان کنید. کره‌ی بادام زمینی در حجم‌های پایین هم کالری به‌نسبت بالایی دارد. این موضوع در کنار خوش‌مزه بودن کره‌ی بادام زمینی باعث می‌شود بتوانید به‌آسانی حجم بالایی از آن را مصرف کنید و کالری روزانه‌ی خود را افزایش دهید.

خوردن غذاهایی که آسان هستند و جلوی اشتهای شما را نمی‌گیرند برای دوره‌ی حجم و افزایش وزن نکته‌ی بسیار مهمی است. اگرچه کره‌ی بادام زمینی ممکن است تعداد وعده‌های کلی شما را در روز کاهش دهد ولی شما می‌توانید در هر وعده حجم بالایی از آن را مصرف کرده و کالری بسیار زیادی را وارد بدن خود کنید. بنابراین می‌توانید به‌آسانی یک رژیم پرکالری و سالم داشته باشید و به هدفتان که افزایش وزن است دست پیدا کنید.

۳. کره‌ی بادام زمینی با کم‌وبیش همه‌ی خوراکی‌ها سازگار است

کره‌ی بادام زمینی را می‌توانید با هر مواد غذایی و خوراکی که دوست دارید ترکیب کنید و یک وعده‌ی غذایی کامل داشته باشید. مصرف این خوراکی در کنار میوه‌ها، لبنیات، آجیل، نان و… به شما کمک می‌کند در هر وعده‌ی غذایی همه‌ی ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های خود را قرار دهید و خیالتان از تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن آسوده شود.

این نوع خوردنی‌ها که همه‌کاره هستند و وعده‌های شما را مقوی و کامل می‌کنند برای بدن‌سازی بسیار پراهمیت هستند. شما به‌عنوان یک ورزشکار باید مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کنید و یک رژیم غذایی کامل داشته باشید. کره‌ی بادام زمینی همه‌ی این ویژگی‌ها را دارد و همچنین خوش‌مزه هم هست، بنابراین بهترین انتخاب برای حجم آوردن و حفظ سلامتی بدن به شمار می‌رود.

۳ ضرر مصرف کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی

3 ضرر مصرف کره‌ی بادام زمینی برای بدن‌سازی

با وجود این فواید بالا، مصرف کره‌ی بادام زمینی می‌تواند دردسرهایی هم برای بدن‌سازان داشته باشد. شما اگر به طور منظم کره‌ی بادام زمینی مصرف کنید ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شوید که رژیم گرفتن و ورزش کردن را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در ادامه ۳ دلیل را آورده‌ایم که نشان می‌دهند چرا مصرف بالای کره‌ی بادام زمینی می‌تواند ضررهایی برای بدن‌سازی داشته باشد.

۱. این ماده‌ی غذایی کالری بسیار زیادی دارد

چندین بار به این موضوع اشاره کرده‌ایم و پرکالری بودن کره‌ی بادام زمینی چیز عجیبی نیست. اگرچه این کالری بالا می‌تواند برای حجم آوردن و افزایش وزن مناسب باشد، ولی می‌تواند رژیم شما را به هم بریزد و وزنتان را بیشتر از آنچه انتظار دارید افزایش دهد.

جدا از این، اگر به دنبال حجم آوردن نباشید و بخواهید با رژیم گرفتن وزن خود را کاهش دهید، کره‌ی بادام زمینی اصلا گزینه‌ی خوبی برای شما نخواهد بود.

بنابراین پیش از مصرف کره‌ی بادام زمینی باید به‌دقت برنامه‌ریزی کنید و ببینید هدفتان چیست. سپس ببینید مصرف این ماده‌ی غذایی چگونه می‌تواند به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند. اگر می‌خواهید وزنتان را کاهش دهید یا به دنبال حفظ وزن کنونی‌تان هستید، باید مصرف کره‌ی بادام زمینی را کاهش دهید و نگذارید مقوی بودن آن منجر به بالا رفتن سطح کالری دریافتی شما شود.

۲. وعده‌ها و سهم‌های غذایی کره‌ی بادام زمینی معمولا زیاد هستند

تخمین زدن یک وعده یا سهم غذایی برای کره‌ی بادام زمینی کمی دشوار است و معمولا بیشتر مردم آن را بیش از اندازه در نظر می‌گیرند. به همین دلیل حجم بالایی از آن را مصرف می‌کنند و رژیم خود را به هم می‌ریزند.

شما با توجه به رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی‌تان باید مصرف روزانه‌ی کره‌ی بادام زمینی را محاسبه کنید و ببینید چه میزان از این ماده‌ی غذایی برایتان مناسب‌تر است. کاری به سهم پیشنهادی که روی قوطی نوشته شده نداشته باشید و اهمیتی هم به پیشنهاد سایر مردم و ورزشکاران ندهید. شما باید ببینید چه چیزی برای خودتان مناسب‌تر است و همان را در پیش بگیرید.

به معنای دیگر، عوامل گوناگونی روی کالری روزانه و افزایش وزن شما تأثیر می‌گذارند. شاید خیلی از مردم بتوانند روزی یک قوطی کره‌ی بادام زمینی بخورند و حتی وزن خود را کاهش دهند، ولی تنها یک قاشق غذاخوری برای شما زیاد باشد و منجر به افزایش وزنتان شود.

با وجود همه‌ی این‌ها، وعده‌ها و سهم‌های غذایی کره‌ی بادام زمینی معمولا زیاد هستند و می‌توانند کالری دریافتی شما را افزایش دهند. به همین دلیل زیاده‌روی در مصرف کره‌ی بادام زمینی می‌تواند برای بدن‌سازان مضر باشد و همه‌ی تلاش‌های آن‌ها را بی‌نتیجه کند.

۳. این ماده‌ی غذایی می‌تواند شما را به پرخوری سوق دهد

ورزشکاران و بدن‌سازان معمولا رژیم‌های سختی می‌گیرند و برای مدت زمان زیادی دور خوردنی‌های خوش‌مزه را خط می‌کشند. در این دوره غذاهای خوش‌مزه و وسوسه‌کننده می‌توانند کار را خراب کنند و پرخوری و عدم کنترل را به دنبال داشته باشند.

کره‌ی بادام زمینی جزو همین غذاها است که می‌تواند میل شدیدی در بدن‌سازان به وجود بیاورد و آن‌ها را به پرخوری سوق دهد. خیلی‌ها ممکن است نتوانند خودشان را کنترل کنند و به برنامه‌ی غذایی دقیقی که مشخص کرده‌اند پایبند بمانند، زیرا کره‌ی بادام زمینی مزه‌ی خوبی دارد و همانگونه که گفتیم خوردن حجم بالایی از آن بسیار آسان است.

شما ممکن است در یک وعده چند قاشق بیشتر مصرف کنید و همچنان میل به خوردن داشته باشید. این برای کسانی که رژیم مشخصی دارند بسیار خطرناک است. حتی اگر بخواهید حجم بیاورید هم ممکن است با زیاده‌روی در مصرف کره‌ی بادام زمینی وزنتان را بیش از اندازه افزایش دهید و با خطر چاقی روبه‌رو شوید.

به همین دلیل بدن‌سازان هنگام مصرف کره‌ی بادام زمینی باید حسابی حواس خود را جمع کنند و اجازه ندهند این خوراکی خوش‌مزه هوش و حواس را از سرشان ببرد. شما باید تلاش کنید به یک برنامه‌ی مشخص پایبند بمانید و بیشتر از آنچه که برنامه‌ریزی کرده‌اید مصرف نکنید.

آیا می‌توانید کره‌ی بادام زمینی را پیش از ورزش مصرف کنید؟

آیا می‌توانید کره‌ی بادام زمینی را پیش از ورزش مصرف کنید؟

چربی به طور معمول دیرهضم است و به همین دلیل کره‌ی بادام زمینی به زمان بیشتری برای هضم شدن نیاز دارد. شما پیش از ورزش باید غذاهای سبک بخورید و نگذارید شکمتان زیادی پر باشد. بنابراین، مصرف کره‌ی بادام زمینی نیم تا یک ساعت پیش از ورزش اصلا مناسب نخواهد بود.

البته شما می‌توانید این ماده‌ی غذایی را ۲ تا ۳ ساعت پیش از ورزش مصرف کنید و همچنان از پروتئین و کربوهیدرات مناسبی برای جلسه‌ی ورزشی خود بهره‌مند شوید. در صورتی که زمان کافی برای هضم شدن این خوراکی نداشته باشید و به سراغ ورزش بروید به احتمال زیاد به ناراحتی‌های گوارشی دچار خواهید شد.

بنابراین، بهترین کار این است که ۲ تا ۳ ساعت پیش از ورزش کره‌ی بادام زمینی بخورید و اگر دوباره احساس گرسنگی کردید از یک وعده‌ی غذایی سبک‌تر کمک بگیرید و سپس ورزش خود را شروع کنید.

  • برای کاهش وزن و عضله‌سازی بهتر، پیش از ورزش چه باید بخورید؟

آیا مصرف کره‌ی بادام زمینی برای پس از ورزش مناسب است؟

با وجود ضررهای مصرف کره‌ی بادام زمینی پیش از ورزش، خوردن این خوراکی پس از ورزش هیچ مشکلی به دنبال ندارد. پروتئین و کربوهیدرات موجود در کره‌ی بادام زمینی آن را به یک خوراکی بسیار مناسب برای ریکاوری پس از ورزش تبدیل می‌کند.

ولی باید دقت داشته باشید که اولویت اصلی شما مصرف کربوهیدرات و پروتئین است تا ذخایر انرژی بدن را دوباره پر کنید و رشد ماهیچه‌ها را هم افزایش دهید. اگرچه کره‌ی بادام زمینی این مواد مغذی را دارا است، ولی حجم بالای چربی موجود در آن کار را کمی دشوار می‌کند.

اگر مصرف چربی پس از ورزش باعث شود نتوانید کربوهیدرات و پروتئین کافی به بدنتان برسانید، باید مصرف کره‌ی بادام زمینی را کاهش دهید. ولی اگر بتوانید این خوراکی را در کنار سایر مواد غذایی که کربوهیدرات و پروتئین بالایی دارند مصرف کنید هیچ مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید یک وعده‌ی کامل و مقوی برای مصرف پس از جلسه‌ی ورزشی خود داشته باشید.

برای نمونه، می‌توانید کره‌ی بادام زمینی را به شیر، موز و پودر پروتئین اضافه کنید تا سطح کربوهیدرات و پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید و نگذارید چربی موجود در کره‌ی بادام زمینی جلوی تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن را بگیرد. در پایان این نوشته به معرفی یک وعده‌ی غذایی مناسب برای پس از ورزش می‌پردازیم که نشان می‌دهد چگونه می‌توانید از کره‌ی بادام زمینی در کنار سایر مواد غذایی استفاده کرده و یک وعده‌ی سالم و مقوی برای خودتان آماده کنید.

 

آیا این ماده‌ی غذایی می‌تواند به ساخت و رشد ماهیچه‌ها کمک کند؟

آیا این ماده‌ی غذایی می‌تواند به ساخت و رشد ماهیچه‌ها کمک کند؟

بالا بودن سطح کالری دریافتی نسبت به میزان کالری که در روز می‌سوزانید و همچنین رساندن پروتئین کافی به بدن می‌تواند ساخت و رشد ماهیچه‌ها و افزایش وزن را در پی داشته باشد. با در نظر داشتن این موضوع می‌توانیم نتیجه بگیریم که مصرف کره‌ی بادام زمینی می‌تواند به افزایش حجم و نیروی ماهیچه‌ها کمک کند.

البته نکته‌ی مهم برای تقویت ماهیچه‌ها این است که آن‌ها را زیر فشار قرار دهید، تحریکشان کرده و هم‌زمان پروتئین کافی مصرف کنید. بنابراین مصرف کره‌ی بادام زمینی به‌تنهایی نمی‌تواند رشد ماهیچه‌ها را در پی داشته باشد. شما برای این کار باید به طور منظم ورزش کنید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید، به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و همچنین پروتئین کافی به بدنتان برسانید.

با وجود این، کره‌‌ی بادام زمینی به دلیل تأمین حجم مناسبی از پروتئین و کالری می‌تواند تا حدی به این فرآیند کمک کند و به آن سرعت ببخشد. بنابراین شما در صورتی که ورزش مناسبی داشته باشید و از سایر منابع پروتئینی استفاده کنید می‌توانید به مصرف کره‌ی بادام زمینی هم بپردازید و از فواید آن برای بدن‌سازی و افزایش وزن کمک بگیرید.

آیا مصرف کره‌ی بادام زمینی برای دوره‌ی حجم گرفتن مناسب است؟

شما در دوره‌ی حجم گرفتن می‌توانید بدون هیچ مشکلی کره‌ی بادام زمینی مصرف کنید و زودتر نتیجه بگیرید. کالری بالای این خوراکی باعث می‌شود به‌سرعت وزن خود را افزایش دهید و سطح چربی و ماهیچه‌های بدن را بالا ببرید. البته دقت داشته باشید که ویژگی سیرکننده‌ی کره‌ی بادام زمینی می‌تواند کار شما را کمی سخت کند. از آنجا که با خوردن کره‌ی بادام زمینی سریع سیر می‌شوید و برای مدت بیشتری سیر می‌مانید، احتمالا میل کمتری به مصرف دوباره‌ی این خوراکی یا سایر غذاها خواهید داشت.

بنابراین باید این موضوع را در نظر داشته باشید و ببینید چه زمانی از روز برای مصرف کره‌ی بادام زمینی بهتر است. برای نمونه، خوردن این ماده‌ی غذایی پیش از خواب می‌تواند بسیار خوب باشد تا هم کالری دریافتی شما را افزایش دهد، هم هنگامی که خواب هستید کاملا سیر بمانید و گرسنه نشوید.

اگر می‌خواهید وارد دوره‌ی حجم شوید و وزن خود را افزایش دهید حتما به سراغ کره‌ی بادام زمینی بروید و رژیم غذایی پرکالری‌تری را دنبال کنید. از آنجا که غذا خوردن هم سختی‌های خودش را دارد و افزایش تعداد وعده‌های غذایی کمی دشوار است، کره‌ی بادام زمینی می‌تواند به کمک شما بیاید و کالری بیشتری به رژیم شما اضافه کند.

البته دقت داشته باشید که در این دوره کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید، زیرا کربوهیدرات افزون بر پرکالری بودن بسیار سریع هضم می‌شود و شکمتان را خالی می‌کند. بنابراین، بهتر است کره‌ی بادام زمینی بخشی از کالری و پروتئین دریافتی شما را شکل دهد، سپس از میوه‌ها و مواد مغذی دیگر یا مکمل‌های کربوهیدرات استفاده کنید و کالری مصرفی روزانه‌ی خود را افزایش دهید.

کره‌ی بادام زمینی بد – کره‌ی بادام زمینی خوب

کره‌ی بادام زمینی بد – کره‌ی بادام زمینی خوب

با در نظر داشتن همه‌ی نکات و سخنانی که گفتیم، باید ببینیم چگونه می‌توانیم کره‌ی بادام زمینی خوب و مفید را از کره‌ی بادام زمینی بد و مضر تشخیص دهیم.

نخستین نکته‌ی مهمی که باید به آن دقت داشته باشید میزان شکر و قند موجود در کره‌ی بادام زمینی است. برخی شرکت‌ها ممکن است به این خوراکی شکر اضافه کنند و میزان سالم بودن آن را کاهش دهند. شکر زیادی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سلامتی شما را به خطر بیندازد. همچنین محصولاتی که به اصطلاح «کم‌چرب» هستند هم می‌توانند شکر بالایی داشته باشند تا چربی‌های حذف‌شده را جبران کنند. پس باید حواستان به برچسب کم‌چرب هم باشد و گول آن را نخورید.

جدا از این، در برخی محصولات ممکن است از روغن‌های هیدروژنه استفاده شده باشد تا به بافت کره‌ای این خوراکی کمک کرده و شکل آن را در دمای اتاق حفظ کند. این روغن‌ها هم بسیار ناسالم و مضر هستند و می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی و دیابت شوند.

بنابراین به این موضوع دقت داشته باشید و همیشه از محصولات شرکت‌های معتبر استفاده کنید. کره‌ی بادام زمینی باید ارگانیک و طبیعی باشد و تا جای ممکن شکر کمی داشته باشد. شما با بررسی برچسب‌ها و ارزش‌های غذایی که روی قوطی‌ها و بسته‌بندی‌ها نوشته شده می‌توانید بهترین کره‌ی موجود در بازار را پیدا کرده و سلامتی خود را حفظ کنید.

دو وعده‌ی غذایی با کره‌ی بادام زمینی برای رشد ماهیچه‌ها

در صورتی که بهترین زمان را برای مصرف کره‌ی بادام زمینی در نظر بگیرید این خوراکی می‌تواند هم برای پیش از ورزش مناسب باشد، هم پس از پایان جلسه‌ی ورزشی.

شما می‌توانید کره‌ی بادام زمینی را به همراه سایر مواد غذایی و منابع پروتئینی مصرف کنید تا کالری و پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید و انرژی بیشتری هنگام ورزش کردن داشته باشید. جدا از این، سرعت ریکاوری بدن را هم کاهش خواهید داد و زودتر برای جلسه‌های ورزشی بعدی آماده خواهید شد.

۱. وعده‌ی غذایی مناسب برای پیش از ورزش

وعده‌ی غذایی مناسب برای پیش از ورزش

کره‌ی بادام زمینی در کنار لبنیات و میوه‌های تازه می‌تواند یک انتخاب عالی برای وعده‌های غذایی پیش از ورزش باشد. شما می‌توانید این وعده‌ی خوش‌مزه را ۲ تا ۳ ساعت پیش از شروع جلسه‌ی ورزشی خود مصرف کرده و پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کنید.

برای آماده کردن این وعده به موز، شیر، ماست یونانی وانیلی، جوی دوسر پرک، پودر پروتئین (شکلاتی یا وانیلی)، دارچین، دانه‌ی چیا و کره‌ی بادام زمینی نیاز دارید.

برای تهیه‌ی این خوراکی ابتدا موز، شیر و ماست یونانی را مخلوط کنید تا شکل خمیری به خود بگیرند. سپس پودر پروتئین، جوی دوسر پرک، دارچین و دانه‌ی چیا را به آن اضافه کنید و به قدری هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند. اکنون این ترکیب را در یخچال قرار دهید و بگذارید دست‌کم ۴ ساعت در یخچال بماند. سپس آن را زمانی که خواستید مصرف کنید از یخچال بیرون بیاورید، کره‌ی بادام زمینی روی آن قرار دهید و میل کنید. همچنین می‌توانید دوباره کمی تکه‌های موز و شکلات هم به آن اضافه کنید تا خوش‌مزه‌تر شود.

این وعده دارای پروتئین و کربوهیدرات بالا و چربی مناسبی است و کالری خوبی به برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی شما اضافه می‌کند.

۲. وعده‌ی غذایی مناسب برای پس از ورزش

وعده‌ی غذایی مناسب برای پس از ورزش

هنگامی که جلسه‌ی ورزشی شما به پایان رسید هم می‌توانید این وعده‌ی غذایی را مصرف کنید تا ذخایر پروتئینی و کربوهیدرات بدن دوباره پر شوند و بدن در وضعیت ریکاوری قرار بگیرد.

برای تهیه‌ی این وعده به پودر پروتئین وانیلی، توت‌فرنگی، کره‌ی بادام زمینی، دانه‌ی چیا، شیر و چند تکه یخ نیاز دارید. شما با مخلوط کردن همه‌ی این‌ها در مخلوط‌کن می‌توانید یک اسموتی مقوی و خوش‌مزه آماده کرده و خستگی ورزش را از تن خود بیرون کنید!

سخن پایانی

کره‌ی بادام زمینی خوبی‌های زیادی دارد ولی گاهی اوقات ممکن است ویژگی‌های بدی هم داشته باشد. به طور کلی، این ماده‌ی غذایی برای سلامتی مفید است و می‌تواند انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن را تأمین کند. ولی پرکالری بودن آن هم دردسرهای خودش را دارد و ممکن است رژیم غذایی شما را به هم بزند یا وزنتان را افزایش دهد.

بدن‌سازان و ورزشکاران زیادی طرفدار کره‌ی بادام زمینی هستند زیرا این خوراکی می‌تواند شکم شما را سیر نگه دارد و همچنین یک گزینه‌ی کاملا سازگار با همه‌ی رژیم‌های غذایی به شمار می‌رود. ولی همچنین ممکن است وزنتان را زیادی افزایش دهد و رژیم و تلاش شبانه‌روزی‌تان را خراب کند.

جدا از این، بسته به اینکه چه محصولی را انتخاب کنید احتمال دارد مواد ناسالمی از جمله شکر، روغن‌های هیدروژنه، چربی‌های ترانس و آفلاتوکسین را وارد بدنتان کنید و سلامتی‌تان را به خطر بیندازید. این مواد ناسالم بسیار خطرناک هستند و منجر به شکل‌گیری بیماری‌های گوناگونی می‌شوند.

با وجود همه‌ی این‌ها، کره‌ی بادام زمینی همچنان یک غذای کامل و بهترین گزینه برای بدن‌سازانی است که به دنبال نتیجه گرفتن هستند و می‌خواهند در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی کنند. بنابراین تلاش کنید با یک برنامه‌ریزی درست و دقیق به سراغ مصرف منظم این خوراکی بروید، در خوردن آن زیاده‌روی نکنید و حتما از سایر مواد غذایی و میوه‌ها کمک بگیرید تا افزون بر تأمین پروتئین و کربوهیدرات لازم برای رشد ماهیچه‌ها، بالا بودن سطح کالری کره‌ی بادام زمینی را هم خنثی کنید و نتیجه‌ی بسیار بهتری بگیرید.

با در نظر داشتن نکات و راهنمایی‌هایی که بررسی کردیم می‌توانید به‌آسانی از فواید این خوراکی بی‌نظیر بهره‌مند شوید و در مدت زمان کمتری به اندامی که آرزویش را دارید دست پیدا کنید!

 

منبع FeastGood, Healthline,
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی