کد خبر : 1151

آلرژی |گربه‌ها

با تجزیه و تحلیل ۵۰ نمونه از DNA گربه‌های اهلی، آن‌ها مناطقی را در دو ژن آنها پیدا کرده‌اند که در تولید Fel d 1 دخیل است. همین مناطق را می‌توان با CRISPR ویرایش کرد. هنگامی که محققان ژن‌های این گربه‌ها را با ژن‌های هشت گونه گربه وحشی مقایسه کردند، دریافتند که تنوع زیادی بین گروه‌ها وجود دار

به گزارش ورنداز :

 تیمی از محققان ادعا کرده‌اند که توانسته‌اند با استفاده از فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPR راهی موثر برای جلوگیری از یکی از رایج‌ترین منابع برانگیزاننده آلرژی یعنی گربه‌ها پیدا کنند. یافته‌های آن‌ها همچنین نشان می‌دهد که گربه‌های ضد حساسیت می‌توانند به اندازه دیگر گربه‌ها از جنبه‌های دیگذر سالم باشند.

 
 

آلرژی‌ ناشی از گربه‌ها، بیشتر به خاطر پوست و مویی است که گربه‌ها به محیط می‌ریزند. اما به صورت دقیق‌تر پروتئینی به نام Fel d 1 که توسط گربه‌ها تولید می‌شود و وارد بزاق و اشک‌ آنها می‌شود، مسئول آلرژی است و برآورد می‌شود ۹۰ درصد آلرژی ناشی از گربه‌ها به همین خاطر باشد.

این مساله باعث شده است که این پروتئین، به یک هدف جذاب برای دانشمندانی تبدیل شود که تلاش می‌کنند بار آلرژی گربه را کاهش دهند. حساسیتی که ۲۰٪ افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان شرکت زیست‌فناوری InBio در ویرجینیا روی همین رویکرد کار کرده‌اند. آن‌ها امیدوارند که از CRISPR، فناوری ویرایش ژن، برای تولید گربه‌هایی استفاده کنند که تولید پروتئین Fel d 1 را کم کنند.

با تجزیه و تحلیل ۵۰ نمونه از DNA گربه‌های اهلی، آن‌ها مناطقی را در دو ژن آنها پیدا کرده‌اند که در تولید Fel d 1 دخیل است. همین مناطق را می‌توان با CRISPR ویرایش کرد. هنگامی که محققان ژن‌های این گربه‌ها را با ژن‌های هشت گونه گربه وحشی مقایسه کردند، همچنین دریافتند که تنوع زیادی بین گروه‌ها وجود دارد.

خوشبختانه تحقیقات نشان داد که Fel d 1 برای زیست گربه غیرضروری است و بنابراین می‌توان بدون هیچ خطری برای سلامتی آنها را حذف کرد.

دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه‌هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی‌انگیزند

پیش از این تلاش‌های زیادی برای ایجاد گربه‌هایی که کمت پروتئین مظنون را دفع می‌کنند، صورت گرفته بود. در اوایل سال ۲۰۲۰، شرکت غذای حیوانات خانگی Purina خط تولید محصولات LiveClear خود را منتشر کرد – غذای گربه‌ای که با پروتئینی در تخم مرغ ساخته می‌شد و ترشح Fel d 1 را در دهان گربه‌ها مهار می‌کرد. تحقیقات این شرکت نشان داده بود که سطح Fel d 1 در پوست و موی گربه پس از سه هفته خوردن LiveClear توسط گربه‌ها به طور متوسط ​​۴۷ درصد کاهش می‌یابد.

نویسندگان مطالعه جدید خاطرنشان می‌کنند که با هدف قرار دادن تولید Fel d 1 با استفاده از ویرایش ژن، ممکن است بتوان گربه‌هایی واقعاً ضد حساسیت ایجاد کرد.

البته هنوز این تحقیق در گام‌های نخستین خود است.2

منبع تابناک
ارسال نظر

آنچه دیگران میخوانند :
تبلیغات متنی