کد خبر : 10047

موفقیت | جک ما تاجر بزرگ

هیچ چیز رایگان نیست، باید بهاش رو بپردازی‌... جک ما، یکی از ۵۰ تاجر موفق دنیا به انتخاب مجله فوربس

به گزارش ورنداز :

جک ما (jack ma) ، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره یکی از عظیم ترین شرکت های تجارت الکترونیک چین به نام علی بابا ( Alibaba) است. در حال حاضر جک ما سومین شخص ثروتمند چین است. سرمایه شخصی جک ما تا نوامبر ۲۰۱۷، در حدود ۴۰ میلیارد دلار به عبارت دیگه ۹۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. او یکی از الگوهای موفقیت و کارآفرینی در دنیا می باشد.  جک ما یکی از تاجران تاثیرگذار قرن حاضر نامیده میشود. نشریه فورچن او را در رده دوم فهرست  برترین رهبران سال ۲۰۱۷ قرار داد.

در این بخش از سایت جادوی باور زندگینامه جک ما را به طور کامل برای شما شرح خواهیم داد، پس در ادامه با ما همراه باشید.جک ما طی قراردادی لفظی از توریست های انگلیسی زبان میخواست تا در عوض گردش رایگان، به او انگلیسی یاد بدهند. دوست توریستش در آن سال ها، او را با نام جک صدا می زد.  جک جایگزینی برای نام جک ما بود چراکه تلفظ نام چینی او برای افراد انگلیسی زبان بسیار دشوار بود.

جک ما برای  ورود به دانشگاه تلاش بسیار زیادی کرد، در امتحانات سالیانه ورودی به دانشگاه چین، ۴ سال پیاپی شرکت نمود. بعد از ۴ سال موفق شد در موسسه تربیت معلم شهر هانگژو مشغول به ادامه تحصیل شود. در سال ۱۹۸۸ جک موفق شد در رشته زبان انگلیسی فارغ تحصیل شود.

مدت ها بعد، او شروع به ادامه تحصیل در دانشگاه کسب و کار چان کونگ کرده و مدرک تجارت خود را در سال ۲۰۰۶ از این دانشگاه دریافت نمود. 

جک ما در دوران دانشگاه به خاطر اینکه فردی اجتماعی با روابط عمومی بالا بود به عنوان رئیس انجمن دانشجویان انتخاب شد.

او شغل های بسیاری را  بعد از فارغ تحصیلی امتحان کرد. در نهایت در دانشگاه دیانزی هانگژو به عنوان استاد زبان و تجارت جهانی مشغول به تدریس شد. در اولین شغل خود جک، حقوقی برابر با ۱۲ دلار در ماه دریافت می کرد. در آن زمان دانشجویان و شاگردان جک ما، از او به عنوان استادی دلسوز و مهربان یاد می کردند. 

آشنایی جک ما با اینترنت و ورود به دنیا تجارت الکترونیک 

آشنایی جک ما با اینترنت و ورود به دنیا تجارت الکترونیک 

پیش از شروع حرفه اصلی و آشنایی با تکنولوژی اینترنت بنیانگذار شرکت علی بابا، شغل های بسیاری را امتحان کرد که در بسیاری از آن ها موفق نبود.

در نمایندگی KFC جک برای کار اقدام نمود، اما در پذیرش در بین ۲۴ نفر، تنها کسی که رد شد جک ما بود. او همچنین برای کار در دانشگاه هاروارد چندین مرتبه اقدام کرد که در آنجا نیز موفقیتی کسب نکرد. او قبل رسیدن به موفقیت به گفته خودش در یک مصاحبه، تعداد ۳۰ شغل را امتحان کرده است. 

اولین آشنایی با اینترنت این مدیر موفق چینی، مربوط به سال ۱۹۹۴ می باشد. او به همراه دوستان خود یک سال بعد، در ابتدای سال ۱۹۹۵ به کشور آمریکا مسافرت کرد و موجب آشنایی بیشتر او با اینترنت شد.

اولین استفاده ای که جک ما از اینترنت کرد جستجوی نام چند نوشیدنی بود. ولی در کمال تعجب نتایج نشان داد، هیچ اثری از سایت های چینی نیست.  جستجوی بعدی ای که او انجام داد، اطلاعاتی در مورد کشور چین بود و هیچ اثری از وب سایت های چینی باز هم نبود. او و دوستانش در نهایت تصمیم گرفتند در مورد کشور چین یک وب سایت تاسیس کنند.

 اولین وب سایتی که جک ما منتشر کرد، طراحی بسیار ساده ای داشت. در ساعت ۹:۴۰ وب سایت خود را راه اندازی کرد و تعدادی ایمیل تا ساعت ۱۲:۳۰ از افراد مختلفی دریافت نمود، آن ها می خواستند در مورد او بیشتر بدانند. این نابغه کسب و کار، در اینجا متوجه شد که اینترنت دارای ظرفیت بسیار بالایی است.  در ۱۵ اکتبر ۱۹۶۴ میلادی  (۲۳ مهر ماه ۱۳۴۳ شمسی) جک ما با نام اصلی ما یون، در شهر هانگژو که در جنوب شرقی کشور چین قرار دارد به دنیا آمد. او دارای یک برادر بزرگتر و یک خواهر کوچکتر از خود است.

جک به همراه خواهر و برادرش در دورانی رشد کردند که حکومت کمونیستی بر چین حاکم شده بود. در این دوران کشور چین با بی منظمی و هرج و مرج دست و پنجه نرم میکرد. پدر او ثروت چندانی نداشت و فرزندان خود را نمی توانست از لحاظ مالی تامین کند.  

پس از اینکه در سال ۱۹۷۲ جک نیکلسون (رئیس جمهور وقت ایالت متحده) از شهر هانگژو دیدن کردند، موجب تبدیل شدن این شهر به یک منطقه توریستی شد. جک ما زمانی که نوجوان بود به یادگیری زبان انگلیسی علاقه بسیار زیادی داشت.

او با دوچرخه مسیر ۷۰ دقیقه ای از خانه تا هتل بین المللی را طی  می نمود تا شهر را به توریست ها به عنوان راهنما نشان دهد.جک ما به همراه همسر و یکی از دوستانش در آوریل سال ۱۹۹۵،یک شرکت را تاسیس نمودند. 

شرکتی که آن ها راه اندازی نمودند، در زمینه طراحی وب سایت بود. آن ها این شرکت را (Yellow Pages China) نام گذاری کردند. شرکت آن ها، در ۳ سال اول بالغ بر ۸۰۰ هزار دلار درآمد داشت. مهم ترین نکته ای که در مورد فعالیت جک ما، در فضای اینترنت می توان به آن اشاره کرد این است که، جک هیچ وقت یک خط کد هم ننوشته و در ۳۳ سالگی اولین کامپیوتر خود را خریداری کرد. 

در بین سالهای ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹، جک ما به عنوان مدیر در یکی از شرکت های زیرمجموعه های مرکز تجارت الکترونیک چین مشغول شد. این مرکز  یکی از زیر مجموعه های  وزارت اقتصاد کشور چین است. او از شغل دولتی خود در سال ۱۹۹۹ استعفا داد و به شهر هانگژو برای تاسیس شرکت علی بابا برگشت.

او این شرکت را در آپارتمان شخصی خود به همراه ۱۸ تن از دوستانش تاسیس نمود. ۵۰۰ هزار یوآن سرمایه اولیه آن ها برای تاسیس وب سایت خرید و فروش B۲B بود.  

شرکت علی بابا

شرکت علی بابا

انتخاب نام علی بابا بر اساس گزارشات برای وب سایت، هنگامی به ذهن جک، خطور کرد که در سانفرانسیسکو زندگی می کرد.

او. نام وب سایت خود را بر اساس یکی از داستان های کتاب هزار و یک شب (علی بابا و چهل دزد بغداد)، الهام گرفته بود و نام شرکت را Alibaba گذشت. جک برای پیشرفت و توسعه کسب و کار، تیمی راه اندازی کرده بود که دارای روحیه بسیار بالایی بودند. جک به تیم خود همیشه امید می داد و جوانی و اشتیاق و شور آن ها را موتور متحرک شرکت می نامید. 

شرکت علی بابا دو بار در مجموع  در اکتبر سال ۱۹۹۹ و ژانویه سال ۲۰۰۰ در مجموع ۲۵ میلیون دلار سرمایه خارجی جذب نمود. شرکت ارتباطی سافت بانک ژاپن، ۲۰ میلیون دلار از این سرمایه را به شرکت ما داده بود. جک برای پیشرفت در کار، به کارمندانش جوایز مختلفی اهدا می کرد. 

حجم معاملات شرکت علی بابا در نوامبر سال ۲۰۱۲ به بالای یک تریلیون رسید و به جک ما لقب مرد تریلیون یوانی داده شد. او از سمت مدیر عاملی شرکت، در سال ۲۰۱۳ استعفا داد و به عنوان رئیس هیئت مدیره به کار خود در شرکت ادامه داد.

سهام علی بابا در سپتامبر ۲۰۱۴، در بورس نیویورک به صورت عمومی عرضه شد و بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار بر روی این شرکت ارزش گذاری شد. علی بابا پس از این افزایش ارزش، تبدیل به یکی از ارزشمندترین شرکت ها فناوری دنیا شد. عرضه عمومی سهام شرکت علی بابا در طول تاریخ بازار بورس ایالت متحده، بی سابقه می باشد. موسسه علی بابا، پس از آنکه موفقیت ها بسیاری در تجارت الکترونیک کسب کرد، از ما برای تدریس و سخنرانی در دانشگاه ها، موسسات عالی مختلف دعوت به عمل آمد. از جمله این موسسات و دانشگاه ها، می توان به دانشگاه هاروارد، ماساچوست، پکن و پنسیلوانیا که در آن ها تدریس و سخنرانی می کرد اشاره نمود. 

در سال ۲۰۱۷.جک ما با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ملاقات داشت. جک ما  در برج ترامپ در مورد فراهم کردن ۵ میلیون شغل در ایالت متحده مذاکره کرد. 

زندگی خصوصی جک ما

زندگی خصوصی جک ما

در دوران تحصیل جک ما با همسرش ژانگ یینگ آشنا شد. آن ها پس اینکه فارغ تحصیل شدن با هم ازدواج کردند. شغل جک و همسرش معلمی بود. در حال حاضر این زن و شوهر میلیاردر دارای یک پسر و دختر هستند. او هرگز خانواده خود را در مرکز توجهات رسانه ای قرار نداده است    

در حال حاضر جک ما، به جز اینکه در موسسه علی بابا سمت رئیس هیئت مدیره را دارد ، در شرکت های مختلفی دیگری نیز فعالیت می کند. بعضی از این شرکت ها در امور بشردوستانه و فعالیت های خیرخواهانه مشغول به کار هستند. شرکت های بزرگی که جک ما در آنها عضویت دارد، می توان به شرکت رسانه ای Huayi Brothers در چین و سافت بانک ژاپن اشاره کرد. 

پس از تبدیل شدن جک ما به یک میلیاردر چینی، او هیچ گاه برای خودش خریدهای آنچنانی انجام نداده و هنوز هم به شکل ساده و عادی زندگی می کند. از سرگرمی های همیشگی وی، می توان به هنرهای رزمی، نویسندگی، تمرین تای چی و مدیتیشن اشاره کرد. حفاظت از محیط زیست و فعالیت های خیرخواهانه و بشردوستانه نیز از علاقه های این تاجر موفق و میلیاردر است که به صورت جدی در آن ها فعالیت می کند. 

برخی از جوایز و افتخارات

تلویزیون مرکزی چین و بیننده هایش در سال ۲۰۰۴، او را یکی از ۱۰ رهبر برتر  در زمینه کسب و کار انتخاب کردند. 

انجمن جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۵ ما، را به عنوان رهبر جوان دنیا انتخاب نمود. 

انتخاب یکی از ۲۵ تاجر برتر آسیا توسط مجله فورچن

نشریه بارونز بنیانگذار، موسسه علی بابا را در سال ۲۰۰۸ در بین ۳۰ مدیر عامل برتر جهان قرار داد.

حجم ویدیو: 4.50M | مدت زمان ویدیو: 00:00:58
ارسال نظر

تبلیغات متنی