کد خبر : 25960

شستن پتو | شستن پتو با ماشین لباسشویی

در یک روز سرد، هیچ‌چیز بهتر از پوشیدن جوراب پشمی و پیچیدن یک پتوی گرم دور خود نیست. با این ‌حال، اگر پوشیده از گردوغبار یا موهای حیوان خانگی باشد، شستن پتو با ماشین لباسشویی اولین چیزی‌ست که باید به ذهن شما خطور ‌کند

به گزارش ورنداز :

شستن پتو با ماشین لباسشویی

در یک روز سرد، هیچ‌چیز بهتر از پوشیدن جوراب پشمی و پیچیدن یک پتوی گرم دور خود نیست. با این ‌حال، اگر پوشیده از گردوغبار یا موهای حیوان خانگی باشد، شستن پتو با ماشین لباسشویی اولین چیزی‌ست که باید به ذهن شما خطور ‌کند

آیا میتوان هر پتویی را در ماشین لباسشویی شست؟

پتوها با عرق، چربی طبیعی بدن و گاه‌گاهی مواد غذایی یا نوشیدنی‌هایی که روی آن‌ها می‌ریزد، در تماس هستند؛ بنابراین مهم است که بدانید چگونه آن‌ها را تمیز کنید. شما می‌توانید برای شستن پتو از ماشین لباسشویی استفاده کنید؛ البته به‌شرط این‌که برچسب مراقبت از آن نشان دهد که انجام این کار بی‌خطر است. برخی از پتوها را نباید در ماشین شست و به‌جای آن باید به خشک‌شویی سپرد.

آیا میتوان هر پتویی را در ماشین لباسشویی شست

نحوه تمیزکردن هر پتو با توجه به جنس آن، کمی متفاوت است. چرخه، دمای آب و مواد شوینده‌ای که استفاده می‌کنید تا حد زیادی به نوع و جنس پتو بستگی دارد.

پتو اکریلیک

برای شستن پتو با ماشین لباسشویی از نوع اکریلیک، باید ابتدا لکه‌ها را با یک صابون یا مایع ظرف‌شویی و با کمک دست بشویید. بعد هم در ماشین قرار دهید و از آب سرد و مواد شوینده ملایم برای شستشو استفاده کنید. آب داغ برای شستن آن مناسب نیست و نباید پتوهای اکریلیک را در خشک‌کن قرار دهید.

پتو نوزاد

نوزادان اغلب وابستگی عاطفی به پتوی خود دارند؛ بنابراین هنگام شستشو باید سعی بر این باشد که نرمی آن حفظ شود. نحوه شستشوی پتوی نوزاد با ماشین لباسشویی آسان است. تنها باید از یک شوینده ملایم و یک چرخه کوتاه شستشو استفاده و در پایان در هوای آزاد خشک ‌کنید.

پتو ترمه

پتوهای ترمه را نباید به‌اندازه دیگر انواع پتوها شست. وقتی هم که زمان تمیزکردن آن‌ها فرا رسید، در یک کیسه لباسشویی مشبک قرار دهید و از آب سرد برای شستشو استفاده کنید. برای شستشو هم فقط باید از یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی استفاده کنید و بعد از شستن در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

پتو پنبه‌ای و نخی

روش شستن پتو با ماشین لباسشویی از نوع نخی، بسیار ساده‌تر از هر نوع پتویی‌ست! فقط باید از سردترین دمای ممکن آب استفاده کنید؛ زیرا از جمع شدن پنبه جلوگیری می‌کند. بعد هم در حدی که آب اضافه آن گرفته شود، در خشک‌کن قرار دهید. برای خشک‌کردن، آن را در محیطی باز آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شود.

پتوهای پشمی

برای شستشوی پتوهای پشمی، ابتدا باید روی لکه‌ها را کمی شوینده معمولی بزنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه بماند. سپس با مواد شوینده و نرم‌کننده در دستگاه قرار دهید. همچنین باید دستگاه را روی سردترین دمای آب قرار دهید و دور خشک‌کن را هم خاموش کنید؛ زیرا گرما به این جنس پتو آسیب می‌زند.

پتوهای میکروفیبر

هنگام شستن پتوی میکروفیبر، از آب گرم یا داغ با مواد شوینده ملایم و بدون نرم‌کننده استفاده کنید. این پتوها را با لباس یا پتوی پنبه‌ای نشویید؛ زیرا میکروفیبر پرز را جذب می‌کند. علاوه‌بر این، به‌سرعت خشک می‌شود؛ بنابراین برای جلوگیری از آسیب حرارتی، به‌جای استفاده از دور خشک‌کن، در هوای آزاد خشک ‌کنید.

پتوهای کرکی

پتوهای کرکی بسیار نرم هستند و برای حفظ کیفیت آن‌ها نباید در ماشین لباسشویی شسته شوند. آن‌ها را با آب ‌خنک و مواد شوینده ملایم به‌صورت دستی بشویید. هوای گرم و آب داغ باعث ذوب‌شدن الیاف آن می‌شود؛ همچنین بعد از شستشو با دست، داخل خشک‌کن ماشین قرار ندهید.

پتوهای موهیر

شستن پتو با ماشین لباسشویی نیازمند دقت بالایی‌ست. این نکته در مورد پتوهای موهیر بیشتر صادق است؛ زیرا الیاف ظریفی دارند و بهتر است با دست و آب سرد شسته شوند. در صورتی‌ که از ماشین لباسشویی استفاده کردید، باید دمای آب تا حد ممکن پایین باشد.

پتو نایلونی

نایلون از اکریلیک، پنبه یا پلی‌استر، ظریف‌تر و حساس‌تر است. با در نظر گرفتن این موضوع، شما باید پتوهای نایلونی را با آب سرد و در کوتاه‌ترین چرخه بشویید. از خشک‌کن هم استفاده نکنید؛ زیرا گرما باعث آسیب به آن می‌شود.

پتوی بافتنی

برای شستن پتوی بافتنی یا قلاب‌بافی، کار کمی دشوار است. ابتدا برای جلوگیری از بازشدن نخ‌ها، آن را در یک کیسه لباسشویی مشبک بیندازید. سپس از یک چرخه کوتاه شستشو و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. برای خشک‌کردن هم باید در هوای آزاد پهن شود.

نکات مهم قبل از شستن پتو در ماشین لباسشویی

نکات مهم قبل از شستن پتو در ماشین لباسشویی

علاوه‌بر انواع پتو و روش شستن هرکدام که بررسی شد، شستن پتو با ماشین لباسشویی نیازمند دقت به مواردی همچون ظرفیت ماشین، رنگ پتو و مواردی از این ‌دست است. این موارد را به‌صورت جداگانه در ادامه بررسی کرده‌ایم:

تست رنگ پتو قبل از شستن

قبل از هر کاری، یک گوشه از پتو را خیس کنید و یک دستمال سفید روی آن بخش قرار دهید. اگر بعد از چند دقیقه دستمال رنگ گرفت، باید پتو را به‌تنهایی بشویید و با لباس یا پارچه دیگری در ماشین قرار ندهید.

توجه به ظرفیت ماشین لباسشویی

نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی به‌شکل درست، کار سختی نیست؛ اما قبل از هر کاری باید ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر داشته باشید. اغلب پتوها دو برابر وزن خود آب جذب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است وزن پتو کم‌تر از نصف ظرفیت ماشین باشد تا هنگام شستشو به دستگاه فشاری وارد نشود. البته برای پتوهای نازکی همچون موهیر و مسافرتی نیازی به چک‌کردن ظرفیت ماشین نیست.

استفاده از برنامه درست

بسیاری از ماشین‌های لباسشویی دارای برنامه خاصی برای شستن پتو هستند. گزینه‌هایی همچون Blanket، Duvet Bulky و Blanket Course ویژه شستن پتو با ماشین لباسشویی طراحی شده‌اند. اگر چنین گزینه‌ای را مشاهده نکردید، به‌صورت دستی و با توجه به جنس پتو، دما و زمان شستشو را تنظیم کنید.

نحوه شستن پتو در ماشین لباسشویی

اغلب لحاف‌ها و پتوها یک برچسب دارند که اطلاعاتی همچون نحوه صحیح شستشو، دمای آب برای شستن و نحوه خشک‌کردن روی آن درج شده است. با مطالعه این برچسب می‌فهمید که نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی دقیقا چگونه است. همچنین می‌توانید مراحل زیر را طی کنید تا پتویی تمیز داشته باشید.

برای شستن پتو در ماشین لباسشویی از چه شوینده ای استفاده کنیم؟

انتخاب ماده شوینده مناسب به جنس پتو بستگی دارد. در اغلب موارد بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده کنید و اگر جنس نرم و کرکی دارند، می‌توانید کمی نرم‌کننده هم در ماشین لباسشویی بریزید.

فقط به این نکته توجه داشته باشید که از مواد شوینده زیاد استفاده نکنید؛ زیرا مقدار اضافه آن به الیاف پتو می‌چسبد و به آن آسیب می‌رساند. همچنین هنگام شستن پتو به‌جای نرم‌کننده پارچه، می‌توانید از نصف فنجان سرکه و چند قطره اسانس مورد علاقه خود استفاده کنید.

نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی

کلام آخر

نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی کار چندان سختی نیست و توجه به جنس پتو اولین و مهم‌ترین قدم برای شروع این کار است. همچنین باید موارد گفته‌شده همچون تست رنگ و ظرفیت ماشین لباسشویی را در نظر داشته باشید تا بعد از اتمام کار، پتویی تروتمیز و تازه تحویل بگیرید.

با این توضیحات اگر تجربه شستن پتو با ماشین لباسشویی را دارید، جای چه نکته‌ای را در این مطلب خالی می‌بینید؟ نظر و ترفندهای خود را با ما به اشتراک بگذارید تا این مقاله کامل‌تر شود

نحوه خشک‌ کردن پتو

بعد از شستن پتو با ماشین لباسشویی، اگر روی برچسب آن قید شده باشد که می‌توان در خشک‌کن قرار داد، می‌توانید این کار را انجام دهید. در صورتی ‌که چنین اطلاعاتی روی برچسب نبود و جنس پتو هم حساس به گرما یا دور تند خشک‌کن است، باید آن را در هوای آزاد پهن کنید تا خشک شود.
یک پتوی دو نفره را با لباسشویی چند کیلویی بشوییم؟

یکی از نکات مهم در مورد نحوه شستشوی پتو با ماشین لباسشویی، توجه به ظرفیت این دستگاه است. همان‌طور که گفته شد، یک پتو معمولی همچون پتوهای گلبافت، دو برابر وزن خود آب جذب می‌کنند. با این توضیحات باید وزن پتو کم‌تر از نصف ظرفیت ماشین لباسشویی باشد. اگر ماشین شما چنین ظرفیتی ندارد، کار را به خشک‌شویی بسپارید. در غیر این صورت علاوه‌بر فشار به ماشین که ممکن است باعث خرابی آن شود، پتو هم به‌درستی نمی‌چرخد و شسته نمی‌شود.

  1. مرحله ۱: قبل از شستن پتو با ماشین لباسشویی اگر حس می‌کنید لکه مقاومی روی آن وجود دارد، با دست بشویید؛ چون آب تصفیه ماشین ممکن است لکه را از بین نبرد. علاوه‌بر این، همیشه قبل از شستن پتو یا هر لباس و پارچه‌ای، آن را از نظر پارگی و وجود سوراخ بررسی کنید و هرگونه سوراخ یا پارگی را قبل از شستن بدوزید. این کار از آسیب بیشتر به پتو در حین شستشو جلوگیری می‌کند.
  2. مرحله ۲: پتوها را در ماشین لباسشویی قرار دهید. نحوه قراردادن پتوها در داخل ماشین لباسشویی، به جنس پتو و نوع قرارگیری درِ ماشین بستگی دارد. از آن‌جایی‌که پتوهای بافتنی و قلاب‌بافی ممکن است در طول چرخه شستشو نخ‌کش شوند، توصیه می‌شود داخل یک کیسه لباسشویی ظریف قرار دهید. اگر درِ ماشینتان از بالا باز می‌شود، با قراردادن پتو در اطراف همزن یا پروانه کف آن، به تعادل ماشین کمک خواهید کرد.
  3. مرحله ۳: در نهایت برای شستن پتو با ماشین لباسشویی مقدار مناسبی شوینده داخل ماشین بریزید. بعد برنامه شستشوی مناسب را انتخاب یا به‌صورت دستی آن را تنظیم کنید. پتوهای ساخته‌شده از پشم و خز مصنوعی، همچنین پتوهای بافتنی و قلاب‌بافی باید با آب سرد شسته شوند. بعد دکمه استارت را بزنید و منظر باشید یک پتوی تمیز و خوشبو تحویل بگیرید.
حجم ویدیو: 5.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:48
ارسال نظر

تبلیغات متنی