کد خبر : 24316

مسکن | قیمت مسکن

دراین مطلب به بررسی وضعیت قیمت مسکن در تهران، می‌پردازیم.

به گزارش ورنداز :

وضعیت قیمت مسکن در بازار

دراین مطلب به بررسی وضعیت قیمت مسکن در تهران، می‌پردازیم.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند دی‌ماه پارسال 700 میلیون فقط معادل ۱۲ متر آپارتمان مسکونی بوده است.

خرید آپارتمان در تهران با ۷۰۰ میلیون، یکی از سرچ‌های پرتکرار پایتخت‌نشین‌ها در گوگل است اما آمارهای رسمی نشان می‌دهند دی‌ماه پارسال این پول فقط معادل ۱۲ متر آپارتمان مسکونی بوده. مرکز آمار می‌گوید زمستان پارسال متوسط قیمت خانه‌های تهران به متری ۵۵ میلیون رسیده است و از یک طرف دیگر الان احتمالا به‌خاطر تورم قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها بالاتر هم رفته است. حالا عروس و دامادی را تصور کنید که با داشتن همان بودجه ۷۰۰ میلیون سراغ وام خرید مسکن می‌روند و برای دریافت تسهیلات جعاله هم اقدام می‌کنند. اینطوری چیزی نزدیک ۱۰۰ میلیون از بودجه آن‌ها صرف خرید وام مسکن می‌شود و یک میلیارد و ۸۰ میلیون می‌ماند. حالا با این پول چه گزینه‌هایی برای آن‌ها در شهرهای اطراف تهران و محله‌های ارزانقیمت پایتخت وجود دارد؟ فراموش نکنید در همان آمارهای رسمی اشاره شده که دی‌ماه پارسال حدود ۲۵۰ خانه در خود تهران با قیمت کمتر از یک میلیارد خریدوفروش شدند.

مالک آپارتمان ۵۴ متری در شهرستان پاکدشت قیمت پیشنهادی به خریداران را دقیقا یک میلیارد تومان اعلام کرده است. به‌این ترتیب قیمت این خانه متری ۱۸ میلیون و ۵۱۸ هزار تومان محاسبه می‌شود. واحدی که ۱۱ سال از عمر بنا آن می‌گذرد و داشتن انباری را باید مهم‌ترین امکانات آن بدانیم وگرنه خبری از پارکینگ نیست و واحد بااینکه طبقه دوم قرار دارد، از نعمت آسانسور محروم است. در شهریار آپارتمان ۷۵ متری را با همین قیمت برای فروش گذاشتند. یعنی متری ۱۳ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان. این یکی سال ۹۷ ساخته شده و مثل مورد قبلی بدون آسانسور و پارکینگ فروخته می‌شود و برخلاف خانه‌ای که در پاکدشت بررسی کردیم، انباری هم ندارد.

مالک آپارتمان ۸۵ متری در بلوار امام خمینی شهر بومهن رقم یک میلیارد تومان را در کادر مربوط به قیمت نوشته است. یعنی منتظر خریداری است که بتواند ۱۱ میلیون و ۷۶۴ هزار تومان برای هر متر بپردازد. عمر بنا این واحد به سال ۹۹ برمی‌گردد و به‌جز انباری، امکانات دیگری ندارد. در همان بومهن آپارتمان ۶۵ متری را با قیمت یک میلیارد و ۴۷ میلیون برای فروش گذاشتند. اینطوری قیمت پیبشنهادی فروشنده در ازای هر متر ۱۶ میلیون و ۱۰۷ هزار تومان است. در شهرستان فیروزکوه آپارتمان ۷۳ متری را با همین قیمت بین جدیدترین فایل‌های فروش مسکن پیدا می‌کنیم. به‌این ترتیب قیمت هر متر از این خانه معادل ۱۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان حساب می‌شود. این خانه سال ۹۸ ساخته شده و پارکینگ دارد، اما قرار گرفتن واحد در طبقه سوم و نداشتن آسانسور عیب بزرگی است و به نداشتن انباری هم باید اشاره کنیم.

قیمت مسکن ۵۵ متری توسط فروشنده‌ای در شهرقدس یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان اعلام شده و باید قیمت پیشنهادی فروشنده برای هر متر را ۱۸ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان حساب کنیم. طبق اطلاعاتی که در آگهی وجود دارد، عمر بنا واحد به سال ۸۸ برمی‌گردد و انباری تنها آپشن آن است. وگرنه در ساختمان خبری از آسانسور نیست و واحد هم طبقه سوم قرار دارد. عبدل‌آباد یکی از محله‌های جنوبی تهران است و در منطقه ۱۹ واقع شده است. مالک خانه ۶۵ متری در این محدوده مدعی شده در ازای یک میلیارد و ۵۰ میلیون یعنی معادل یک دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک حاضر به فروش است. از این لحاظ رقم پیشنهادی فروشنده برای هر متر ۱۶ میلیون و ۱۵۳ هزار تومان است که این عدد از میانگین قیمت خانه‌های تهران در زمستان پارسال تقریبا ۳۸ میلیون کمتر است. البته همانطور که از عکس‌های آگهی پیداست، با واحد تروتمیزی طرف نیستیم و به جز اینکه پنج سال از عمر بنا آن می‌گذرد، واحد بدون انباری، پارکینگ و آسانسور فروخته می‌شود.

رباط‌کریم یکی دیگر از شهرهای اطراف تهران است و آنجا یک آپارتمان ۵۰ متری را یک میلیارد و ۵۰ میلیون آگهی کرده‌اند. یعنی خریدار این خانه باید بتواند بابت هر متر دقیقا ۲۱ میلیون تومان جور کند. واحدی ۱۳ سال از عمر بنا آن می‌گذرد و هیچ امکاناتی ندارد.

موقعیت

متراژ

عمربنا

مهمترین امکانات

قیمت

پاکدشت

۵۴ متر

۱۱ سال

انباری

یک میلیارد تومان

شهریار

۷۵ متر

پنج سال

-

یک میلیارد تومان

بومهن

۸۵ متر

سه سال

انباری

یک میلیارد تومان

فیروزکوه

۷۳ متر

چهار سال

پارکینگ و انباری

یک میلیارد تومان

قدس

۵۵ متر

۱۳ سال

انباری

یک میلیارد و ۲۰ تومان

عبدل‌آباد

۶۵ متر

پنج سال

-

یک میلیارد و ۵۰ میلیون

رباط‌کریم

۵۰ متر

۱۳ سال

-

یک میلیارد و ۵۰ میلیون

بومهن

۶۵ متر

یک سال

انباری

یک میلیارد و ۴۷ میلیون

منبع اقتصادنیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی