کد خبر : 13018

تاریخ انقضای خوراکی ها

بعضی از افراد معتقدند که  تاریخ انقضای درج شده روی مواد غذایی تنها دستورالعمل‌های عمومی هستند و حتی حکمی از سوی سازمان غذا و دارو بنابر درج تاریخ انقضا روی آن‌ها صادر نشده است. درست است 

به گزارش ورنداز :

چه خوراکی‌هایی بعد از منقضی شدن هم قابل استفاده‌اند؟
بعضی از افراد معتقدند که  تاریخ انقضای درج شده روی مواد غذایی تنها دستورالعمل‌های عمومی هستند و حتی حکمی از سوی سازمان غذا و دارو بنابر درج تاریخ انقضا روی آن‌ها صادر نشده است. درست است که این افراد درج تاریخ انقضای محصولات را کاری بیهوده و بی‌معنی می‌دانند اما با این‌‌حال با دیدن تاریخ انقضا حس ناخوشایندی به آن‌ها دست می‌دهد. شیر ترش می‌شود، پنیر کپک می‌زند، گوشت فاسد می‌شود و تمام این موارد به شما آسیب می‌زند. حال می‌خواهیم بدانیم کدام مواد غذایی را می‌توان پس از گذشت تاریخ انقضایشان مصرف کرد؟
• غذاهای کنسروی
اصولا غذاهای کنسروی بی‌خطرند. اگر آن‌ها را در دمای کمتر از 75 درجه نگه دارید می‌توانید به مدت 2 تا 5 سال پس از خرید از آن‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که از خوردن محتویات قوطی‌هایی که درهای آن‌ برآمده است خودداری کنید.
• غذاهای منجمد
غذاهای منجمد تا مدت‌ نامشخصی سالم می‌مانند. درست است که کیفیت غذاهای منجمد با گذشت زمان کاهش می‌یابد اما شما تا یک‌سال فرصت دارید آن‌ها را مصرف کنید.
• تخم‌مرغ
معمولا تخم‌مرغ را می‌توانید بین 3 تا 5 هفته پس از خرید مصرف کنید.
• ماکارونی
اگر بسته ماکارونی را باز نکنید تا دو سال می‌توانید آن را نگه‌دارید. اما اگر آن را باز کنید این زمان به یک سال کاهش پیدا می‌کند.
• شکر
نگران شکر نباشید. شکر هرگز فاسد نمی‌شود.
• کره بادام‌زمینی
کره بادام‌زمینی را می‌توانید پس از گذشت تاریخ انقضایش مصرف کنید خصوصا اگر باز نشده باشد. اگر باز شده باشد تنها کیفیت آن کاهش می‌یابد اما خوردن آن خطرناک نیست.
• نان بیات
شما می‌توانید نان بیات را در صورتی‌که کپک نزده باشد بخورید. این موضوع درباره غلات و چیپس نیز صدق می‌کند. اگر می‌توانید خوردن نان و غلات و چیپس کهنه را تحمل کنید، در مورد تاریخ انقضای این اقلام نگران نباشید.
کدام مواد غذایی را نمی‌توان پس از گذشت تاریخ انقضایشان مصرف کرد؟
• انواع گوشت
وزارت کشاورزی آمریکا اعلام کرده که گوشت گاو و گوساله، خوک و بره را باید در عرض 3 تا 5 روز پس از خرید استفاده یا فریز کنید. غذاهای منجمد به‌طور نامحدود مشکلی ندارند اما گوشت را باید ظرف مدت چند ماه مصرف کنید.
• میوه
میوه‌های تازه‌ای که فریز نکرده‌اید حدود یک هفته دوام می‌آورند و پس از آنکه لزج شدند نباید آن‌ها را مصرف کنید. این دستورالعمل برای انواع سبزی‌ها نیز صدق می‌کند.
• هرخوردنی که بوی بد بدهد
هرچیزی که بوی بد بدهد باید دور انداخته شود و از مصرف آن خودداری شود.
(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

تبلیغات متنی