کد خبر : 2195

فیلم ترسناک

رایان رینولدز در فیلم‌های ترسناکی که خانه‌های خالی از سکنه را به تصویر می‌کشند و داستان‌های ترسناک علمی-تخیلی را روایت می‌کنند، فیلم‌های ترسناک برگرفته از کتاب‌های مصور و کمدی‌های ترسناک و خنده‌دار حضور داشته اما واقعا کدام‌ یک از فیلم‌های او از همه بهتر بوده‌اند؟

به گزارش ورنداز :

بسیاری از بازیگران، از نقش‌های خود در فیلم‌های ترسناک به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به هدف استفاده می‌کنند و بسیاری از ستارگان سینما در اوایل دوران حرفه‌ای خود، نقش‌های شرم‌آوری را در فیلم‌های ترسناک بسیار پیش پا افتاده قبول می‌نمایند تا نام خود را به گوش جهانیان برسانند، اما بعدها وقتی برای ایفای نقش در پروژه‌های بزرگ‌تر از آن‌ها دعوت می‌شود، این ژانر را رها می‌کنند.

 

اما این اتفاق همیشه هم روی نمی‌دهد. برخی از ستاره‌ها، مانند کوین بیکن، بزرگ‌ترین ستاره‌ی فیلم «جمعه سیزدهم»، در طول دوران حرفه‌ای خود به این ژانر وفادار ماندند، البته او در طول دوران بازیگری حرفه‌ای خود در بسیاری از ژانرهای دیگر نیز به ایفای نقش پرداخت. برخی از ستاره‌های هالیوود نیز تا زمانی که به اوج دوران بازیگری خود نرسیده بودند وارد ژانر وحشت نشدند، که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به رایان رینولدز از «پروژه آدام» اشاره نمود.

در حالی که رینولدز در حول و حوش سال ۲۰۰۵ هنوز به سوپراستار پرفروش فعلی تبدیل نشده بود، به لطف مجموعه‌ای از فیلم‌های کمدی موفق و نقش‌های پیش پا افتاده، به عنوان یک بازیگر نسبتا شناخته شده محبوبیت مطلوبی داشت. به این ترتیب، حضور او در ژانر وحشت برای برخی از منتقدان  واقعا غافلگیرکننده بود. متاسفانه حضور رینولدز در این ژانر شروع خوبی نداشت و، دو تلاش اول او  یعنی «تیغه» سه‌گانگی»  و بازسازی فیلم  «وحشت در آمیتی ویل» در سال ۲۰۰۵، توسط طرفداران و منتقدان به عنوان نسخه‌های فوق‌العاده بد ساختی از فرنچایزهای ترسناک در نظر گرفته شدند. با این حال، رینولدز در طول زندگی حرفه‌ای خود بارها و بارها به این ژانر بازگشت و در فیلم‌های ترسناک زیادی به ایفای نقش پرداخت. در سال ۲۰۱۰، او در فیلم ترسناک روان‌شناختی «مدفون» ظاهر شد، در حالی که در سال ۲۰۱۴ نقش اصلی فیلم کمدی ترسناک عجیب و غریب «صداها» را ایفا نمود و اما. اخیرا یعنی  در سال ۲۰۱۷ نیز رینولدز در فیلم ترسناک علمی-تخیلی «حیات» به ایفای نقش پرداخته که تاکنون، نقطه پایانی برای حضور او در این ژانر تلقی می‌شود.

۵. تیغه: سه‌گانگی (Blade: Trinity)

رایان رینولدز

  • کارگردان: دیوید اس گویر
  • بازیگران: جسیکا بیل، تریپل اچ، پارکر پوزی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیازIMDb به فیلم: ۵.۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۵ از ۱۰۰

پایان فاجعه آمیز سری فیلم‌های مهیج ساخته شده در ژانر اکشن خون آشامی تحت عنوان «تیغه: سه‌گانگی»  ضعیف‌ترین فیلم این سه‌گانه قلمداد می‌شود. بازی نه چندان جالب رینولدز و افت شدید کیفیت «تیغه ۲»، سبب شد که فیلم اکشن هولناک «تیغه: سه‌گانگی» بیشتر شبیه یک فیلم ساخته شده از روی گرگ و میش اما با کیفیت بسیار پایین‌تر تلقی شود تا دنباله‌ای ارزشمند که از روی مجموعه کتاب‌های مصور ساخته شده است.

صحنه‌های انیمیشنی به کار رفته در فیلم «تیغه: سه‌گانگی» فوق‌العاده ضعیف بودند و با اینکه می‌توان فیلم اصلی را فیلمی الهام‌بخش و مهیج دانست که داستان آن مخاطب را میخکوب می‌کرد، و «تیغه ۲» نیز  ثابت کرد فیلم‌های ساخته شده از روی کتاب‌های مصور می‌توانند داستان‌های ترسناک تاریک و وحشتناکی را روایت کنند اما «تیغه: سه‌گانگی» چیز جدیدی برای گفتن نداشت و از بسیاری از صحنه‌های دو فیلم قبلی و همان داستان تکراری استفاده نمود، و لذا می‌توان گفت که به شدت از دو فیلم قبلی خود فاصله گرفت و به فیلمی به درد نخور تبدیل شد.

۴. وحشت در آمیتی ویل (The Amityville Horror)

رایان رینولدز

  • کارگردان: اندرو داگلاس
  • بازیگران: ملیسا جرج، جسی جیمز، کلویی مورتز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیازIMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۲۳ از ۱۰۰

«وحشت در آمیتی ویل» محصول سال ۲۰۰۵ که نسخه بازسازی شده فیلمی به همین نام محصول ۱۹۷۵ بود به کرات با فیلم اصلی مقایسه شد، اما هر طور هم که حساب کنید این فیلم، مستحق نقدهای بدی که در رابطه با آن عنوان شد نبود. درست همانند نسخه‌ی بازسازی شده «جمعه سیزدهم» محصول سال ۲۰۰۹، «وحشت در آمیتی ویل» بسیاری از ویژگی‌های کلیدی فرنچایز اصلی را به کار گرفت و تمام لحظات معروف آن را با صحنه‌های انیمیشنی کامپیوتری تلفیق نمود.

در حقیقت رینولدز توانست به زیبایی هر چه تمام‌تر تصویر جذابی از جک نیکلسون را در نقش پدری که دیوانه شده ارائه دهد و همین ویژگی‌ها سبب شدند که «وحشت در آمیتی ویل» به یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده در رابطه با خانه‌های تسخیر شده تبدیل گردد. با این حال، کارگردان جیمز وان، با ارائه فیلم «احضار» سبب گردید که این فیلم از نظر داستانی به شدت بی‌محتوا جلوه کند، زیرا فیلم او توانست داستانی ترسناک‌تر، و از نظر احساسی به یادماندنی‌تر را به مخاطب ارائه نماید، و باعث شود که فیلم اقتباسی رینولدز در مقایسه با آن اندکی کسل‌کننده و پیش پا افتاده‌تر به نظر آید.

۳. صداها (The Voices)

رایان رینولدز

  • کارگردان: مرجان ساتراپی
  • بازیگران: آنا کندریک، جما آرترتون، جکی ویور
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیازIMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۴ از ۱۰۰

تماشاگران فیلم‌های کمدی قطعا هر بار با تماشای این فیلم‌ها سورپرایز می‌شوند چراکه داستان این فیلم‌ها بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که فیلم «صداها» در سال ۲۰۱۴ یک داستان تمام عیار را برای مخاطب روایت می‌کند. «صداها» به کارگردانی مرجانه ساتراپی، نویسنده فیلم «پرسپولیس»، فیلمی بود که پس از اکران، مخاطبان و منتقدان را متحیر کرد. این فیلم به روایت داستان یک کارگر کارخانه آشفته حال می‌پردازد که به دستور حیوان خانگی سخنگویش، بسیاری از شرکایش را به قتل می‌رساند. «صداها»  یک کمدی شگفت‌آور و منحصربه‌فرد و در عین حال تاریک و تلخ است که قطعا با یک بار تماشای آن تصمیم می‌گیرید دوباره به تماشایش بنشینید.

داستان فیلم به ستاره‌اش یعنی رایان رینولدز اجازه داد تا برخی از جذابیت‌های فیلم‌های ترسناک کمپی و مهارت‌هایی را که بعدها در نقش ددپول نیز از خود نشان داد، به نمایش بگذارد، و در عین حال می‌توان بازی ماهرانه آنا کندریک و جما آرترتون را نیز نقطه‌ی عطف داستان دانست. در حالی که «صداها» اندکی از جریان اصلی خود که همان طنزآمیز بودن است دور شده و تلخ‌تر و دارک‌تر از سایر کمدی‌هاست، اما همچنان یک کمدی سرگرم کننده و ترسناک و دارک است که به قول رینولدز، هرگز مزد زحماتش را نگرفت. قطعا مخاطبانی که از تماشای طنز تلخ لذت می‌برند و عاشق صحنه‌های انیمیشنی کامپیوتری هستند از تماشای فیلم «صداها» لذت خواهند برد.

۲. مدفون (Buried)

رایان رینولدز

  • کارگردان: رودریگو کورتس
  • بازیگران: استیون توبولوسکی، کید داندیش، سامانتا ماتیس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۰
  • امتیازIMDb به فیلم: ۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۸۷ از ۱۰۰

فیلم ترسناک «مدفون» از یک مکان مبتکرانه و منحصربه‌فرد برای خلق داستانی ترسناک استفاده نموده است. در این فیلم رایان رینولدز در تابوتی در بیابان به دام افتاده و رباینده به او اجازه نمی‌دهد که آنجا را ترک کند. این فیلم که بیشتر شبیه به کابوسی تمام نشدنی به نظر می‌رسد، داستان پیمانکاری در عراق را دنبال می‌کند که به گروگان گرفته شده و زنده به گور شده است اما وقتی به هوش می‌آید تلفن همراهی را در کنار خود پیدا می‌کند. حال کاراکتر رینولدز مجبور است از عقل خود برای زنده ماندن استفاده کند، اما در این راه با مخاطرات زیادی مواجه می‌شود و در موارد زیادی جانش به خطر می‌افتد.

با توجه به صحنه‌هایی که در فیلم مدفون نشان داده می‌شوند، ممکن است بهتر باشد تماشاگرانی که دارای روحیه‌ی حساسی هستند از تماشای این فیلم اجتناب نمایند، زیرا حتی طرفداران فیلم‌های ترسناکی که هر چیزی سبب نمی‌شود وحشت وجودشان را فراگیرد نیز با دیدن این فیلم به آب قند نیاز پیدا می‌کنند. اما برای طرفداران فیلم‌های ترسناک دارک «مدفون» می‌تواند یکی از بهترین فیلم‌هایی باشد که در طول عمرشان تماشا خواهند کرد پس اگر طرفدار این‌گونه فیلم‌ها هستید این فرصت را از دست ندهید.

۱. حیات (Life)

رایان رینولدز

  • کارگردان: دنیل اسپینوزا
  • بازیگران: جیک جیلنهال، ربکا فرگوسن، هیرویوکی سانادا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیازIMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۷ از ۱۰۰

گروه بازیگران فیلم «حیات» که از زمان اکرانش در سال ۲۰۱۷ به شدت دست کم گرفته شده، ممکن است یک مخاطب ناآگاه را فریب دهد و کاری کند که بیننده تصور کند «حیات» یک فیلم درام فضایی عمیق و فلسفی مانند «به سوی ستارگان»، «میان ستاره‌ای» یا «جاذبه»  است که می‌تواند برایش خسته کننده باشد. در عوض، داستان «حیات» از هیچ تلاشی برای به تصویر کشیدن یک فیلم ترسناک علمی-تخیلی نفس‌گیر، و تاریک، که بیگانگان در تار و پودش ریشه دوانده‌اند دریغ نمی‌کند. «حیات» در همان ثانیه‌های ابتدایی، داستان مهیجش را آغاز می‌کند و حتی یک ثانیه هم دست از نشان دادن سکانس‌های مهیج به مخاطب برنمی‌دارد، در نتیجه همه‌ی این ویژگی‌ها سبب شدند فیلمی ساخته و پرداخته شود که بیشتر شبیه دنباله‌ای برای فیلم‌های فضایی ترسناک کلاسیک ریدلی اسکات است تا فیلمی در رابطه با موجودات فضایی بیگانه.

در حقیقت «لایف» یک فیلم تلخ است اما به نحو جذاب و غیرقابل انکاری شما را سرگرم می‌کند. البته ممکن است بازیگران ستاره‌ی فیلم سبب شوند تصور کنید که هیچ اتفاقی برایشان روی نخواهد داد اما ناگهان مرگ‌های غافلگیرکننده‌ای اتفاق میافتند که باعث می‌شوند مخاطب دیگر نداند چه کسی زنده خواهد ماند و نفر بعدی که می‌میرد کدام‌یک از کاراکترها خواهد بود. علاوه بر ترس و وحشتی که فیلم «حیات» بر بیننده تحمیل می‌کند می‌توان آن را فیلمی سرشار از ناامیدی دانست که مدام ستاره‌های فیلم را هدف قرار می‌دهد و آن‌ها را یکی پس از دیگری نابود می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که «حیات» فیلمی شبیه به «مدفون» است اما با بودجه‌ی بسیار بیشتر و طرحی بلندپروازانه‌تر.

در واقع از جهتی این فیلم همچون جواهریست که به شدت دست کم گرفته شده است. فیلمی که می‌تواند توانایی‌های رینولدز را به خوبی اثبات کند و نشان دهد که حتی او در فیلمی با داستان ترسناک کلاسیک نیز خواهد درخشید. اگرچه این فیلم پس از اکران مورد انتقادهای بسیار زیادی قرار گرفت، اما می‌توان آن را بهترین فیلم ترسناکی دانست که رایان رینولدز تا به امروز در آن به ایفای نقش پرداخته و البته به جرات می‌توان گفت که «حیات» یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک علمی تخیلی ساخته شده در سال‌های اخیر است.

 

منبع screenrant
ارسال نظر

تبلیغات متنی