کد خبر : 11562

رشد قد فرزند | خوراکی های موثر در افزایش قد

رشد کودک بستگی زیادی به ژن‌های او دارد. اما رژیم غذایی نیز مهم است. طبق مطالعه‌ای که در مجله پلاس وان منتشر شد، به نظر می‌رسد که ژنتیک نقش مهمی در تغییرات وزن، قد و بی‌ام‌آی از اوایل کودکی تا اواخر نوجوانی ایفا می‌کند و پسران به طور قابل توجهی تحت تأثیر این تأثیرات قرار می‌گیرند. 

به گزارش ورنداز :

 خوراکی‌هایی که بر افزایش قد کودکان مؤثرند

رشد کودک بستگی زیادی به ژن‌های او دارد. اما رژیم غذایی نیز مهم است. طبق مطالعه‌ای که در مجله پلاس وان منتشر شد، به نظر می‌رسد که ژنتیک نقش مهمی در تغییرات وزن، قد و بی‌ام‌آی از اوایل کودکی تا اواخر نوجوانی ایفا می‌کند و پسران به طور قابل توجهی تحت تأثیر این تأثیرات قرار می‌گیرند. عوامل محیطی معمولی مانند تغذیه در قد کودکان نوجوان نقش بیشتری دارند. مطالعه دیگری که در مجله ام‌ای‌ام منتشر شد، ارتباط بین اختلالات خواب و سطوح پایین هورمون رشد انسان را نشان داد که نقش حیاتی در رشد استخوان و به دنبال آن افزایش قد دارد. بنابراین، خواب سالم نیز برای رسیدن به قد خوب ضروری است. پس از نگاهی دقیق به این مطالعات، می‌توان تصور کرد که رژیم غذایی بچه‌های در حال رشد باید به گونه‌ای باشد که مواد مغذی کافی برای آنها فراهم شود تا قدشان بلند شود. اکثر والدین نگران این موضوع هستند.

لبنیات

علاوه بر شیر، لبنیات دیگر نیز بر رشد قد تاثیر دارند. پنیر، ماست، خامه و بستنی سرشار از ویتامین‌های آ، ب، دی و ای هستند و همچنین پروتئین و کلسیم دارند. ویتامین دی و کلسیم برای رشد ضروری هستند. ویتامین دی می‌تواند باعث افزایش قد شود. دریافت کلسیم کافی نیز به ویژه در دوران بلوغ مهم است.

نشاسته و غلات

نشاسته و غلات منابع اصلی انرژی در بدن ما هستند. این خوراکی‌ها ویتامین ب، فیبر، آهن، منیزیم و سلنیوم را فراهم می‌کنند. از آنجایی که آنها کالری مورد نیاز را تامین می‌کنند، باید مصرف این خوراکی‌ها را افزایش داد. به خصوص در دوران بلوغ که کودکان در مرحله رشد سریع قرار می‌گیرند. برنج قهوه‌ای، ذرت بو داده، گندم کامل و ماکارونی سبوس دار برای رشد مناسب مفیدند.

تخم مرغ

تخم مرغ همچنین منبع خوبی از پروتئین است. آلبومین سفید آن 100 درصد پروتئین دارد. تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین ب2 است که به نام ریبوفلاوین نیز شناخته می‌شود. برای افزایش قد باید از سنین پایین 2 تا 4 عدد تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان گنجانده شود.

سویا

سویا حاوی بالاترین میزان پروتئین در بین تمام غذاهای گیاهی است. پروتئین خالص موجود در سویا توده استخوان و بافت را بهبود می‌بخشد. برای افزایش قد روزانه 50 گرم دانه سویا توصیه می‌شود. گیاهخواران می‌توانند پروتئین مورد نیاز خود را از سویا که بسیار مغذی هستند برآورده کنند.

سبزیجات

خانواده سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ویتامین آ، ویتامین سی، ویتامین کا، فیبر، فولات، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است. اینها برای رشد ضروری هستند. به همین دلیل است که اگر می‌خواهید فرزندتان قد بلندتر شود، سبزیجات سبز را در غذا بگنجانید.

موز

موز مهمترین میوه برای افزایش قد کودک شماست. سرشار از بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم، منگنز، کلسیم، فیبر محلول، ویتامین ب6، سی، آ و پربیوتیک‌های سالم است. موز یکی از مواد غذایی است که هنگام انتخاب یک رژیم غذایی متعادل برای افزایش قد کودکتان نباید آن را نادیده بگیرید.

ماهی

ماهی برای رشد قد مفید است. زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. 100 گرم ماهی سالمون حاوی 2.3 گرم امگا 3 و همچنین آهن، کلسیم، فسفر، سلنیوم و ویتامین‌های مهم است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2017 انجام شد اسیدهای چرب امگا 3 نقش کلیدی در رشد و تکامل کودکان دارند و در عین حال عملکرد شناختی، سلامت قلب و عروق و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشند.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع ۵۵ آنلاین
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی