کد خبر : 26230

ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد | رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد | رابطه عاشقانه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد

آیا داستان رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد واقعی است؟ در ادامه بیشتر درباره رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد بخوانید.

به گزارش ورنداز :

ماجرای رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد

آیا داستان رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد واقعی است؟ در ادامه بیشتر درباره رابطه ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد بخوانید.

ابراهیم گلستان حدود یک قرن عمر کرد و امروز در کنار خانواده اش در انگلیس دار فانی را وداع گفت. این نویسنده پر آوازه در جوانی رابطه نزدیکی با فروغ داشته که در ادامه جزئیات بیشتری از آن میخوانید.

ابراهیم گلستان نویسنده و فیلمساز سرشناس پس از بیش از یک قرن زندگی درگذشت. او روز سه شنبه 31 آگوست در خانه اش در انگلیس در کنار خانواده اش درگذشت.

گلستان در سال 1320 برای تحصیل در رشته حقوق به تهران رفت. در آنجا در ۲۱ سالگی با دختر عمویش فخری گلستان ازدواج کرد. سپس در سال 1320 وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد. او بعدها برای شرکت نفت گلستان کتاب نوشت، فیلم ساخت و با بسیاری از روشنفکران و سیاستمداران ایرانی دوست شد.

در میان اخبار

در زیر 5 نکته جالب از زندگی ابراهیم گلستان را بررسی می کنیم.

اهل شیراز و از خانواده‌ای روحانی

ابراهیم گلستان با نام  شناسنامه ای به نام ابراهیم تقوی شیرازی 26 مهر سال 1301 در شیراز به دنیا آمد. پدربزرگش سید محمد شریف تقوی از روحانیون برجسته مخالف مشروطه غربی بود که برای پافشاری بر این مخالفت به ملاقات مختار خراسان رفت.

از مانی حقیقی تا شاهرخ گلستان؛ خانوده مشهور آقای گلستان

ابراهیم گلستان تنها هنرمند و تنها فرد سرشناس خانواده گلستانی نیست. برادر ابراهیم، ​​شاهرخ گلستان، نیز فیلمساز با استعدادی است، اما دو تن از سرشناس ترین اعضای گلستان، کاوه گلستان – پسر ابراهیم – و مانی حقیقی – نوه ی دختری ابراهیم هستند. کاوه گلستان عکاس سرشناس ایرانی است که در سال 2002 بر اثر انفجار مین در حین ماموریت عکاسی در جنگ عراق جان باخت. مانی حقیقی فرزند لیلی گلستان و نعمت حقیقی نیز نویسنده، کارگردان و بازیگر سرشناسی است. لیلی گلستان نویسنده سرشناس و فرزند کاوه گلستان خواننده رپ مقیم انگلستان است.

رابطه عاشقانه خاص فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان

ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد اگرچه هرگز ازدواج نکردند، اما رابطه عاشقانه ای با هم داشتند. پوران فرخزاد، خواهر فروغ، می گوید: «فروغ از عشق به گلستان بسیار رنج می برد، هرگز نمی خواست جای خانم گلستان را بگیرد، بنابراین وقتی به او پیشنهاد ازدواج داد، دست رد به سینه گلستان زد. بارها گلستان فروغ را تا محضر برای ازدواج می برد، اما خواهرم فروغ در آخرین لحظه این تصمیم را رها کرد و گلستان را که تا حد مرگ دوستش داشت، می رنجاند.

عضویت در حزب توده

گلستان در دوران دانشجویی به عضویت حزب توده درآمد و تحصیل را نیمه تمام گذاشت. او از سال 1323 به عنوان عکاس در روزنامه رهبر و مردم حزب مشغول به کار شد. او یک سال به عنوان رئیس حزب توده شرق مازندران در شاهی مازندران زندگی کرد و در میان کارگران به فعالیت حزبی پرداخت. اپریم اسحاق و نورالدین کیانوری از دوستان صمیمی او در حزب توده بودند. وقتی خلیل ملکی از حزب انشعاب کرد گلستان با این انشعاب مخالف بود. خود گلستان در سال 1326 از این حزب خارج شد. جدایی او نه به خاطر اختلاف عقیدتی و فکری، بلکه به دلیل اعتقاد به روابط ناسالم و فعالیت های باندی و جاه طلبی اعضای حزبش بود.

ابراهیم گلستان نقد به شاهنامه: این چطور اسطوره‌ای است؟

ابراهیم گلستان در نامه‌ای به نادر ابراهیم درباره شاهنامه می‌نویسد: «اکنون بگو که فردوسی تاریخ و زبان را برای تو گذاشت، مختاری، اما این چه نوع تاریخ است، چه نوع افسانه‌ای؟  اسطوره‌ای که جهان پهلوان آیت مردانگی‌اش سر نوجوان بی‌گناه کلاه می‌گذارد تا با خنجر جگر او را بدراند بعد می‌نشیند به گریه سردادن. یا کاوه‌اش تحمل کرد بیش از بیست فرزندش را خوراک مار بسازند، و تنها پس از رسیدن نوبت به بیست و چندمین فرزند آن وقت پا شد علم برداشت. از قصه‌های کودکانه فقط مغزهای کودکانه راضی‌اند. بدتر، از قصه‌های کودکانه مغزها کودکانه می‌مانند. که مانده است و می‌بینیم.»

منبع ورازندگی
ارسال نظر

نظرات کاربران
  • ناشناس

    ازرابطه،با،جناقها،بگو،چرا،از،صدسال، پیش،حرف،میزنی،

تبلیغات متنی