کد خبر : 13990

راه درمان تجاوز جنسی

تجاوز به زنان و دختران یکی از مصداق های خشونت علیه زنان محسوب می شود که متاسفانه در جوامع بشری به چشم می خورد. دختر یا زنی که مورد حمله متجاوز قرار می گیرد، آسیبی فراتر از هر گونه آسیب جسمی می بیند. از آنجایی که تجاوز ممکن است برای هر زن و دختری اتفاق بیفتند و اثرات منفی تجاوز به زنان و دختران بسیار زیاد و مخرب می باشد؛ لازم است که با روش های درمان آسیب های وارده به زنان و دخترانی که مورد تجاوز واقع می شوند، آشنا شوید. در این مقاله توضیحات کامل در مورد مفهوم تجاوز به زنان و دختران و آسیب هایی که به آن ها وارد می کند ارائه شده و راه های درمانی مناسب برای زنان و دخترانی که قربانی تجاوز شده اند، بیان شده است.

به گزارش ورنداز :

تجاوز به زنان و دختران یکی از مصداق های خشونت علیه زنان محسوب می شود که متاسفانه در جوامع بشری به چشم می خورد. دختر یا زنی که مورد حمله متجاوز قرار می گیرد، آسیبی فراتر از هر گونه آسیب جسمی می بیند.

این گونه آسیب دیدگی ها می توانند فرد را از پا در آورند و اعتمادش را نسبت به دیگران و دنیا به طور کامل از بین ببرند. دختر یا زنی که مورد تجاوز قرار می گیرد ممکن است خود را به خاطر اتفاقی که افتاده سرزنش کند و یا حتی باور کند که دستخورده و آلوده شده است.

از آنجایی که تجاوز ممکن است برای هر زن و دختری اتفاق بیفتند و اثرات منفی تجاوز به زنان و دختران بسیار زیاد و مخرب می باشد؛ لازم است که با روش های درمان آسیب های وارده به زنان و دخترانی که مورد تجاوز واقع می شوند، آشنا شوید.

در این مقاله توضیحات کامل در مورد مفهوم تجاوز به زنان و دختران و آسیب هایی که به آن ها وارد می کند ارائه شده و راه های درمانی مناسب برای زنان و دخترانی که قربانی تجاوز شده اند، بیان شده است.

تجاوز به زنان و دختران

تجاوز جنسی هر نوع نفوذ جنسی به واژن، مقعد یا دهان فرد قربانی را شامل می شود که بدون رضایت او انجام می گیرد. این عمل ممکن است با زور جسمی و اجبار انجام گیرد یا به صورت سوء استفاده از فردی که توانایی تشخیص عمل صحیح را ندارد، مانند فرد بیهوش، ناتوان یا دارای معلولیت ذهنی.

دختران و زنان به دلیل قدرت پایین بدنی نسبت به مردان، قربانی تجاوز می شوند و نمی توانند از خودشان در مقابل فرد متجاوز دفاع کنند. به این ترتیب زنان و دختران بدون این که رضایت داشته باشند در راطه جنسی که شامل دخول، دستکاری یا هر نوع عمل جنسی دیگر می شود؛ شرکت داده می شوند.

تجاوز به زنان و دختران به خصوص در جوامعی که زن ستیز هستند یا زن را موجود ضعیفی در نظر می گیرند و او را تنها به دلیل جذابیت بدنی و جنسیش لایق ستایش می دانند، بیشتر به چشم می خورد. همچنین طبق آمار بیشتر متجاوزان افراد نزدیک و قابل اعتماد زنان و دختران هستند که از آن ها سوء استفاده می کنند.

آسیب های وارده بر زنان و دختران بعد از تجاوز

پس از حمله و تجاوز جنسی، دختران و زنان با احساسات و تجربیات بسیار دردناکی مواجه می شوند و هر کدام از آن ها به شیوه خاص خود به تجاوز پاسخ می دهد. اثرات تجاوز جنسی می توانند کوتاه مدت باشند یا حتی مدت ها پس از تجاوز ادامه داشته باشند. 

به طور کلی آسیب های وارده بر زنان و دختران بعد از تجاوز شامل آسیب های جسمی، ذهنی و عاطفی می شود که در این بخش از مقاله این موارد همراه با مثال هایی توضیح داده شده اند.آسیب جسمی تجاوز به دختران و زنان

در تجاوز، خبری از نرمی و انعطاف رابطه جنسی صحیح عاشقانه نیست و همچنین آماده سازی قبل از سکس برای زنان اتفاق نمی افتد. از طرف دیگر فرد متجاوز برای رسیدن به خواسته اش و غلبه بر قربانی خود، به خصوص اگر زنان یا دختران باشند، از زور بدنی خود استفاده می کند. بنابراین، آسیب های جسمی زیادی به زنان و دخترانی که قربانی تجاوز واقع می شوند، وارد می شود که عبارتند از:

کبودی

خونریزی واژن یا مقعد

مشکل در راه رفتن

استخوان های شکسته یا دررفته

تنگی نفس

تنش عضلانی

عفونت ها و بیماری های مقاربتی

بارداریآسیب ذهنی تجاوز به زنان و دختران

تجاوز جنسی برای اغلب زنان و دختران چیزی فراتر از یک آسیب جسمی است و اثرات مخرب ذهنی از خود بر جای می گذارد. از جمله مواردی که زنان و دخترانی که مورد تجاوز واقع می شوند اغلب تجربه می کنند، عبارتند از:

اختلال استرس پس از سانحه که شامل مرور خاطرات تلخ تجاوز، کابوس های مرتبط با تجاوز، اضطراب شدید و افکار غیر قابل کنترل می شود.فسردگی که از جمله علایم آن غم و اندوه طولانی مدت، احساس ناامیدی، گریه بدون دلیل، کاهش یا افزایش وزن چشمگیر، از دست دادن انرژی و علاقه به انجام فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بوده اند؛ می باشد.

تغییر در الگوی خوردن و خوابیدن

از دست دادن تمرکز حواس در امور روزمره و زندگی شخصی

اختلال در عملکرد جنسی

افکار خودکشی یا اقدام به این عملآسیب های عاطفی تجاوز بر زنان و دختران

زنان و دخترانی که مورد تجاوز واقع می شوند، گاها خود را مقصر این اتفاق ناگوار می دانند و مدام خود را بابت این فاجعه سرزنش می کنند. در نتیجه از لحاظ عاطفی دچار مشکلاتی می شوند که این مشکلات عبارتند از:

از دست دادن اعتماد به نفس

عصبانیت و سرزنش خود

شوکه شدن و بی حسی

از دست دادن کنترل و تکانشی عمل کردن

درماندگی

احساس آسیب پذیری

ترس

همانطور که بیان شد همه زنان و دخترانی که قربانی تجاوز واقع می شوند به یک شکل نسبت به این اتفاق واکنش نشان نمی دهند. برخی از زنان ممکن است دید منفی نسبت به دنیا پیدا کنند و خود را لایق یک زندگی بهتر ندانند؛ در نتیجه برای کنار آمدن با این احساسات ناخوشایند و طاقت فرسا به سوء مصرف مواد یا الکل روی بیاورند

راه های درمان آسیب های تجاوز برای زنان و دختران

همانطور که بیان شد تجاوز جنسی به زنان و دختران صرفا آثار قابل مشاهده ای بر جای نمی گذارد، بلکه می تواند باعث پریشانی شدید، صدمات عاطفی و صدماتی شود که در ذهن فرد قربانی قرار دارد و دیده نمی شود.

بهبودی تمامی این موارد، طولانی و زمان بر است اما روند درمان هر چقدر هم که دشوار به نظر برسد با رعایت نکات و تکنیک هایی که در این بخش از مقاله بیان شده اند، می توانید با رویداد اتفاق افتاده کنار بیایید، احساس امنیت و اعتماد به نفس خود را دوباره بازیابید و زندگی خود را بهبود بخشید.

مرحله 1: در مورد آنچه که برایتان اتفاق افتاده است صحبت کنید.

اعتراف به اینکه مورد تجاوز قرار گرفته اید، بسیار دشوار است و با بیان این موضوع احتمالا احساس شرم و ناراحتی خواهید کرد. از طرفی ممکن است که نگران واکنش اطرافیانتان نسبت به این موضوع باشید و ترس این را داشته باشید که شما را چگونه قضاوت خواهند کرد.

اگرچه به نظر می رسد که سکوت می تواند شما را از تمامی این ترس ها و ناراحتی ها حفاظت کند اما در واقع مادامی که سکوت می کنید خود را از کمک دیگران محروم کرده و احساس قربانی شدن را در خود تقویت می کنید.

با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. مهم است که چه فردی را برای شنیدن صحبت هایتان انتخاب می کنید. اگر دوستی دارید که به او اعتماد دارید و می توانید از حمایت و همدلیش بهره ببرید، خوش شانس هستید؛ در غیر این صورت با یک درمانگر و روانشناس صحبت کنید.

احساس ناتوانی و انزوای خود را به چالش بکشید. ضربه ای که خورده اید به شما این احساس را می دهد که ناتوان و آسیب پذیر هستید. سعی کنید که به خودتان یادآوری کنید که نقاط قوت و مهارت های خاص خود را دارید که می توانند در کنار آمدن با مشکلات شما را یاری دهند. 

یکی از بهترین راه های بازیابی احساس قدرت کمک به دیگران است. مثلا می توانید خون اهدا کنید، به یکی از دوستان نیازمند خود کمک کنید یا به خیریه و افراد نیازمند کمک مالی کنید.مرحله 2: با احساس گناه و شرم کنار بیایید.

حتی اگر از نظر فکری خود را مقصر تجاوز جنسی صورت گرفته، ندانید باز هم ممکن است احساس گناه یا شرم کنید. این احساسات بلافاصله بعد از تجاوز یا حتی سال ها بعد از آن به وجود می آیند. احساس گناه و شرم اغلب ناشی از تصورات غلطی است از قبیل:

به قدر کافی مقاومت نکرده اید: در حال حاضر که در شرایط عادی قرار دارید، آسان است که با خود فکر کنید که چه اقداماتی می توانستید انجام دهید که جلوی حمله و تجاوز را بگیرید اما به یاد داشته باشید که زمانی که در موقعیت تجاوز قرار گرفته بودید، مغز و بدنتان شوکه بوده و نمی توانستید درست فکر کنید. این یک واکنش طبیعی در مقابل شرایط بحرانی و حمله است و خود را بابت آن سرزنش یا قضاوت نکنید.

به شخصی که لایق اعتمادتان نبوده، اعتماد کرده اید: اگر توسط فرد معتمدتان مورد تجاوز قرار گرفته باشید، اکنون شروع به سرزنش خود می کنید که چگونه پیش از این اتفاق متوجه سر نخ ها نشده بودید و چگونه اجازه دادید که به اعتمادتان خیانت کنند. اما به خودتان یادآوری کنید که تنها مقصر این واقعه فرد متجاوز بوده و او کسی است که باید احساس شرم و گناه کند نه شما.

مرحله 3: برای فلش بک ها و مرور خاطرات آزار دهنده آماده باشید.

به طور معمول هنگامی که یک واقعه استرس زا را تجربه می کنید، بدنتان به طور موقت به حالت جنگ یا گریز در می آید، اما زمانی که تهدید از بین برود، بدنتان آرام خواهد شد. در مورد تجاوز این موضوع صدق نمی کند.

تجاوز باعث می شود که سیستم عصبی تان همواره بدنتان را در حالت آماده باش نگه دارد در نتیجه نسبت به کوچکترین محرکی حساس می شوید و همواره احساس ترس از تکرار مجدد تجاوز یا حمله، خواهید داشت. مرور خاطرات تجاوز و کابوس ها به خصوص در چند ماه اول پس از تجاوز اتفاق می افتند.

برای کاهش استرس سعی کنید عوال محرک را پیش بینی کرده و خود را برای آن ها آماده کنید. عوامل معمول شامل افراد یا مکان های مرتبط با تجاوز و برخی مناظر، صداها و بو ها است. با شناسایی این موارد خاص سعی کنید تا حد امکان از برخورد با آن ها دوری کنید.

به سیگنال های خطرناک بدن خود توجه کنید. وقتی احساس استرس یا ناامنی می کنید بدن و احساساتتان به شما سر نخ هایی می دهند. این سرنخ ها شامل احساس تنش، تنگی نفس، گر گرفتگی، سرگیجه و حالت تهوع است آن ها شناسایی کنید و در مواقعی که این علائم را مشاهده کردید برای آرام کردن خود اقدامات لازم را انجام دهید.

یکی از سریع ترین و موثرترین راه ها برای کاهش اضطراب و وحشت، آرام سازی تنفس است. تکنیک آرام سازی تنفس را می توانید به این صورت انجام دهید:

برای از بین بردن ترس از حمله جنسی مجدد یا بازگشت به عقب؛ به خود اطمینان دهید که این احساسات واقعیت ندارند. به خوتان یادآوری کنید که واقعه آسیب زا تمام شده و شما زنده مانده اید. اگر در هنگام به یاد آوردن تجاوز جنسی احساس وحشت می کنید فورا به اطراف نگاه کنید و به خود بگویید که حمله اکنون در حال رخ دادن نیست و من در معرض خطر نیستم.

برای اتصال به واقعیت در چنین مواقعی از تکنیک های اتصال به زمین استفاده کنید. برای این منظور می توانید به بازوهایتان ضربه بزنید یا آن ها را لمس کنید و به آنچه در اطرافتان وجود دارد دقت کنید. سعی کنید مکانی که در آن قرار دارید را توصیف کنید و سه وسیله ای که در اطراف خود می بینید را نام ببرید.

مرحله 4: نسبت به بدن و احساسات خود هوشیار شوید.

از آنجایی که بعد از تجربه تجاوز، سیستم عصبی تان شما را در یک حالت حساسیت بیش از حد قرار می دهد؛ ممکن است سعی کنید خود را بی حس کنید. برای این کار ممکن است به مصرف الکل روی بیاورید یا بیش از حد وقت خود را به تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری اختصاص دهید.

اما نکته اینجاست که شما نمی توانید احساسات خود را به طور انتخابی خاموش کنید و وقتی که احساسات ناخوشایندتان را سرکوب می کنید، همزمان احساس شادی و خودآگاهی را نیز خاموش می کنید. این موضوع شما را به یک ربات تبدیل می کند که حتی تمایز بین لذت و درد را متوجه نمی شود.

وقتی دوباره با بدن و احساسات خود ارتباط بگیرید احساس امنیت، اعتماد به نفس و قدرت بیشتری خواهید کرد. با استفاده از انجام حرکات موزون، مراقبه، یوگا و ماساژ درمانی می توانید به این هدف برسید آسیب های تجاوز را تسکین دهید.

مرحله 5: در جمع های دوستانه شرکت کنید.

یکی از معمول ترین واکنش ها نسبت به تجاوز، جدا شدن از دیگران و احساس انزوا است. اما لازم است که با افرادی که به شما اهمیت می دهند در ارتباط باشید. تفریح و خندیدن با دوستان و نزدیکانتان می تواند یک درمان کامل باشد.

مرحله 6: به سلامت خود اهمیت دهید.

بهبودی در رابطه با آسیب جنسی یک روند تدریجی و مداوم است و یک شبه اتفاق نمی افتد. همچنین بدانید که خاطرات مربوط به تجاوز به طور کامل از بین نمی روند. اما برای کاهش اضطراب و جلوگیری از وخیم تر شدن شرایط می توانید سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

برای این منظور سعی کنید استراحت و خواب کافی داشته باشید، ورزش کنید، رژیم غذایی سالم و مناسب برای خود در نظر بگیرید و از مصرف الکل و مواد مخدر خودداری کنید. 

  • در یک حالت راحت بایستید یا بنشینید. یک دست خود را روی سینه و دست دیگری را روی شکم خود قرار دهید.

  • از راه بینی خود آهسته عمل دم را انجام دهید. عمل دم باید به اندازه 4 شماره طول بکشد و در این حین دست روی شکمتان بالا می آید در حالی که دستی که روی سینه تان قرار گرفته حرکت کمی دارد.

  • نفس خود را به اندازه 7 شماره حبس کنید.

  • از طریق دهان خود عمل بازدم را انجام دهید و به اندازه 8 شماره تا آنجا که می توانید هوا را خارج کنید. در این حین عضلات شکمتان منقبض می شود و دستی که روی شکمتان گذاشته اید، به سمت داخل حرکت می کند درحالی که دست دیگرتان باید خیلی کم حرکت کند.

  • این چرخه چند بار تکرار کنید تا زمانی که احساس آرامش پیدا کنید.

منبع مصاحب
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی