کد خبر : 26543

کالای اصل | تشخیص کالای اصل از تقلبی

چند ترفند تشخیص کالاهای اصل و تقلبی را در این مطلب میخوانید

به گزارش ورنداز :

چند ترفند تشخیص کالاهای اصل و تقلبی را در این مطلب میخوانید 

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

متاسفانه با وجود حجم بالایی از کالاهای قاچاق و تقلبی در بازار، حتی با خرید از فروشگاه های بزرگ نیز باز هم دغدغه اصل یا تقلبی بودن کالا وجود دارد. یکی از راه هایی که سازمان مبارزه با قاچاق کالا در اختیار مصرف کننده ها قرار داده تا از اصل بودن کالای خود اطمینان حاصل کنند، استعلام از طریق بارکد درج شده روی برچسب کالا می باشد.

تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا با بارکد

برچسب اصالت محصول

در راستای مبارزه با قاچاق کالا، این سازمان وارد کنندگان و تولید کنندگان را ملزم کرده است تا برچسب و یا شناسه اصالت روی محصولات شان الصاق کنند و پروتکل های مختلفی را برای گروه های مختلف محصولات وضع کرده است. از این طریق، مصرف کننده می تواند با استفاده از سامانه های مخصوص از اصالت کالای خریداری شده مطمئن شود. برای مثال سازمان غذا و دارو تمامی تولید کننده ها و وارد کننده های محصولات سلامت محور از جمله مواد غذایی، دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی را به الصاق برچسب زرد اصالت ملزم کرده است. همچنین تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنند و برای محصولات خود شناسه اصالت کالا دریافت کنند.

استعلام شناسه اصالت محصولات سلامت محور

برای استعلام و اطمینان از اصل بودن لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین سایر محصولات سلامت محور می توان از طریق سامانه TTAC  از صحت کد 16 اصالت محصول استعلام گرفت. برای اینکار راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد:

  • ارسال کد اصالت به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۸۸۲۲
  • شماره‌گیری تلفن گویای ۰۲۱۶۱۸۵
  • استفاده ازنرم افزار TTAC
  • سایتir دقت داشته باشید که برچسب اصالت معتبر، به رنگ سفید بوده و دارای حاشیه زرد رنگ می باشد. روی برچسب اصالت علاوه بر کد اصالت که زیر یک لایه طوسی رنگ اسکرچ شده است، کد GTIN، UID، سری ساخت، تاریخ انقضا و همچنین یک بارکد دو بعدی حاوی همین اطلاعات وجود دارد.

    نرم افزار انبار داری

    در پاسخ استعلام ممکن است با پاسخ هایی از این دست روبرو شوید:

    • اصالت این فرآورده مورد تأیید است.
    • اصالت این فرآورده قبلاً توسط سامانه/دستگاه دیگری کنترل‌شده است.
    • این فرآورده تقلبی است. لطفاً از مصرف آن خودداری فرمایید.
    • لطفاً از مصرف فرآورده خودداری کرده و آن را به محلی که از آن خریده‌اید، بازگردانید.
    • مصرف‌کنندۀ گرامی به دلیل عدم‌ بارگذاری کامل اطلاعات این فرآورده، امکان پاسخ‌گویی توسط سامانۀ ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت‌ وجود ندارد. لطفاً طی روزهای آینده مجدداً تلاش

      چرا بارکد کالا اسکن نمی شود؟

      دلایلی مختلفی وجود دارد که باعث می شود که تلفن همراه شما یا دستگاه بارکدخوان نتواند بارکد کالا را اسکن کند، از جمله موارد زیر:

      • ممکن است بارکد چاپ شده روی محصول حین حمل و نقل مخدوش یا محو شده باشد، بنابراین بارکدخوان یا تلفن همراه قادر رمزگشایی بارکد نخواهد بود.
      • بارکدخوان قادر به اسکن سیمبولوژی بارکد نیست و یا به عبارت دیگر بارکدخوان و بارکد همخوانی ندارند. برای مثال بارکدخوان های لیزری خطی قادر به اسکن بارکد بارکد های دو بعدی نیستند.
      • برچسب بارکد در محل مناسبی الصاق نشده است. در صورتی که بار روی ناحیه برجستگی و یا زاویه دار نصب شوند، ممکن است اسکنر حین خواندن بارکد دچار مشکل شود.
      • همچنین در صورتی که طول بارکد با دستگاه شما همخوانی نداشته باشد، دستگاه قادر به رمزگشایی بارکد نخواهد بود.

        بچ نامبر

        یکی دیگر از روش های تشخیص کالای اصل از کالای تقلبی  استعلام از طریق سری ساخت یا بچ نامبر است. بچ کد شامل تعدادی حروف و رقم است که تاریخ تولید و انقصای و سری ساخت را نمایش می دهد. کافی است برای مثال برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن لوازم آرایشی، در یک سایت معتبر مثل chekfresh، نام برند محصولتان را وارد کنید و بچ کد را بزنید تا سری ساخت و تاریخ تولید و انقضایش برای تان نمایش داده شود.

        مقایسه قیمت

        برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن کالا همچنین می توان از سایت های معتبر قیمت کالا را استعلام گرفت اختلاف قیمت شدید یکی از نشانه های تقلبی یا قاچاق بودن کالا می باشد.

        فونت نوشته های روی محصول

        توجه به فونت از دیگر راه های تشخیص اصل بودن لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. اصولا فونت های به کار رفته در محصولات و یا لوازم آرایش اصل از ظرافت خاصی برخوردار هستند. ظرافت، نوع فونت به کار رفته و کیفیت فونت ها در تشخیص اصل بودن محصولات به شدت موثر می باشد.

        ۶. کیفیت چاپ اطلاعات روی محصول

        برای تشخیص اصل بودن لوازم آرایشی و یا محصولات می توانید به کیفیت اطلاعات چاپ شده بر روی بسته بندی محصولات و خود محصول توجه کنید. در حقیقت، اطلاعات چاپ شده روی جعبه و خود محصول مانند مواد تشکیل دهنده، چاپ برند، مدل محصول و … کیفیت بالایی دارند که در محصولات تقلبی دیده نمی شود.

        لیبل محصول

        یکی از روش‌های موثر برای تشخیص لوازم آرایش اصل توجه به لیبل محصول است. لیبل های نصب شده در هر محصول آرایشی منحصر به فرد می باشد. به عنوان مثال لیبل به کار رفته در کرم پودرهای استی لادر اصل زرد رنگ است. در صورتی که در نمونه های تقلبی این محصول لیبل نصب شده سفید رنگ می باشد.

        ۲. کد اصالت کالا

        توجه به کد اصالت کالا از دیگر راه های تشخیص لوازم آرایش اصل از فیک می باشد. لوازم آرایش اصل که دارای مجوز واردات هستند، دارای برچسب اصالت کالا می باشند. قسمتی روی این برچسب وجود دارد که با خراشیدن آن می توانید یک کد ۱۶ رقمی را مشاهده کنید. این کد را می توانید به شماره ذکر شده در برچسب اصالت کالا ارسال کنید. پس از ارسال کد ۱۶ رقمی اطلاعاتی چون تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شرکت مبدا و یا کشور سازنده، نام محصول و … برای شما ارسال می شود. در صورتی که اطلاعات مشاهده شده با اطلاعات محصول هم خوانی نداشته باشد، به اصل بودن آن شک کنید و از خرید آن خودداری کنید.

        توجه به بافت محصول

        بافت لوازم آرایشی عموما بیشتر برای تشخیص کرم پودرهای اصل از فیک کاربرد دارد. بافت کرم پودرهای اصل بسیار سبک است، در صورتی که کرم پودرهای تقلبی عموما بافتی چسبنده دارند. لوازم آرایش اصل و اورجینال بافتی کاملا یک دست و همگن دارند. بنابراین نکته بسیار مهمی که هنگام انتخاب کرم پودر باید به آن توجه کنید، بافت آن است.

        کامل بودن اطلاعات چاپ شده

        اطلاعات چاپ شده در پشت محصولات و یا لوازم آرایشی اصل کامل و جامع است. در صورتی که در نمونه های تقلبی این اطلاعات بسیار ناقص هستند

        کیفیت بسته بندی

        نوع متریال به کار رفته در تولید و ساخت مخزن های نگهدارنده لوازم آرایشی از دیگر مواردی است که در شناسایی اصل و یا فیک بودن آن ها به شما کمک می کند. به طور معمول،‌ برای تولید ظرف و بسته بندی های لوازم آرایش اصل از متریال های بسیار با کیفیت و زیبا استفاده می شود. اما از آنجایی که برای تولید محصولات تقلبی هزینه زیادی نمی شود، بنابراین جنس بسته بندی آن ها نیز نامرغوب و بی کیفیت است.

        توجه به درب محصول

        درب محصولات آرایشی به خوبی روی بدنه یا پوکه لوازم آرایشی قرار می گیرد. اما در نمونه های تقلبی این حالت مشاهده نمی‌شود. همچنین، کیفیت و شکل و اندازه درب محصول نیز در شناسایی اصل بودن آن بسیار موثر است.

حجم ویدیو: 28.95M | مدت زمان ویدیو: 00:00:35
ارسال نظر

تبلیغات متنی