کد خبر : 12889

شکستگی | شکستگی استخوان | ترمیم استخوان ها | بهترین مواد غذایی برای شکستگی

استخوان بافتی جامد و متراکم در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون است که در کنار هم چارچوب و اسکلت کلی بدن را تشکیل می‌دهند. شکستگی هر یک از استخوان‌ها پدیده‌ای دردناک و مشکل ساز است، پس نیاز است تا سریع ترمیم شود.

به گزارش ورنداز :

index

بهترین مواد غذایی که باید پس از شکستگی استخوان ها مصرف کنید

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توان برای ترمیم و جوش خوردن سریع استخوان‌ها انجام داد، تغذیه مناسب است چرا که این بافت سخت که از مواد آلی همچون کلاژن و مواد معدنی همچون کربنات کلسیم تشکیل شده، در واقع اندامی است که پتانسیل تغذیه، رشد و حتی مرگ را دارد. از آنجایی که ترمیم شکستگی استخوان‌ها با افزایش نیاز به سوخت و ساز بدن، به کالری بیشتری نسبت به زمان سلامت نیاز دارد، افزایش وعده‌های غذایی نه تنها باعث چاق شدن ناشی از کم تحرکی نمی‌شود، بلکه در صورت به کار بردن رژیم غذایی صحیح می‌تواند به تسریع روند بهبودی بافت آسیب دیده کمک کند.

این رژیم غذایی، رژیمی شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل لیکوپن، ویتامین‌های K ،E و C و همچنین افزایش مصرف مواد غذایی حاوی مواد معدنی مثل منیزیم، کلسیم، روی و فسفر و پروتئین می‌شود. همچنین مصرف آب زیاد در این دوره به دلیل بالا رفتن متابولیسم بدن و افزایش نیاز به دفع املاح، عامل مهمی در سرعت بخشیدن به روند ترمیم و بهبودی است. در این گزارش به معرفی مواد غذایی مفید برای تامین اینگونه مواد آلی و معدنی مناسب ترمیم شکستگی استخوان‌ها می‌پردازیم.

images

منابع کلسیم و ویتامین D

استفاده از شیر، شیر سویا، ماست و پنیر که منابع عمده کلسیم هستند، در کنار مصرف ویتامین D در جذب کلسیم نقش مؤثری دارد و یکی از بهترین شیوه‌ها در بهبود روند ترمیم استخوان‌ها است. همچنین دانه سویا، کلم بروکلی، کلم برگ، بادام و کره بادام زمینی منابعی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن‌ها در دوره ترمیم بسیار توصیه می‌شود. بهترین منابع برای دریافت ویتامین D نیز ماهی‌هایی چون ماکرل، ساردین، سالمون و تن ماهی،  قارچ‌ها، زرده تخم‌مرغ و جگر گاو هستند.

سالاد کلم بروکلی

 

ویتامین‌های C و K

ویتامین‌ C با تقویت سیستم ایمنی بدن و به عنوان عامل ضد التهاب است؛ همچنین با توجه به نقشی که در کلاژن‌سازی دارد و نیز تأثیر آن بر بهبودی زخم‌ها می‌تواند در کنار کمک به ترمیم استخوان، درد را نیز کم کند و زخم‌ها را بهبود بخشد. ویتامین C را می‌توان از مرکبات، فلفل دلمه‌ای شیرین و گوجه‌فرنگی دریافت کرد. ویتامین K نیز که در انگور، جعفری، اسفناج، کلم برگ، کاهو و بروکلی به وفور یافت می‌شود، با دخالت در فرآیند رساندن مواد معدنی به استخوان‌ها و دخالت در استخوان سازی به جوش خوردن شکستگی کمک بسیاری می‌کند. 

index

روی،  پتاسیم و منیزیم

برای دریافت پتاسیم  و به منظور حفظ کلسیم و کاهش میزان دفع آن در ادرار، می‌توان از سیب‌زمینی، طالبی، اسفناج، موز و ماست استفاده کرد. منیزیم نیز به جذب کلسیم کمک کرده و به میزان فراوان در لوبیای سیاه، بادام هندی، بادام، تخم کدو، حبوبات و اسفناج وجود دارد. روی نیز با نقشی که در ترمیم بافت‌ها دارد می‌تواند در ترمیم شکستگی ایفای نقش کند. اسفناج و کلم بروکلی نیز منابعی سرشار از روی هستند.

بنابراین حفظ یک رژیم غذایی متنوع که شامل موارد ذکر شده باشد و همچنین کاهش مصرف کافئین، الکل، نوشابه‌های گازدار، گوشت قرمز، انواع شکلات و شیرینی‌جات و مسکن‌ها نقش بسزایی در ترمیم سریع‌تر استخوان‌های شکسته دارد.

 

منبع اقتصاد آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی