کد خبر : 12920

ویروس | ویروس کرونا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دیده شده که حتی کسانی که ۶ تا ۸ هفته قبل اُمیکرون BA۱ یا BA۲ را گرفته بودند، با BA۴ یا BA۵ آلوده شدند.

به گزارش ورنداز :

ویروس کرونا

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره شرایط ویروس کرونا در کشور گفت: در حال حاضر شاهد کاهش موارد کووید ۱۹ در کشور هستیم. به طوری که تعداد موارد مثبت روزانه‌مان بسیار کاهش یافته و موارد بستری هم کاهش یافته و به نظر می‌رسد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، در روند کاهشی موج هستیم.

احتمال بروز خیز جدیدی از  ویروس کرونا در اواخر پاییز

وی با بیان اینکه البته مطمئنا خیزهای دیگری هم خواهیم داشت، گفت: اگر ویروس تغییری کند یا فاصله بین واکسیناسیون افراد زیاد شده و ایمنی‌ ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا به بیماری، کاهش یابد، احتمال می‌دهیم که شاید اواخر پاییز مجددا شاهد خیزی از ویروس باشیم که ممکن است با سویه جدیدی باشد یا اینکه با سویه‌های موجود این اتفاق رخ دهد.

لزوم بالا بردن سطح واکسیناسیون

ناجی با بیان اینکه کاهش سیستم ایمنی می‌تواند شرایط را به گونه‌ای رقم زند که ویروس در بین افراد چرخیده و مجددا ابتلا بالا رود، افزود: بر همین اساس ادامه روند واکسیناسیون بسیار مهم است. باید سطح پوشش واکسیناسیون را بالا برده و آن را حفظ کنیم. به طوری که افراد دزهای یادآور را تزریق کنند و افرادی هم که هنوز واکسیناسیون‌شان را تکمیل نکرده‌اند، تزریق واکسن را کامل کنند.

ضرورت تزریق واکسن  ویروس کرونا در کودکان ۵ سال به بالا

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که باید در شرایط فعلی مورد توجه قرار گیرد، واکسیناسیون در کودکان است. در حال حاضر با بازگشایی مدارس هم واکسیناسیون در بزرگسالان و تزریق دزهای یادآور در افراد دارای بیماری زمینه‌ای، سالمندان و... مهم است و در عین حال تزریق واکسن در کودکان هم بسیار مهم است. در کشور مجوز تزریق واکسن کرونا از سن ۵ سال به بالا وجود دارد و باید در این زمینه مردم تشویق شده و برای واکسیناسیون کودکان اقدام کنند.

ناجی تاکید کرد: باید توجه کرد که کلید ماجرای کووید یکی پایش بیماری است تا بتوانیم نشانه‌های خیزهای احتمالی بیماری را داشته باشیم که شامل انجام تست و بیماری‌یابی است و دیگری بالا بودن سطح پوشش واکسیناسیون است. به ویژه تزریق دز یادآور که بسیار مهم است. در عین حال شرایط بهداشت اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری و تهویه بسیار مهم است.

وی درباره وضعیت بیماری‌یابی کرونا در دنیا باتوجه به روند کاهشی ویروس در دنیا، گفت: اکنون در تمام دنیا تعداد تست‌ها کاهش یافته است. البته باید توجه کرد که اطلاعات اپیدمیولوژی از طریق تست به دست می‌آید و وقتی تست کاهش یابد، یکسری اطلاعات را از دست می‌دهیم.

ناجی ادامه داد: در این زمینه دو راهکار در دنیا در نظر گرفته شده است؛ برخی کشورها با پایش فاضلاب‌ها این اقدام را انجام می‌دهند. به طوری که فاضلاب مناطق متعدد را در زمان‌های مناسب گرفته و میزان کمی ویروس را در آن سنجش می‌کنند و اگر مقدار ویروس در منطقه‌ افزایش پیدا کرده باشد، به این معناست که در آن منطقه موارد عفونت دارد زیاد می‌شود که در آن مناطق اقدامات لازم را انجام می‌دهند. البته ضعف این اقدام این است که بیمار را نمی‌بینیم و فقط بازتابی از عفونت را در یک منطقه مشاهده می‌کنیم. نوع دیگر کار به صورت نمونه‌گیری‌های رندوم و تصادفی است. به طوری که نمونه‌گیری رندوم از جمعیت می‌تواند اطلاعات را نسبتا به ما بدهد. در این اقدام می‌توان با شناسایی بیماران، افراد در تماس با او و ... را پایش کرد. در کشور ما هم می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد.

کرونا ضعیف شده است؟

ناجی با بیان اینکه ویروس کرونا واقعا ضعیف نشده است، گفت: شرایطی که اکنون می‌بینیم یک قسمتش مربوط به ویروس است و عمده این نتیجه مربوط به بازتاب واکسیناسیون و گردش ویروس در بین مردم و در نتیجه ایمنی ناشی از عفونت طبیعی است. با این حال در همین اُمیکرون می‌بینیم که در افراد دارای ریسک و افرادی که واکسن تزریق نمی‌کنند یا سیستم ایمنی ضعیف داشته و یا موعد واکسیناسیون یادآورشان گذشته است، بیماری شدید ایجاد می‌کند. همین افراد هستند که در آی‌سی‌یو بستری شده‌اند.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که تصور ضعیف شدن ویروس و عدم رعایت پروتکل‌ها، موجب پخش ویروس در جامعه می‌شود و در آن زمان بخش حساس جامعه آلوده می‌شوند. بنابراین حتما باید رعایت کنیم، حتما باید در فضای بسته ماسک بزنیم، حتی حتما باید در فضای بازی که امکان فاصله‌گذاری نیست، ماسک بزنیم. بنابراین رعایت فاصله، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و ... بسیار مهم است. از طرفی باید بیماریابی را هم به صورت فعال حفظ کنیم تا بتوانیم بیماران را شناسایی کرده و درمان کنیم.

News, [9/9/2022 1:22 PM]

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ابتلای مجدد به کرونا گفت: درباره اُمیکرون این موضوع دیده شده است؛ به طوری کلی از زمانی که دلتا آمد، میزان موارد ابتلای مجدد بسیار زیاد شد. مطالعات نشان داده که بعد از سه الی چهار ماه از ابتلا یا تزریق واکسن ممکن است مجددا مبتلا شوید. حتی افرادی که واکسن هم زده‌اند، ممکن است به عفونت مبتلا شوند، اما به بیماری شدید که به بستری در بیمارستان نیاز داشته باشد، مبتلا نمی‌شوند.

وی افزود: به طور کلی دیده شده که حتی کسانی که ۶ تا ۸ هفته قبل اُمیکرون BA۱ یا BA۲ را گرفته بودند، با BA۴ یا BA۵ آلوده شدند. بحث این است که ویروس تغییر کرده و نباید اجازه دهیم که ویروس با چرخش بیشتر، تغییر بیشتری کند. در عین حال بحث روز دنیا هم به‌روز کردن و تغییراتی در واکسن‌هاست که ما هم باید این موضوع را در واکسن‌های بوستر مورد توجه قرار دهیم.

 

منبع فرتاک نیوز
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی