کد خبر : 29327

وسواس در کودکان | نشانه وسواس کودکان

همه بچه ها نگرانی و تردید دارند. اما کودکان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) اغلب نمی توانند دست از نگرانی بردارند و این نگرانی ها اغلب آن ها را مجبور می کند که بارها و بارها به شیوه های خاصی رفتار کنند. هنگامی که نگرانی های بچه ها زیاد میشود، اختلال وسواسی (OCD) ممکن است رخ دهد. اختلال وسواس بچه ها باید توسط یک متخصص بهداشت روانی مناسب تشخیص داده شود. چون حداقل حداقل ۱ نفر از هر ۲۰۰ کودک و نوجوان دارای اختلال وسواس هستند. در ادامه به علائم وسواس در کودکان می پردازیم.

به گزارش ورنداز :

همه بچه ها نگرانی و تردید دارند. اما کودکان مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) اغلب نمی توانند دست از نگرانی بردارند و این نگرانی ها اغلب آن ها را مجبور می کند که بارها و بارها به شیوه های خاصی رفتار کنند. هنگامی که نگرانی های بچه ها زیاد میشود، اختلال وسواسی (OCD) ممکن است رخ دهد. اختلال وسواس بچه ها باید توسط یک متخصص بهداشت روانی مناسب تشخیص داده شود. چون حداقل حداقل ۱ نفر از هر ۲۰۰ کودک و نوجوان دارای اختلال وسواس هستند. در ادامه به علائم وسواس در کودکان می پردازیم.

شناخت علائم وسواس در کودکان

اختلال وسواس شامل نگرانی بیش از حد یا فکر کردن در مورد چیزی علی رغم تلاش برای متوقف کردن فکر کردن در مورد آن (وسواس ها) و همچنین داشتن مراسم، یا کارهایی است که فرد باید انجام دهد تا از اتفاق بدی جلوگیری کند (اجبار).

اختلال وسواس بچه ها شبیه به یک هشدار اشتباه است و باعث می شود که فرد مبتلا به آن نگران چیزی باشد که مضر یا خطرناک نیست. در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال وسواس، شایع ترین وسواس ها عبارتند از:

  1. ترس از کثیفی یا میکروب
  2. ترس از آلودگی
  3. نیاز به تقارن، نظم و دقت
  4. وسواس های مذهبی
  5. اشتغال ذهنی به فضولات بدن
  6. اعداد خوش شانس و بدشانس
  7. افکار جنسی یا تهاجمی
  8. ترس از بیماری یا آسیب رسیدن به خود یا نزدیکان
  9. توجه فکری به وسایل منزل
  10. صداها یا کلمات هجومی

با این حال این اجبارها در میان کودکان و نوجوانان شایع تر است:

  1. آداب نظافت، از جمله شستن دست، دوش گرفتن و مسواک زدن
  2. تکرار مناسک، از جمله ورود و خروج از درها، نیاز به حرکت در فضاها به شیوه ای خاص، یا بازخوانی، پاک کردن، و بازنویسی
  3. بررسی برای اطمینان از خاموش بودن دستگاه یا قفل بودن در، و بررسی مکرر تکالیف
  4. تشریفاتی برای خنثی کردن تماس ایجاد شده با شخص یا شیء آلوده.
  5. مراسم لمس کردن
  6. راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود یا دیگران
  7. مرتب کردن یا چیدمان اشیا که از واضح ترین علائم وسواس بچه ها است. 
  8. مراسم شمارش
  9. احتکار و جمع آوری اشیای فاقد ارزش ظاهری
  10. آیین های تمیز کردن مربوط به خانه یا موارد دیگر

نشانه های بچه های وسواسی خارج از خانه

20240305_200337

والدین برای مشاهده علائم وسواس کودکان نیاز به کمک دیگران دارند تا رفتار آنها خارج از محیط خانه را بررسی کنند. در ادامه به نشانه های وسواسی بودن بچه ها می پردازیم.

علائم اختلال وسواس در کودکان مدرسه‌ای

  1. بلند شدن مکرر از یک صندلی اختصاص داده شده برای درگیر شدن به یک رفتار تکراری، مانند برداشتن کتاب از قفسه یا قرار دادن خودکارها / مدادها به ترتیب صحیح.
  2. اجتناب از تجهیزات زمین بازی و عدم تعامل با دیگر کودکان در زمین بازی.
  3. نگران منظم نوشتن یا مرتب نگه داشتن میز خود، اغلب تا حد اضطراب. برای مثال، ممکن است وقتی مضطرب می شوند، خط خطی کرده و کارشان را خراب کنند.
  4. درخواست مکرر برای رفتن به دستشویی، بدون هیچ توضیح پزشکی.
  5. پرسیدن سؤالات تکراری یا کسب اطمینان از معلم در مورد صحیح بودن پاسخ.
  6. ناتوانی درک تغییر ناگهانی بین سوژه ها و در نتیجه عصبانی یا ناراحت شدن آنها.
  7. بررسی مجدد شمارش مراحل. به عنوان مثال سه بار قبل از ورود به کلاس، از همان مسیر پیاده روی کنید.
  8. پاک کردن حروف به طور مکرر تا زمانی که دقیقا درست باشند.
  9. به طور مستمر در کلاس درگیر نبودن و گوش نکردن. این ممکن است نشان دهد که کودک درگیر یک مراسم ذهنی است، مانند تکرار اعداد یا کلمات خاص در سر خود برای جلوگیری از اتفاق بد.

اختلال وسواس در کودکان معمولا بین سنین 7 تا 12 سالگی تشخیص داده می شود. از آنجایی که این سال ها به طور طبیعی کودکان نگران قرار گرفتن کنار دوستان خود هستند، ناراحتی و استرس ناشی از اختلال وسواس باعث می شود آنها احساس ترس بیش از حد و تنهایی کنند.

احساسات متفاقض نشانه وسواس کودکان است

تشخیص علائم اختلال وسواس در کودکان سخت است. شاید در ابتدا به نظر برسد که تشریفات کمی به آن ها آرامش می دهند. اما سختی آنها چند برابر می شود. آن ها کم کم زمان و انرژی بیشتری هدر می دهند. بچه ها برای چیزهایی که از آن لذت می برند، وقت کمی می گذارند. افکار، احساسات و مراسم اختلال وسواس به یک چرخه‌ استرس زا تبدیل می شوند. این امر می تواند تمرکز در مدرسه، تفریح با دوستان، خوابیدن یا استراحت را دشوار کند.

بچه هایی که علائم وسواس کودکان را دارند ممکن است اینگونه به نظر برسند:

مضطرب، نگران

ناامید و عصبانی

غمگین، خسته

وقتی نمی توانند مراسمی برگزار کنند ناراحت می شوند

نیاز به اطمینان خاطر دائمی از سوی پدر و مادر دارند که همه چیز خوب است

برخی از کودکان ممکن است در مورد افکار، ترس ها و رفتارهایی که اختلال وسواس ایجاد می کند، به والدین اطلاع ندهند. آن ها ممکن است در مورد ترس خود احساس سردرگمی یا خجالت کنند و آن را برای خود نگه دارند. شاید سعی کنند مراسمی را که انجام می دهند پنهان کنند. برخی از کودکان هم برای مدتی علائم اختلال وسواس دارند قبل از اینکه والدینشان متوجه شوند.

وظیفه والدین در قبال وسواس کودکان چیست؟

20240305_200341

اختلال وسواس کودکان می تواند بسیار مخرب باشد، با این حال، درمان هایی وجود دارد که به طور قابل توجهی علائم را کاهش داده و آن ها را قابل مدیریت می کند. بهترین روند درمان برای اختلال وسواس بچه ها شامل داروی تجویز شده توسط متخصص روانپزشک و مشاوره روانشناسی با استفاده از یک نوع درمان تخصصی به نام رفتار درمانی شناختی با مواجهه و پیشگیری از واکنش (CBT با ERP) است که توسط متخصص روانشناس انجام می شود. می توانید برای درمان وسواس بچه ها از خدمات غیرحضوری مانند مشاوره وسواس آنلاین (www.wikiravan.com/obsession) استفاده کنید.

رویکرد درمانی مواجهه و پیشگیری از واکنش (ERP) شامل مواجهه تدریجی فرد مبتلا به اختلال وسواس با چیزی است که او را مضطرب می کند در حالی که به او مهارت های مقابله با اضطراب به او اجازه نمی دهد که در مراسم خود شرکت کند در طول زمان، فرد اضطراب کمتری را تجربه می کند و می تواند بهتر با آن کنار بیاید.

همچنین، افرادی که ERP را انجام داده‌اند، می توانند تعیین کنند که چه چیزهایی «ارزش» نگرانی دارند در حالی که باید نگران اختلال وسواس باشد. بسیاری از افرادی که ERP را تکمیل کرده اند، پس از درمان بدون علایم هستند. به همین خاطر این رویکرد درمانی برای رهایی از وسواس کودکان بسیار مناسب است و مورد استفاده قرار می گیرد.

چطور می توانم به فرزندم کمک کنم؟

اگر فکر می کنید فرزندتان ممکن است اختلال وسواس کودکان داشته باشد، به این موارد توجه کنید:

با کودک خود در مورد نکاتی که متوجه شده اید صحبت کنید

به شیوه ای حمایتی صحبت کنید، گوش دهید و عشق خود را نشان دهید. چیزی بگویید که برای وضعیت فرزندتان مفید است، مانند: «من متوجه شدم که جوراب هات رو مدام مرتب می کنی و سعی می کنی اونها رو یکدست بکنی. اینکه اونها وضعیت درستی داشته باشن استرس زیادی بهت وارد می کنه.»

بگویید که چیزی به نام اختلال وسواس ممکن است باعث نگرانی و رفع مشکل شود. به فرزندتان بگویید که پزشک می تواند متوجه شود که آیا این اتفاق افتاده است یا خیر. به فرزندتان بگویید که این وضعیت می تواند بهتر شود و شما می خواهید کمکش کنید.

یک قرار ملاقات با روانپزشک یا روانشناس کودک بگیرید

همانطور که گفتیم کمک گرفتن از مشاور روانشناس شما را در مسیری قرار می دهد که علائم وسواس کودکان را به مرور کم کنید تا در نهایت روند درمان کامل شود.

روانشناس و مشاور وسواس می تواند به شما کمک کند تا فرد مناسب را پیدا کنید. برای تشخیص اختلال وسواس، آنها با شما و فرزندتان صحبت می کنند. آنها در مورد علائم وسواس کودک شما سؤالاتی می پرسند که کمک می کند علائم اختلال وسواس را نشان دهند. اگر اختلال وسواس را تشخیص دهند، می توانند روند درمان را توضیح دهند. 

در روند درمان فرزندتان شرکت کنید. بخشی از درمان، راهنمایی والدین در مورد چگونگی واکنش به علائم اختلال وسواس فرزندشان است. تا می توانید در مورد زوش های کمک کننده یاد بگیرید. یاد بگیرید که چگونه بدون تسلیم شدن در برابر تشریفات از پیشرفت کودک خود حمایت کنید.

صبور باشید. غلبه بر OCD یک فرآیند است. ویزیت های درمانی زیادی وجود خواهد داشت. حتما به سراغ همه آن ها بروید. به کودک خود کمک کنید مواردی را تمرین کند که درمانگر به شما نشان می دهد. تلاش فرزندتان را ارج نهید. نشان دهید که چقدر احساس غرور می کنید. به آن ها یادآوری کنید که اختلال وسواس تقصیر آن ها نیست.

اختلال وسواس در بچه ها کمی پیچیده است چون شیوه رفتار و نوع زندگی آنها با ما تفاوت های بنیادین دارد. با این حال والدین و اطرافیان می توانند با کمی دقت نشانه های وسواس در بچه ها را مشاهده کرده و کمک کنند در کنار متخصص روانشناس درمان شوند. با این حال سبک زندگی خانوادگی و عادت های والدین تاثیر مستقیم در بروز علائم وسواس بچه ها دارد

نوشین کلاته خبرنگار و دبیر سرویس

ارسال نظر

تبلیغات متنی