کد خبر : 13609

شامپو | تاریخ انقضا شامپو | شامپوهای شیمیایی | فساد شامپو | تشخیص شامپو فاسد

هر شامپویی دارای یک تاریخ انقضا است قبل از انتخاب و خرید شامپو حتما به تاریخ انقضا آن توجه کنید و افرادی که مصرف شامپو کمتری دارند باید شامپویی را انتخاب کنند که تاریخ انقضا بیشتری دارد.

به گزارش ورنداز :

هر شرکت تولید کننده شامپو، برای تولید شامپو فرمول خاص خود را دارد. تاریخ انقضا شامپو به مواد تشکیل‌دهنده آن بستگی دارد که ممکن است برای هر برند و هر فرمول تولید متفاوت باشد. شامپو‌های ارگانیک تاریخ انقضا متفاوتی نسبت به شامپو‌های شیمیایی دارند. از زمانی که درب شامپو باز می‌شود رشد آهسته باکتری آغاز می‌شود و ممکن است باعث فساد شامپو شوند یا از کارایی شامپو کم کنند. نگهدارنده‌های موجود در ترکیبات شامپو با گذر زمان از بین می‌روند و احتمال فساد شامپو بیشتر می‌شود؛ بنابراین هر شامپویی دارای یک تاریخ انقضا است قبل از انتخاب و خرید شامپو حتما به تاریخ انقضا آن توجه کنید و افرادی که مصرف شامپو کمتری دارند باید شامپویی را انتخاب کنند که تاریخ انقضا بیشتری دارد.

آیا شامپو تاریخ انقضا دارد؟

تاریخ انقضا شامپو

به طور کلی شامپو‌ها دارای مواد سدیم لوریل سولفات، سدیم لورت سولفات، دایمتیکون، پانتنول، اسید سیتریک، پارابن، روی پیریتیون و کوکامیدوپروپیل بتائین هستند و این مواد به منظور تمیز‌کردن موها، تولید کف و حفظ شامپو از رشد باکتری‌های احتمالی است. بعضی شامپو‌ها مزیت‌هایی مثل نرم‌کنندگی، رطوبت‌رسانی، افزایش رشد مو و ... را دارند که ممکن است مواد مختلفی در فرمول ساخت خود داشته باشند به طور مثال برند پرژک برای خواص شامپو سیر پرژک مستلزم به استفاده از ترکیبات خاصی در فرمول تولید شامپو خود است. نرم‌کننده‌ها دارای سیلیکون و روغن هستند تا پس از شامپو رطوبت زیادی را به مو‌ها برسانند.

مواد داخل شامپو مانع از رشد باکتری در داخل شامپو می‌شوند، اما از زمانی که درب شامپو باز شود و شامپو در معرض اکسیژن قرار بگیرد باکتری‌ها هرچند آهسته، اما رشد دارند و اکسیژن ممکن است با ترکیبات داخل شامپو واکنش دهد و توانایی شامپو را کم کند. شامپو‌ها دارای مواد نگهدارنده هستند، چون بسیاری از شامپو‌ها مانند شامپو مو پنتن برای انواع مو بر پایه آب تولید می‌شوند و آن‌ها را به بستری برای رشد میکروارگانیسم‌های مضر تبدیل می‌کنند. به همین دلیل است شامپو‌ها به صورت معمول دارای مواد نگهدارنده طبیعی یا مصنوعی برای محافظت در برابر باکتری‌ها هستند.

آیا شامپو تاریخ انقضا دارد؟

 شامپو‌ها و نرم‌کننده‌ها تاریخ انقضا دارند و روی شامپو‌ها تاریخ انقضا یا پیشنهاد بهترین زمان استفاده چاپ می‌شود. بیشتر شامپو‌ها در صورت باز نشدن ۲ تا ۴ سال تاریخ انقضا دارند، اما درصورت باز شدن درب دارای تاریخ انقضا ۱۲ تا ۲۴ ماه هستند که با یک نماد در پشت شامپو چاپ می‌شوند.

برخی از برند‌ها ترجیح می‌دهند به جای چاپ تاریخ انقضا روی بدنه شامپو‌ها از علامت Period After Opening که به معنی بهترین دوره مصرف شامپو بعد از باز شدن درب آن است استفاده کنند. این علامت که به صورت مختصر PAO نامیده می‌شود پشت شامپو‌ها به شکل یک ظرف باز با یک حرف M به همراه یک عدد چاپ می‌شود. حرف M اختصار شده MONTH به معنی ماه و عددی که بعد از آن می‌آید زمانی است که برای استفاده بهتر است. نماد PAO برای چاپ روی محصولات ساخت ایران مجاز نیست، چون انواع برند‌های شامپو بدن و شامپو‌های مراقب مو ساخت ایران ملزم به چاپ تاریخ انقضا هستند.

مصرف شامپو‌های تاریخ گذشته

تاریخ مصرف نشان از این دارد که تولیدکننده تا چه زمانی عملکرد شامپو را تضمین می‌کند و بعد از این تاریخ احتمال عوض‌شدن بو و عملکرد شامپو وجود دارد. به محض تمام شدن تاریخ مصرف، شامپو‌ها لزوما خطرناک نیستند. شامپو‌های ارگانیک و بدون پارابن بهتر است قبل از انقضا مصرف شوند، چون مواد نگهدارنده کمتری دارند و احتمال فاسد شدنشان زیاد است. برخی ترکیبات شامپو مثل افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها ممکن است در طول زمان تجزیه شوند و احتمال دارد استفاده از شامپو تاریخ مصرف گذشته روی پوست سر منجر به عدم پاکسازی پوست سر شود که خود باعث می‌شود مو‌ها خشک و کدر شوند. بعد از گذشت تاریخ انقضا احتمال تغییرات شیمیایی داخل بطری شامپو وجود دارد و مصرف آن باعث مشکلات پوستی مثل خارش یا سوزش پوست سر شود. ممکن است با استفاده طولانی مدت از شامپو و نرم‌کننده‌های تاریخ مصرف گذشته، دچار عفونت یا خشکی پوست سر شوید هر چند به مو یا رنگ موی شما آسیب نمی‌رسد، اما استفاده روی مو‌های رنگ شده، ممکن است با مواد شیمیایی موجود در رنگ مو واکنش بدهد.

تشخیص شامپو فاسد

شامپو و نرم‌کننده تاریخ مصرف گذشته شروع به تغییرات فیزیکی می‌کند و این یعنی که بو، بافت و رنگ، مقداری تغییر می‌کند و دیگر ظاهر یا بوی مناسبی ندارد. اگر از شامپو تاریخ گذشته استفاده کنید ممکن است نتواند کف کند و شما احساس چسبندگی کنید یا محتویات شامپو احتمال دارد از هم جدا شده باشند و شامپو بوی بدی بدهد. بهتر است درب شامپو را باز کنید و مایع داخل بطری را ببینید اگر فاسد شده باشد ممکن است مواد روغنی یا مواد بر پایه روغن رو سطح شامپو جمع شده باشد یا شامپو به دلیل تغییرات شیمیایی مانند اکسیداسیون تغییر رنگ یا تغییر ماهیت بدهد. اگر بعد از بو کردن شامپو بوی شدید ترش حس کردید شامپو حتما فاسد شده است. اگر در زمان استفاده متوجه شدید قدرت پاک‌کنندگی شامپو پایین آمده است یا کارایی‌اش ضعیف شده بهتر است شامپو را دور بریزید.

اگر شامپو این علائم را نداشت، اما تاریخ مصرف آن گذشته بود بهتر است شامپو دور ریخته شود حتی اگر نسبت به تاریخ مصرف یک شامپو شک داشتید باز هم بهتر است آن را دور بریزید.

آیا شامپو تاریخ انقضا دارد؟

نحوه نگه داری بهتر شامپو

بهتر است برای ماندگاری بیشتر شامپو‌ها آن‌ها را از نور مستقیم خورشید و گرما دور و در دمای حداکثر ۳۰ درجه نگه دارید. شامپو و محصولات مراقبتی مو را قبل از باز شدن باید در جایی خنک و تاریک نگهداری کنید. پس از هر بار استفاده از شامپو مطمئن شوید که درب بطری آن را کاملاً بسته‌اید و آب و رطوبت به راحتی داخل آن نفوذ نمی‌کند. اگر شرایط نگهداری شامپو را رعایت کنید عمر شامپو طولانی‌تر و فساد آن عقب میفتد. شامپو‌های ارگانیک دستورالعمل نگهداری متفاوتی نسبت به بقیه شامپو‌ها دارند و باید طبق دستورالعمل خودشان نگهداری شوند. هر بار که برای مصرف درب شامپو را باز می‌کنید شامپو داخل بطری در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد و اکسیژن با مواد نگهدارنده و ترکیبات شامپو واکنش می‌دهد و عمر شامپو را کم می‌کند. بهتر است از درب پمپ‌دار برای بطری شامپو استفاده کنید تا مجبور به باز کردن درب برای هر بار مصرف نشوید.

 

منبع برترین ها
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی