کد خبر : 13311

مشکلات قلبی | عادات پنهان

قهوه کافئین دار به طور کلی برای قلب ایمن است و نقش محافظت کننده دارد. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز بیش‌ترین فواید قلبی عروقی را دارد. با این وجود، نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش ورنداز :

قهوه کافئین دار به طور کلی برای قلب ایمن است و نقش محافظت کننده دارد. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز بیش‌ترین فواید قلبی عروقی را دارد. با این وجود، نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.ممکن است شما در ایجاد آسیب قلبی نقش داشته باشید و حتی آن را ندانید. کارشناسان عاداتی را در سبک زندگی به اشتراک می‌گذارند که برای محافظت از سلامت قلب و عروق باید از آن اجتناب ورزید.این موضوع به خوبی شناخته شده که برخی عادات مانند مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مقادیر زیاد مشروبات الکلی می‌توانند به مروز زمان به قلب شما آسیب برسانند. با این وجود، بسیاری از عادات روزمره که ما واقعا به آن فکر نمی‌کنیم تعداد دفعات مسواک زدن، مکمل‌هایی که مصرف می‌کنیم و مقدار قهوه‌ای که می‌نوشیم نیز می‌توانند بر سلامت قلب‌مان تاثیر بگذارند. آن چه انجام می‌دهیم، می‌خوریم و می‌نوشیم می‌تواند به طور قابل توجهی بر فشار خون، کلسترول و ضربان قلب ما تاثیر بگذارد و در نهایت بر عملکرد کلی قلب ما تاثیرگذار خواهد بود.ادامه به چند عادت روزمره اشاره می‌کنیم که می‌توانند باعث بروز مشکلات قلبی شوند:

۱-رژیم گرفتن یا حذف برخی درشت مغذی‌ها

افراد اغلب گمان می‌کنند که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را مصرف می‌کنند اما در واقع، باعث می‌شوند تا مشکلات قلبی برای‌شان ایجاد شود. برای مثال، برخی افراد از رژیم غذایی با کلسترول پایین پیروی می‌کند و از چربی‌های سالم که حاوی درشت مغذی‌های مهم هستند اجتناب می‌ورزند. سپس همان فرد ممکن است کربوهیدرات زیادی مصرف کند.

اگرچه این نوع رژیم غذایی باعث افزایش سطح کلسترول نمی‌شود اما می‌تواند منجر به افزایش وزن شود و استرس زیادی را بر سیستم قند و سیستم دیابت وارد کند. رژیم‌های هولناک می‌توانند به طور مشابه بر سیستم قلبی عروقی تاثیر بگذارند و نتایج پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تغییر ناگهانی و شدید در عادات غذایی می‌تواند منجر به بدتر شدن عملکرد قلب شود.

۲-انزوای اجتماعی و تنهایی

جدا شدن از دیگران نیز می‌تواند تاثیر عمیقی بر سلامت قلب ما داشته باشد. نتیجه پژوهشی تازه نشان داد که زنان مسن‌تر زمانی که در انزوایی اجتماعی به سر می‌برند ۸ درصد بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند و زمانی که کاملا تنها زندگی می‌کنند ۵ درصد بیش‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند. برای افرادی که هم انزوای اجتماعی و هم تنهایی را تجربه می‌کنند خطر ابتلا به بیماری قلبی تا ۲۷ درصد افزایش می‌یابد.

انزوای اجتماعی می‌تواند به افسردگی دامن بزند و افسردگی می‌تواند منجر به عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، سبک زندگی کم تحرک و عادات غذایی ضعیف شود. ارتباط اجتماعی می‌تواند به بهبود نتایج سلامت قلب کمک کند.

۳-سلامت دندان ضعیف

مشکلات دندانی مانند پوسیدگی لثه و دندان می‌تواند خطر عفونت‌های باکتریایی در جریان خون را افزایش دهد. انتقال باکتری‌های موجود در دهان به خون بسیار آسان است. نتیجه پژوهشی تازه نشان داد که تمیز کردن منظم دندان‌ها با نتایج بهتر سلامت قلب مرتبط است. این موضوع مشخص شده که التهاب لثه و سلامت ضعیف دهان باعث ایجاد یک حالت التهابی می‌شود که می‌تواند مشکلات قلبی مانند کلسترول بالا یا پارگی پلاک را تشدید کند. بهداشت خوب دهان مهم است.

۴-داروها و مکمل‌های خاص

برخی از داروها باعث ایجاد مشکلات قلبی عروقی می‌شوند. به عنوان مثال، داروهای ADHD (برای اختلال درمان بیش فعالی و نقص توجه) می‌توانند سیستم عصبی را تقویت کرده و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون شوند. داروهایی که دارای اثر ادرارآور هستند مانند داروهای ضد هورمونی اسپیرونولاکتون می‌توانند فشار خون را کاهش دهند و در افرادی که به طور طبیعی فشار خون پایینی دارند منجر به علائمی مانند سبکی سر و سرگیجه شوند.

این بدان معنا نیست که همه باید نگران داروهای خود باشند. با این وجود، کسانی که مستعد فشار خون یا مشکلات ریتم قلب هستند ممکن است نیاز به احتیاط در دوز داروهای خود داشته باشند. پزشک شما باید سابقه سلامت قلب‌تان را در حین تعیین دوز مناسب برای‌تان در نظر بگیرد. مکمل‌ها هم چنین می‌توانند بر قلب تاثیر بگذارند به ویژه در میان افرادی که ویتامین‌ها و مکمل‌های گیاهی مصرف می‌کنند که واقعا به آن نیاز ندارند.

مکمل‌ها می‌توانند با داروهای تجویز شده تداخل داشته باشند و هم چنین اثرات مخربی بر قلب داشته باشند. توصیه می‌شود در مورد مکمل‌ها با یک پزشک صحبت کنید تا مشخص شود که آیا ممکن است تاثیرات قلبی عروقی داشته باشند یا خیر.

۵-کافئین بیش از حدقهوه کافئین دار به طور کلی برای قلب ایمن است و نقش محافظت کننده دارد. نتیجه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن دو فنجان قهوه در روز بیش‌ترین فواید قلبی عروقی را دارد. با این وجود، نوشیدن بیش از اندازه قهوه می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد، زیرا سبب تسریع فعالیت قلب شده و ضربان آن را افزایش می‌دهد. هم چنین، مصرف بیش از حد قهوه باعث انقباض عروق خونی و افزایش فشار خون می‌شود. کافئین تا دوز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و میزان بیش از آن می‌تواند مجموعه‌ای از اثرات منفی را داشته باشد.

نتیجه پژوهشی نشان داده که قهوه فیلتر شده با سطح کلسترول بهتری نسبت به قهوه بدون فیلتر مانند فرنچ پرس مرتبط است. اغلب اوقات ما کلسترول را با قهوه مرتبط نمی‌دانیم این در حالیست که قهوه فیلتر شده دارای کلسترول بد کمتری در مقایسه با قهوه کم‌تر فیلتر شده است. به طور کلی، هر چه قهوه سیاه‌تر باشد برای بدن سالم‌تر است.

۶-استرس کنترل نشده

هنگامی که سیستم جنگ یا گریز بدن به طور مزمن فعال می‌شود می‌تواند باعث التهاب در بدن و ترشح طولانی مدت هورمون‌های استرس مانند آدرنالین شود. این عوامل در کنار یکدیگر می‌توانند باعث تغییرات فیزیولوژیکی در بدن شوند از جمله افزایش فشار خون، کلسترول بالا، چاقی، مقاومت به انسولین و اختلالات ریتم الکتریکی.

استرس مزمن هم چنین می‌تواند خطر لخته شدن خون را در سراسر بدن افزایش دهد. اگر لخته‌ای در سرخرگی که قبلا باریک است تشکیل شود می‌تواند باعث حمله قلبی شود. به همین دلیل است که اغلب اوقات ممکن است ببینید افرادی که استرس مزمن زیادی دارند دچار حمله قلبی می‌شوند. عوامل استرس‌زا در اطراف ما وجود دارند و فرار از آن دشوار است. فعالیت‌های کمک کننده به کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، ورزش و سرگرمی‌های لذت بخش توصیه می‌شوند. از آنجایی که این محرک‌ها از بین نمی‌روند بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه استرس خود را به طور موثر مدیریت کنید.

۷-خواب زیاد یا خیلی کم

اکثر افراد به حدود هفت تا هشت ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. خواب زیاد یا کم می‌تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی از جمله حمله قلبی و سکته شود. این موضوع تنها در مورد کمیت خواب نیست بلکه به کیفیت نیز مربوط می‌شود. خواب با کیفیت بالا و بازسازی کننده برای حفظ سلامت قلب بسیار مهم است. خواب با کیفیت پایین با فشار خون بالا، کلسترول بالا و آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان‌ها یا تصلب شرایین) مرتبط است.

منبع فرارو
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی